Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att det blir ett väldigt roligt projekt att ordna det du tänker dig och det kan nog bli riktigt bra med styrningen också.

Men jag tror det dröjer en jäkla massa år innan du sparat in pengarna jämfört med att installera en LLVP i stugan.
Kommer göra det mesta av jobbet själv så blir mest material som kostar. Luftvärmepump kommer det inte bli frö att de är så fula/tar så mkt plats i så små utrymmen samt att det är två separata byggnader där ute, ministugan och sen är badrummet/bastun i en separat byggnad, så skulle bahöva två luftvärmepumpar och det är väldigt tajt där ute.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
G Gagas skrev:
Kommer göra det mesta av jobbet själv så blir mest material som kostar. Luftvärmepump kommer det inte bli frö att de är så fula/tar så mkt plats i så små utrymmen samt att det är två separata byggnader där ute, ministugan och sen är badrummet/bastun i en separat byggnad, så skulle bahöva två luftvärmepumpar och det är väldigt tajt där ute.
Visst men tid är pengar. I alla fall om man har mer än en sak man kan tänka sig göra.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst men tid är pengar. I alla fall om man har mer än en sak man kan tänka sig göra.
Det är sant.
 
Antingen VVB eller cirkulationspump (eller båda) på tappvarmvatten.
Quad-kulvert med fyra rör är det bästa.
Tänk 53 C tappvarmvatten och 33 C för golvvärmen, så inser man snabbt att det blir fyra rör om man ska ha retur med cirkulationspump på tappvarmvattnet. Det behövs dock inte om du kör lokal VVB i stugan, då kan det räcka med tre rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Antingen VVB eller cirkulationspump (eller båda) på tappvarmvatten.
Quad-kulvert med fyra rör är det bästa.
Tänk 53 C tappvarmvatten och 33 C för golvvärmen, så inser man snabbt att det blir fyra rör om man ska ha retur med cirkulationspump på tappvarmvattnet. Det behövs dock inte om du kör lokal VVB i stugan, då kan det räcka med tre rör.
Men varför ska jag ha retur med cirkulationspump på tappvarmvattnet?
 
TRJBerg
L Laney_Gaga skrev:
Men varför ska jag ha retur med cirkulationspump på tappvarmvattnet?
Man brukar göra det så man inte behöver vänta på varmvattnet när man öppnar kranen.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
L Laney_Gaga skrev:
Men varför ska jag ha retur med cirkulationspump på tappvarmvattnet?
Med långa rör kan det ta löjligt lång tid att leda fram varmt vatten annars. Jag har 12m mellan pump och hus, så cirkalutionspump är en nödvändighet för att slippa spola i tio minuter för varmvatten.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man brukar göra det så man inte behöver vänta på varmvattnet när man öppnar kranen.
Jo jag vet det men i detta fall är det ett uthus i trädgården som används sporadiskt så om man får vänta lite kanske inte är hela världen. Men kommer nog lägga ner en quattro-kulvert med fyra rör. Om jag väljer att köra VVC, hur mycket krångligare och dyrare blir det?
 
Problemet med VVC är väl att du måste ha en pump på hela dagen och den drar ström. Samtidigt har du värmeförluster mot marken.

Det man skulle kunna göra är att sätta en liten VVB där ute, men koppla den på varmvattnet, så den ser till att du alltid har varmvatten där, och om du har större uttag av varmvatten så hinner det varma från huset komma fram.

Ett annat alternativ är att köra VVC som bara är igång när det behövs, exempelvis när man har gäster eller vid fixa klockslag.

Kan vara värt att ha legionella i åtanke när man kikar på såna här system.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet med VVC är väl att du måste ha en pump på hela dagen och den drar ström. Samtidigt har du värmeförluster mot marken.

Det man skulle kunna göra är att sätta en liten VVB där ute, men koppla den på varmvattnet, så den ser till att du alltid har varmvatten där, och om du har större uttag av varmvatten så hinner det varma från huset komma fram.

Ett annat alternativ är att köra VVC som bara är igång när det behövs, exempelvis när man har gäster eller vid fixa klockslag.

Kan vara värt att ha legionella i åtanke när man kikar på såna här system.
Menar du en el-varmvattenberedare då på typ 30-50 l?
 
L Laney_Gaga skrev:
Menar du en el-varmvattenberedare då på typ 30-50 l?
Ja nått sånt, storleken får man anpassa efter behov tänker jag.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet med VVC är väl att du måste ha en pump på hela dagen och den drar ström. Samtidigt har du värmeförluster mot marken.

Det man skulle kunna göra är att sätta en liten VVB där ute, men koppla den på varmvattnet, så den ser till att du alltid har varmvatten där, och om du har större uttag av varmvatten så hinner det varma från huset komma fram.

Ett annat alternativ är att köra VVC som bara är igång när det behövs, exempelvis när man har gäster eller vid fixa klockslag.

Kan vara värt att ha legionella i åtanke när man kikar på såna här system.
Låter ju spontant smart det du säger, att koppla VVB på varmvattnet. Men finns det några baksidor med det upplägget?
 
G Gagas skrev:
Låter ju spontant smart det du säger, att koppla VVB på varmvattnet. Men finns det några baksidor med det upplägget?
Jag är inte jätteinsatt.
Men den kommer ju dra lite tomgångsström för att kompensera för värmeläckaget i sin berederare. Samt att kostnaden att ha en beredare till.
 
Nej, det finns inga nackdelar utan det är så man normalt gör. Särskilt med tanke på legionellarisken. VVB behöver hålla minst 60 grader.

Det var detta som jag föreslog i mitt första inlägg. Visst kan man diskutera arbetskostnaden för VVS och el men även om VVS kostnaden skulle vara hälften av vad jag uppskattade den till (vi vet ju inte alla detaljer) så misstänker jag att det ändå blir svårt att räkna hem det rent ekonomiskt. Det är ju onekligen dessutom betydligt mer arbete att dra ut kulvert osv.

Men jag förstår dig, jag hade också haft kulvert som favorit. Till syvende och sist handlar det nödvändigtvis heller inte om det rent ekonomiska inom rimliga gränser.
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det finns inga nackdelar utan det är så man normalt gör. Särskilt med tanke på legionellarisken. VVB behöver hålla minst 60 grader.

Det var detta som jag föreslog i mitt första inlägg. Visst kan man diskutera arbetskostnaden för VVS och el men även om VVS kostnaden skulle vara hälften av vad jag uppskattade den till (vi vet ju inte alla detaljer) så misstänker jag att det ändå blir svårt att räkna hem det rent ekonomiskt. Det är ju onekligen dessutom betydligt mer arbete att dra ut kulvert osv.

Men jag förstår dig, jag hade också haft kulvert som favorit. Till syvende och sist handlar det nödvändigtvis heller inte om det rent ekonomiska inom rimliga gränser.
Tack för bra info både nu och innan. Min ambition är att hålla VVS-arbete till noll. Får väl se om det lyckas. Troligen inte vid inkoppling till själva bergvärmepumpen. Kanske för höga tankar om mig själv men resten borde nog gå att lösa själv.
Gräva är slitigt men det är även slitigt att gå till gymmet och det betalar man för 😜
Just nu lutar det åt en quattrokulvert från Uponor. Kanske lägger ner både vattenrör och en t2 Blå i golvet så jag har lite alternativ ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.