Jag har ett äldre Ikeakök där jag skulle vilja byta ut ett högskåp mot ett underskåp och ett överskåp för att få mer bänkyta. Vi tänkte att det bara var att köpa ett nytt underskåp och ett nytt överskåp. Tyvärr insåg vi när vi började mäta att våra stommar gått ur sortimentet på Ikea 😢
Hur svårt är det att modifiera nuvarande skåp?

Underskåpet tänker jag att borde gå ganska lätt. Antingen sätter jag bara in en träram i skåpet i överkant i nya underskåpet i rätt höjd för bänkskivan och kapar skåpet över. Går det annars, för att få det snyggare på insidan av skåpet, att sätta ett vanligt hyllplan som nytt "tak" i skåpet? Min känsla är att dessa Ikeastommar lätt spricker och smulas sönder om man försöker bygga med dem.

Sen det svårare, överskåpet. Går det att såga ner det och få ihop så att djupet blir det rätta?

En ny bänkskiva ska sättas in över diskmaskinen och bort till väggen.

Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Modernt kök, vita skåp, diskbänk, diskmaskin och otillfördigt kakelarbete på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet, vitt skåp med justera bokhylla, tomma hyllplan, synliga hål för hyllstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomma vita skåplådor öppna, närbild av vitvaror, inredning detaljer, modern köksförvaring i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är möjligt beroende på hur skicklig man är och vilken tillgång på verktyg man har. Är det stor skillnad i mått på nya IKEA-serien? För det är enklare att modda nya skåp lite än att göra stora ingrepp på gamla.

Vad är det ovanför och bredvid högskåpet?
 
O
G GrejarOlle skrev:
Jag har ett äldre Ikeakök där jag skulle vilja byta ut ett högskåp mot ett underskåp och ett överskåp för att få mer bänkyta. Vi tänkte att det bara var att köpa ett nytt underskåp och ett nytt överskåp. Tyvärr insåg vi när vi började mäta att våra stommar gått ur sortimentet på Ikea 😢
Hur svårt är det att modifiera nuvarande skåp?

Underskåpet tänker jag att borde gå ganska lätt. Antingen sätter jag bara in en träram i skåpet i överkant i nya underskåpet i rätt höjd för bänkskivan och kapar skåpet över. Går det annars, för att få det snyggare på insidan av skåpet, att sätta ett vanligt hyllplan som nytt "tak" i skåpet? Min känsla är att dessa Ikeastommar lätt spricker och smulas sönder om man försöker bygga med dem.

Sen det svårare, överskåpet. Går det att såga ner det och få ihop så att djupet blir det rätta?

En ny bänkskiva ska sättas in över diskmaskinen och bort till väggen.

Hur skulle ni ha gjort?
Hur akut är det? För det säljs en hel del Faktum-skåp på Facebook Marketplace och Blocket. Kanske ska slå en kik där först?
 
K Kane skrev:
Allt är möjligt beroende på hur skicklig man är och vilken tillgång på verktyg man har. Är det stor skillnad i mått på nya IKEA-serien? För det är enklare att modda nya skåp lite än att göra stora ingrepp på gamla.

Vad är det ovanför och bredvid högskåpet?
Nya metod stommar är 3cm djupare ungefär.
Jag har inte vågat skruva ner och kika. Men tror bara det är tomrum.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Hur akut är det? För det säljs en hel del Faktum-skåp på Facebook Marketplace och Blocket. Kanske ska slå en kik där först?
Tack för tipset. Det kanske inte är mer akut än så.
 
Fairlane
Jag har gjort något liknande. I ett kök så var högskåpet för djupt så det stack ut i gången. Inget problem att såga bort en del på baksidan och få det bra. I mitt fall var väggen inte rak (äldre lägenhet) så jag fick väl kapa 5-6 cm på ena sidan och 13-14 cm på andra sidan. Det blev hur fint som helst, men givetvis kunde man inte ha vanliga lådor i skåpet längre. Hyllplan gick bra om man sågade till de motsvarande.

I ditt fall bör det inte vara något problem alls med den nedre delen, bara kapa i rätt höjd och sätt ett "tak" på så det är stabilt. Övre delen måste också kapas på höjden, och sen kapa sidorna och flytta fram bakstycket.
 
  • Gilla
GrejarOlle och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I ditt fall bör det inte vara något problem alls med den nedre delen, bara kapa i rätt höjd och sätt ett "tak" på så det är stabilt. Övre delen måste också kapas på höjden, och sen kapa sidorna och flytta fram bakstycket.
@GrejarOlle
Hål för gångjärn behöver fixas också (fräsas eller med forstnerborr) om man skall ha dörr. Gamla dörren behöver kapas vilket är lite dumt då det blir en träyta som behöver skyddas som kan vara svårt att få snyggt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kane skrev:
@GrejarOlle
Hål för gångjärn behöver fixas också (fräsas eller med forstnerborr) om man skall ha dörr. Gamla dörren behöver kapas vilket är lite dumt då det blir en träyta som behöver skyddas som kan vara svårt att få snyggt.
Korrekt, dörren måste hanteras också, vad gäller gångjärn. Det var några år sen jag gjorde mitt jobb och jag bor inte kvar så jag minns inte alla detaljer, men jag tror att det var så att högskåpet inte fick hela vägen upp till taket som jag ville så jag köpte ett vanligt skåp och ställde ovanpå, efter att kapat det till rätt höjd. Där fick jag ta en större lådfront och göra till skåplucka och då använda jag en forstnerborr. Jag tror jag fick kapa lådfronten en aning på höjden också, men den sidan satte jag mot taket så det syns inte, men det beror lite på vilka luckor man har.
 
Det går att kapa skåpet rakt av, men måste tas ut från plats. Sen beställer man nya dörrar, gångjärnen fästes i hålen på gaveln och där är viktigt att fräsningen i dörren blir på rätt plats. Det gäller att tänka till en del med att kapa skåp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Statusuppdatering, skåpet är ute (och fortfarande helt) imorgon, eller när jag får tid ska jag försöka bygga vägg och underskåp. Skiter det sig får jag leta upp begagnade skåp.
 
  • Kök under renovering, avskalade väggar, diskmaskin, fönster, radiator, köksskåp. Renoveringsprocessen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Svärfar tog med sig högskåpet hem över nyårshelgen och kapade det till ett bänkskåp och ett väggskåp. Det var egentligen inga problem. Nya fästen för gångjärn på skåpsluckan var nog det svåraste momentet.
Skåpet är nu insatt och ny bänkskiva är på plats. Kakling och golv kvar. Vi är mycket nöjda med resultatet såhär långt.
 
  • Ett kök under renovering med vita skåp och saknad köksbänk, ugn och diskmaskin synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med nya skåp, oskyddade vitvaror, avskalade väggar, skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.