R
M mojjen skrev:
Varför då? Skulle säga att alla tv 65" och upp behöver transporteras med släp, lastbil eller anna service/transport bil. För merparten privatpersoner är det nog bara släp som är lättilgängligt, och det som står för merparten av hemtransport av större TV. Elgiganten mm lånar ut dom, just för ändamålet.
När man transporterar dom liggandes på ett släp är det samma som att be om en skada, släp utan tung last är väldigt hoppiga..
Vi diskuterade utan originalförpackning eller likvärdigt, alltså att bara lägga ner en med filtar mm..
Det är en annan sak när den ligger inbäddad i sin frigolitförpackning som sedan är försluten med tjock wellpapp, som den är ifrån återförsäljaren…
 
R Rejäl skrev:
När man transporterar dom liggandes på ett släp är det samma som att be om en skada, släp utan tung last är väldigt hoppiga..
Vi diskuterade utan originalförpackning eller likvärdigt, alltså att bara lägga ner en med filtar mm..
Det är en annan sak när den ligger inbäddad i sin frigolitförpackning som sedan är försluten med tjock wellpapp, som den är ifrån återförsäljaren…
Utgångspunkten är stående. Den skall aldrig ligga.
Hitta en bil som du kan lägga en 75" skärm ner plant i:) Alterantiven är inte så många.
 
R
M mojjen skrev:
Utgångspunkten är stående. Den skall aldrig ligga.
Hitta en bil som du kan lägga en 75" skärm ner plant i:) Alterantiven är inte så många.
Men du diskuterar med en som hela tiden har förespråkat stående transport..
Läs igenom tråden innan du kommer med flera felaktiga påståenden😉
 
K Kane skrev:
Vi har lämnat plasmavärlden.....
Oled är lika känslig, till och emd värre, då de är så tunna.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ni som hävdar att TVn måste stå hela sitt liv, tror ni även att apparaterna monteras stående?

Rekommendationen om stående TV har framförallt att göra med att privatpersoner inte ska ställa flyttkartonger ovanpå TVn, eller ställa den överst i ett flyttlass på ojämnt underlag.

På samma vis med stående kartong i butiken.
Man ska inte ställa 10 liggande TV-kartonger på varandra, eller stapla pallar med TV apparater. För de understa riskerar skadas.
Stapling är lagerpersonalen annars är väldigt förtjusta i.

En TV som ligger plant för sig själv, imploderar inte.
Det är inga problem att en TV förvaras ligagdne. Det är transport som skall undvikas liggande. Dett då själva panelen är extremt känslig för röreler. Dessa blir extra hårt utsatt i liggande position, jämfört mot stående.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det går jättebra att transportera TV liggande, en filt i botten, en filt ovanpå. Har gjort så ett flertal gånger.
Har någon gått sönder? Nej.
Edit:
Dock inte på släp, utan liggandes på golvet i skåpbilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Dock inte på släp, utan liggandes på golvet i skåpbilen.
Har man skåpbil så kan man väl lika gärna transportera den stående?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn
En TV som står i en skåpbil kommer ju utsättas för belastning i sidled när du svänger bilen. Så du har ju fortfarande utmaningen med att fästa TV apparaten på ett vis som inte skadar den.
 
useless useless skrev:
Har man skåpbil så kan man väl lika gärna transportera den stående?
Eller liggande, iom att jag aldrig har varit med om problemet 😀
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En TV som står i en skåpbil kommer ju utsättas för belastning i sidled när du svänger bilen. Så du har ju fortfarande utmaningen med att fästa TV apparaten på ett vis som inte skadar den.
Ett par elastiska stroppar och TV'n inlindad i en filt,.
 
Andas in, andas djupt...

Är flytten avklarad?
Annars föreslår jag lån av husbil. För där kan du knöka in mattor, madrasser kuddar och gosedjur runt om. Sittdynor till soffa inunder.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En TV som står i en skåpbil kommer ju utsättas för belastning i sidled när du svänger bilen. Så du har ju fortfarande utmaningen med att fästa TV apparaten på ett vis som inte skadar den.
Förstår ju att du försöker vara lustig, men det seriösa svaret är ändå att det inte är svårt att ta svängar i låg fart och på så sätt minimera risken för horisontella krafter. Dessutom långsammare förändring jämfört med stötar och vibrationer. Att helt undvika stötar och vibrationer vertikalt är däremot väldigt svårt till och med när man krypkör.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En TV som står i en skåpbil kommer ju utsättas för belastning i sidled när du svänger bilen. Så du har ju fortfarande utmaningen med att fästa TV apparaten på ett vis som inte skadar den.
Har man inte kartongen kvar så får man göra som jag gjorde när jag skulle hämta skjutdörrar värda en större summa pengar. Jag byggde helt enkelt en fixtur till släpet (i detta fall) för att kunna stransportera utan att spänna fast saker som inte tål att spännas fast.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
P Pettttter skrev:
Förstår ju att du försöker vara lustig, men det seriösa svaret är ändå att det inte är svårt att ta svängar i låg fart och på så sätt minimera risken för horisontella krafter. Dessutom långsammare förändring jämfört med stötar och vibrationer. Att helt undvika stötar och vibrationer vertikalt är däremot väldigt svårt till och med när man krypkör.
Just i detta inlägg försökte jag inte vara lustig.

Jag tänker att en TV inte är mer motståndskraftig eller känslig mot vibrationer i något specifikt led. Det har mer att göra med om du har ett vibrations och stöt dämpande emballage.

Samtidigt tänker jag att en platt sak på marken är lättare att lastsäkra mot större rörelser i olika led i och med att den står stabilare på golvet än en sak stående på högkant.

Att bara ställa en TV på sin fot och spänna fast den mot tex väggen i skåpbilen, ger ett knapphändigt skydd mot vibrationer.

Men kör du vädligt sakta och försiktigt så kommer ju även en dålig lastsäkring och en skopa tur att funka.
 
När jag läser om de olösliga transportproblemen inser jag att det måste vara ett under bakom det faktum att det finns en skapligt stor platt-TV i väldigt många hem numera. Undrar om de kommit dit med storkens hjälp eller hur det gått till? 🤔🤓🙃
 
  • Älska
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.