Hur ska jag uppgradera mitt pannrum?
Jag ska i alla fall bygga ut pannrummet litegrann så man kan få in lite mer tankar (till höger om pannan, där klockan hänger). Pannan är en CTC ElCombi, ca 23år gammal, och så finns det en ack tank på 500l. På typskylten stod det: Ved 15kW, Volym panna 135l och volym vattenvärmare 105l.
Huset är 151m2 + biyta 11m2. Jag kommer inte att byta pannan på ett tag i alla fall. Så hur många tankar ska jag och hur stora ska dem vara? Hur gör jag med den ack. tank jag har nu?

Hoppas på många svar. :)
 
  • Pannrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välj en stor fyrkantig platsbyggd acckumulatortank. Minst 2 kubik, änne hellre 3 eller 4 (inför kommande pannbyte). Välj om du vill prioritera att ha värme längst eller duschvatten längst och placera det uttag du vill priortera närmast toppen på tanken, det andra uttaget ca 2 dm under. Se till att ha riktiga avluftningsanordningar på högsta punkt, gärna öppet expansionskärl. Isolera själv , planera rördragningen så att isoleringen inte försvåras.

Den gamla tanken säljer du på blocket.

Det var mina tips (dvs vad jag så här i efterhand önskar att jag hade gjort).
 
4m3 tank,panna 15kW,delta t 50° ger (4m3 x 50°) / 0,862=232kWh
232kWh / 15kW = 15,5 h
man måste då elda 15,5 timmar i sträck med pannan för att ladda en 4m3 tank! och eldar man bara övre delen varm så har man större förluster beroende på den stora varma ytan jämfört med en mindra tank, men man kan ju isolera ordentligt...
kanske lämpligare att börja med en tekniktank på 750-1000 liter med vv-beredning(2 slingor eller förrådsberedare) och ev. solslinga. då kan du ju även tillsvidare använda befintlig tank och sen vid pannbyte så sätter du in en större tank, eventuellt tar bort 500liters tanken

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/oh_serier/OH_ved.pdf
 
Håller med Pellefant, större tank till den pannan fungerar dåligt. Dessutom, vad ger den för rökgastemp och hur varm blir skorstenen utanpå om man eldar länge?
Uppgradera tank och panna samtidigt, du kommer inte att ångra dig en sekund, fråga inte hur jag vet...
 
En stor tank behöver ju inte laddas full men den går ju eldas i långa stunder om man vill med nuvarande panna, Då det är som kallast så kanske ditt hus ändå behöver 8-9 kW vilket gör att du måste elda i ca 6-7 timmar för att klara dej i 12 timmar..

Har själv liknande effektbehov men med en 500 l tank som jag testat att elda ved mot då det va -20° o det är bökigt, Hade varit bättre med en större tank så man kan elda som man vill då man har tid men då är det bättre med pellets... :)
Min panna har 55 liters eldstad o ger max 20 kW (medel effekt 15 kW) o då det är kallt behöver man elda 2-3 brasor morgon o kväll (5-6 fulla pannor/dygn) men man får aldrig en jämn temp inne utan man får pendla mellan 19-23° då tanken inte räcker till över natten/dagen..

En 2-3 m3 tank o senare en panna typ Calmar v33/65, effekta el liknande med en elstadsvolym på 120-150 liter blir lagom, Det är alltid bäst med så få tankar som möjligt så du har ingen fd oljetank som du kan göra om till acktank o köra trycklöst system??
Använda nuvarande för vv o skaffa vvx till värmen då ar du totalt 2,5-3,5 m3
 
Jag hade funderingar på att sätta in 2st 1500l tankar där jag ska bygga ut. Då kanske man kan börja med 1st 1500l som har vv-beredning + solslinga. 500l tanken är alltså ingen ide att spara på då? Eller vad tycker ni?

Jocke
 
Det tycker jag låter som en bra plan. Ut med 500l tanken och inmed en 1500l med möjlighet att hänga på en 1500 till. På 150 kvm bör du kunna hamna på en eldning per dygn med en vettig panna när du väl byter. Se upp med din nuvarande bara. Min gamla CTC kombipanna från -72 spräckte skorstenen p.g.a. för hög rökgastemp utan att jag eldat den mot ackumulatortank. Hade jag eldat den för fullt i 10-12 timmar för att ladda nån kubik så vet jag inte riktigt vad som hänt...
 
Jaarmanen skrev:
Det tycker jag låter som en bra plan. Ut med 500l tanken och inmed en 1500l med möjlighet att hänga på en 1500 till. På 150 kvm bör du kunna hamna på en eldning per dygn med en vettig panna när du väl byter. Se upp med din nuvarande bara. Min gamla CTC kombipanna från -72 spräckte skorstenen p.g.a. för hög rökgastemp utan att jag eldat den mot ackumulatortank. Hade jag eldat den för fullt i 10-12 timmar för att ladda nån kubik så vet jag inte riktigt vad som hänt...
Jag har någon grej vid utgången från panna till skorsten som suger in luft och drar ner rökgastempen.

Jocke
 
pellefant skrev:
4m3 tank,panna 15kW,delta t 50° ger (4m3 x 50°) / 0,862=232kWh
232kWh / 15kW = 15,5 h man måste då elda 15,5 timmar i sträck med pannan för att ladda en 4m3 tank!
Går det att använda denna beräkning på vilken panna med annan effekt? Vad är 0,862 för något tal?
 
ylven skrev:
Välj en stor fyrkantig platsbyggd acckumulatortank. Minst 2 kubik, änne hellre 3 eller 4 (inför kommande pannbyte). Välj om du vill prioritera att ha värme längst eller duschvatten längst och placera det uttag du vill priortera närmast toppen på tanken, det andra uttaget ca 2 dm under. Se till att ha riktiga avluftningsanordningar på högsta punkt, gärna öppet expansionskärl. Isolera själv , planera rördragningen så att isoleringen inte försvåras.

Den gamla tanken säljer du på blocket.

Det var mina tips (dvs vad jag så här i efterhand önskar att jag hade gjort).
Jag håller fullständigt med. Ska du ta kostnaden och bygga ut. Satsa på EN rejäl tank. 4m3 Man förlorar ingenting ¨på det. Har man lust att elda en hel dag så är det ju lysande att ha värme en hel vecka efteråt.

När jag körde med 3m3 tank klarade jag mig i 2 veckor utan eldning, under sommaren. Det var gäster på besök som badade bastu osv, inget snålande.

Bygg tanken på höjden om du har möjlighet. Isolera omsorgsfullt. Jag har aldrig hör talas om någon som satt in för stor tank. Det är bara rörkrökare som pratar om sådant.

Hur stor panna som är lämpligt. Tja, en stor panna får färre brinntimmar = Längre livslängd. Investering som lönar sig.

Mats
 
Don82 skrev:
Går det att använda denna beräkning på vilken panna med annan effekt? Vad är 0,862 för något tal?
Ja du räknar på samma sätt, Vet du volymen på tanken så är det bara att räkna.. :)

Varje 1000 liter rymmer 58 kWh med DT 50° (liter * temp * 1,16 / 1000 = kWh) sen är det bara att dela det med panneffekten..

Tex 3000 l * 50 * 1,16 / 1000 = 174 kWh rymms i tanken o då är det bara att dela det med pannans effekt så med en Ctc v35 på 35 kW blir det 174 / 35 = 4,97 tim, Det tar med andra ord 5 timmar att ladda 3 m3 50°
Man får även ut ca 1 kWh/liter ved så då blir det 2 fulla pannor i en V35 som har 105 liters eldstad utan att huset förbrukar nått då man inte får in 105 l ved i eldstaden utan det finns alltid luft mellan veden...
 
på den här pdfen en bit ner finns det uträkningar som jag tog formeln ifrån
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/oh_serier/OH_ved.pdf

ska man ha solpaneler kanske? man inte bara ska ha en stor tank, enligt vad jag läst så är det inte lika optimalt som en mindre tank, nackdelen är att det kan bli för varmt i den på sommaren men då kan man ju ladda över till en annan tank.
 
ylven skrev:
Välj en stor fyrkantig platsbyggd acckumulatortank. Minst 2 kubik, änne hellre 3 eller 4 (inför kommande pannbyte). Välj om du vill prioritera att ha värme längst eller duschvatten längst och placera det uttag du vill priortera närmast toppen på tanken, det andra uttaget ca 2 dm under. Se till att ha riktiga avluftningsanordningar på högsta punkt, gärna öppet expansionskärl. Isolera själv , planera rördragningen så att isoleringen inte försvåras.

Den gamla tanken säljer du på blocket.

Det var mina tips (dvs vad jag så här i efterhand önskar att jag hade gjort).

Hur gör man en platsbyggd ack tank? Vilka företag gör detta? Kan man göra det själv? Kompisen är rörmokare så svetskunskap finns ju.

Jocke
 
Joukko skrev:
Hur gör man en platsbyggd ack tank? Vilka företag gör detta? Kan man göra det själv? Kompisen är rörmokare så svetskunskap finns ju.

Jocke
Jag vet inte om det finns regler som hindrar dig att göra det själv men man ska ha väldigt goda svetskunnskaper isåfall.
Om man ska bygga en rektangulär tank så ska det vara rätt många stag mellan sidorna annars blir det en boll av den om du inte bygger en trycklös tank.
Säkrast är att anlita en firma för det, jag har själv funderingar på att köpa en stor rund beggad tank för att kapa ner den och svetsa ihop till rätt mått men då jobbar jag som svetsare så pannormerna för svetsning är inga problem.
 
Vad ska man välja , runda eller lådformade ack tankar? Jag tyckte att Tanksvets hade bra priser tills man såg att det var utan moms. :( Om man ska sätta in kamrörsbatteri för solenergi vilken längd är bäst att ha, 9900 eller 15000mm?

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.