Det där med spjäll lämnar jag nog över till svärfar om han är sugen, han är som sagt sotare, men switchar verkar vara för avancerat för honom..;)

Att ha pannan mellan 40-60 grader verkar vara lite väl kallt, dels p.g.a. varmvattnet inte kommer räcka till 2 duschar vid någon sådan temperatur och dels p.g.a. leginellabakterier som kan uppstå.

Vet inte om man kan lösa det genom att ha en varmvattenberedare kopplad till pannan som extra varmvattenkälla med en högre temperatur och på det sättet kan hålla pannan svalare. Men då kommer vvberedaren dra ström så det kanske man inte sparar något på iaf.
För som sagt, elementen behöver nog inte mer max 60°.

Fabian-Bom
http://www.dinvvsbutik.se/viking-pelletsbrannare-p-6390746.html
Viking Bio för 13k, frakt ingår, skruv kanske jag kan återanvända.

Annars http://www.dinvvsbutik.se/viking-pelletsbrann-sats-p-6390764.html
Viking Bio med skruv för 16k, frakt ingår.
Sen tillkommer ju distans för pannan oxå, 600 kr tror jag den låg på.
En ctc 1200 får man för 5k utan problem. Rör kommer jag åt hyffsat billigt och installation går att fixa då svärfar som sagt är sotare. Möjligen om man vill få hit nån som trimmar in allt.
Men 20-25k tycker inte jag verkar orimligt. Eller?

2:an.
Verkar ju vettigast att börja med en dragbegränsare och shuntstyrning då, men en med innetempsgivare, hur fungerar det?
Är cirkpumpen igång då hela tiden och temperaturen på vattnet ändras istället?

Uppskattar verkligen alla svar, tack tack!
 
Bezt skrev:
2:an.
Verkar ju vettigast att börja med en dragbegränsare och shuntstyrning då, men en med innetempsgivare, hur fungerar det?
Är cirkpumpen igång då hela tiden och temperaturen på vattnet ändras istället?

Uppskattar verkligen alla svar, tack tack!
Med tanke på hur pelletspriset kommer bli i framtiden så tycker jag att du inte i nuläget ska göra mer än att köpa shuntstyrning o installera motdragslucka, Den dagen pannan rasar byter du hela värmesystemet o om det då blir VP el pellets får framtiden avgöra då du har bra möjlighet nu att försöka utröna vad huset har för maximalt effektbehov o vilken högsta radiatortemp är...

Om du är borta ofta i längre perioder kan det va ide att kolla på automix 30D som har veckour så den höjer tempen innan du kommer hem o den har både inne o utegivare, Automix 20 har bara innegivare o inget veckour men har fördelen att du kan ställa in min/max temperatur på radiatorvattnet vilket inte termomatic cbj har (bara max temp)
Bra med min temp om du har golvvärme som man vill köra comfortvärme i på sommaren...

Med innegivare så går cirk.pumpen hela tiden o den sköter bara shunten så att innetempen är den valda, Bara en innegivare där du ställer tempen o en givare som känner av framledningstempen är vad som ska kopplas o det är lätt att montera då det är färdiga kontakter o bara stoppa en sladd i väggen...
Här finns info om automix reglersystem http://www.acaso.se/
Bästa pris på automix har http://www.dinvvsbutik.se/temperatu...lersystem-villor-ovriga-c-12_1212_121230.html

Termomatic cbj är det rinkabyrör som är billigast på
Här finns info om den http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=41
 
Förstod inte riktigt ditt resonomang med seriekoppliongen, varför skulle vattnet bli kallare på sommaren?
Om du tänkt stänga av pannan på sommaren så förvärms inte vattnet i pannan som det gör på vintern med seriekoppling.

Fabian-Bom
[länk]
Viking Bio för 13k, frakt ingår, skruv kanske jag kan återanvända.

Annars [länk]
Viking Bio med skruv för 16k, frakt ingår.
Sen tillkommer ju distans för pannan oxå, 600 kr tror jag den låg på.
En ctc 1200 får man för 5k utan problem. Rör kommer jag åt hyffsat billigt och installation går att fixa då svärfar som sagt är sotare. Möjligen om man vill få hit nån som trimmar in allt.
Men 20-25k tycker inte jag verkar orimligt. Eller?
Ok, du kanske kommer undan med 25k om du gör en del av installationen tillsammans med far din. Men jag ser ingen ekonomisk fördel att göra på det sättet eftersom det helt enkelt inte kommer batala sig förränn om ca 10år. Tror du tjänar mer på automatisk shunt + ev isolera taket lite (ifall det inte redan är tillräckligt). Varför slänga något som fungerar och som man kan fixa till. Ska du slänga pannan så överväg då noga alla andra alternativ som finns, kanske är det någon uppvärmningsform som skulle passa bättre.
 
Fabian-Bom:
Verkar ju vara smidigt då att seriekoppla vvberedare, förstår vad du menar nu iaf. Taket ska fixas någongång också, men fasaden står egentligen på tur att bli bytt innan dess.

2:an:
Automix verkar riktigt bra, med min/max temperaturen som sagt. Måste nog bara byta cirkpumpen också om jag ska ha en sån, min låter en del vid drift vilket inte stör lika mycket nu när den inte är igång hela tiden.
Men först måste jag fixa den tröga shunten om det nu ens går att göra.


Ingen som har någon idé om termostaten på golvvärme shuntpaketet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.