Måste byta ut toastolen och ser att det finns de som inte verkar ha de fyra golvskruvarna som min befintliga sitter fast med. Står dessa bara löst? Eller fästes de på annat sätt?
 
Man limmar dom med silikon eller liknande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Och visst är det så att de flesta har samma dimension på avloppsröret? Så borde vara enkelt att byta ut?
 
M
Avloppsröret brukar vara samma men kolla vilken sida vattnet kommer in på och hur stor fotklumpen är jämfört med den gamla. Golvet brukar ju inte se likadant ut under den gamla som runt om efter några år.
 
  • Gilla
chris_m
  • Laddar…
chris_m chris_m skrev:
Måste byta ut toastolen och ser att det finns de som inte verkar ha de fyra golvskruvarna som min befintliga sitter fast med. Står dessa bara löst? Eller fästes de på annat sätt?
Om du nu redan har en skruvad så varför kladda med att limma?

Bauhaus har en enkel beskrivning
https://www.bauhaus.se/media/pdf/Byta_toalettstol.pdf

Sen är det mycket viktigt att byta muff när man ändå håller på så blir det tätt.
 
Om du har en gammal plastmatta så är det dumt att limma. Finns en risk att mattan släpper.
Om du har klinker så limmar du med våtrumssilikon. Som nämnts så köper du en gummimanschett/gummimuff 90/110
Inkommande vatten är mig veterligen alltid på högersidan.

Köp ett välkänt märke och inte den billigaste stolen

Skruvhålen kommer mest troligt inte passa och då kan du köpa en som är gjord för att limma. Större limyta under och slipper ha hålen synliga (även med täckpluggar)
 
D drömmenomlandet skrev:
Om du har en gammal plastmatta så är det dumt att limma. Finns en risk att mattan släpper.
Om du har klinker så limmar du med våtrumssilikon. Som nämnts så köper du en gummimanschett/gummimuff 90/110
Inkommande vatten är mig veterligen alltid på högersidan.

Köp ett välkänt märke och inte den billigaste stolen

Skruvhålen kommer mest troligt inte passa och då kan du köpa en som är gjord för att limma. Större limyta under och slipper ha hålen synliga (även med täckpluggar)
Jo nu finns det toastolar där man relativt enkelt själv byter sida eller köper man en med vattnet på rätt sida.

Sen angående skruvhålen så ska man ha rikligt med silikon i hålet när man skruvar så tätar det, gamla hål ska tätas med silikon om det inte passar.

Sen SKA muffen bytas, billigt och det blir bra tätning direkt mot skitlukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.