Hejsan,
Har försökt googla och söka här efter svar men vet inte om jag söker fel för hittar inte de svar jag behöver.

Jag flyttade till hus i augusti och fick informationen att spygatten utanför källardörren svämmar över emellanåt och de hade en pump i hålet (spygatten är ett stort hål numera, vet inte riktigt historian bakom den).

Någon månad in fick jag stopp i köksvasken och tog hit några som spolade röret. Det var becksvart vatten som kom ut, samma färg på vattnet hittade jag sen i spygatten ( och halva källaren...). Gissningen är då att mitt avlopp i köket går ut i den här spygatten, från den leder ett rör vidare till troligtvis en stenkista.
Mitt övriga bdt-vatten går till eń trekammarbrunn med infiltrations bädd och tanken är att koppla på köksrören på det istället.
MEN problemet är dock att röret från spygatten skjuter vatten på fel håll dvs jag tömmer konstant min källare på vatten om jag inte har pumpen igång, och detta är ofta vanligt klart vatten.
Idag hade jag en spolare här igen med fokus på detta rör, med hjälp av en kamera kunde vi se att cirka 4 meter in saknas en bit av röret och sen fortsätter det igen. Han lyckades ta sig in i fortsättningen någon meter till sen tog det stopp, gissningsvis hamnade han i stenkistan då.
Med spolningen lösgjorde sig en massa gammal fett, men tyvärr rinner fortfarande vatten på fel håll. Normalt har jag inte svart vatten där, utan det är antagligen dagvattnet jag får ut i röret.
Jag utgår från att stenkistan är full och inte till någon nytta mer. Så därmed min fråga: vad gör jag med stenkistan? Kan jag ta bort den? Fylla igen den? Hur gör man då?

Tacksam för er kloka input!
//Emma
 
Låter som om grundvatten tas sig in till källaren via kass stenkista och trasigt rör från golvbrunn. Men att leda köksavloppet till 3 kammarbrunnen är väl ingen dålig ide. Så blir det rätt ur miljösynpunkt också. Golvbrunnen i källare går väl att plugga med betong. Gärna röret ut från källaren med så inget vatten står under golv.
 
Claes Sörmland
Stenkistan kan du lämna i marken som den är när du nu bygger ett nytt system där hela avloppet är kopplat till slamavskiljaren, alltså även köket.

Du ska dock inte koppla på en brunn utomhus på dett system. Grävs en ny stenkista för den brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.