Jag har letat och letat men instruktioner för montage som jag hittar för karmar är samtliga bristande. Är det så att man alltid monterar karm och tröskel ovanpå färdigt golv, eller finns det någon variant där man monterar tröskel direkt ovanpå undergolvet?

Funderar eftersom jag har kvar att montera kortlingen ovanför dörren och får inte klarhet i om jag ska lägga till golvbeläggningen på höjdmåttet eller inte.
 

Bästa svaret

R
O octomore skrev:
Jag har letat och letat men instruktioner för montage som jag hittar för karmar är samtliga bristande. Är det så att man alltid monterar karm och tröskel ovanpå färdigt golv, eller finns det någon variant där man monterar tröskel direkt ovanpå undergolvet?

Funderar eftersom jag har kvar att montera kortlingen ovanför dörren och får inte klarhet i om jag ska lägga till golvbeläggningen på höjdmåttet eller inte.
Golvet läggs i allra flesta fall innan karmmontaget så karmhöjd+golvtjocklek+15mm = underkant överstycke…
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
O octomore skrev:
Är det så att man alltid monterar karm och tröskel ovanpå färdigt golv
JA då blir där 16mm mellan färdigt golv och underkant dörrblad
 
Tack!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Är det innerdörr eller ytterdörr? För innerdörr ovanpå golvet, för ytterdörr direkt på undergolvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.