Hejsan, har himla svårt att bestämma mig om jag ska riva dessa gamla karmar/dörrar och köpa nya.
Man har hört att de ska vara svårt att byta detta själv som hemma fixare men va tror ni?

Ifall vi skulle riva det hade vi gärna sätt en så liten karm som möjligt för att lägga garderober med skjutdörrar men just nu får vi precis inte plats med det. Väggen från dörr till dörr är ca 223,5 cm och dessa gamla dörrar har dörrblad på 73 cm, med hela karmen tar dom upp ca 84 cm och 202 cm höga.

Jag läste någonstans att om dörrarna har överfalsning så måste man byta karm och dörr, vet inte om så är fallet hos mig? Annars kanske bara ett dörr byte med gammal standard hade också funkat.

Då jag är nybörjare på detta så hade de varit snällt med mycket detailjer inför en eventuell rivning och nybygge, tex hur jag lätast får bort dom gamla karmarna och gärna tips på nya dörrar med så smala karmar eller karmar som inte syns alls hade varit super pga garderoben i mitten, tips på överig material m.m.

Tacksam för svar :)
 
  • Skadad vägg med exponerade tegelstenar och murbruk, behov av reparation och ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träfärgade dörrar i en vit vägg, takskada, pågående renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träets hörn på möbel med synliga tecken på slitage och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det finns garderober som är 50 cm breda. Tex Ikea.

En fråga, har ni flyttat dörrarna eller vad är det som har hänt?

Dina dörrar är inte överfalsade.
 
S sinuslinus skrev:
Det finns garderober som är 50 cm breda. Tex Ikea.

En fråga, har ni flyttat dörrarna eller vad är det som har hänt?

Dina dörrar är inte överfalsade.
Ne då har inte flyttat dom utan rivit allt om kring dörrarna hehe :) Dörrarna är ingång till två sovrum med en gardersobsvägg som ska byggas i mellan dom.
 
S
Punto Punto skrev:
Ne då har inte flyttat dom utan rivit allt om kring dörrarna hehe :) Dörrarna är ingång till två sovrum med en gardersobsvägg som ska byggas i mellan dom.
Jaha jag trodde du ville ha en garderob emellan dörrarna.
 
Punto Punto skrev:
Ne då har inte flyttat dom utan rivit allt om kring dörrarna hehe :) Dörrarna är ingång till två sovrum med en gardersobsvägg som ska byggas i mellan dom.
Jag skulle säga att det är svårare att riva väggen och låta dörr och karm sitta kvar än att göra tvärtom. Om väggen redan är borta måste det vara jättelätt att ta bort karmen...

Och vill du återanvända karm och dörr bör det inte vara några problem alls...
 
Punto Punto skrev:
Ne då har inte flyttat dom utan rivit allt om kring dörrarna hehe :) Dörrarna är ingång till två sovrum med en gardersobsvägg som ska byggas i mellan dom.
Jag förstår inte riktigt vad du tänker göra. Det verkar ju som om du redan har rivit karmarna och dörrarna, eftersom väggarna är borta.
Det är ju sak samma nu, att sätta dit de gamla, eller att sätta dit nya. Så jag förstår inte vad du undrar?
 
Punto Punto skrev:
Väggen från dörr till dörr är ca 223,5 cm och dessa gamla dörrar har dörrblad på 73 cm, med hela karmen tar dom upp ca 84 cm
En modern 80-dörr har 72,5 cm breda dörrblad och en karm precis under 80 cm (78,6), alltså 6 cm karm mot dina 11.

En standardgarderob är 60 cm djup, upp till 67,5 med skjutdörrar. Räknar med ”maxbredder” nedan, men det går ju att hålla ner.

Du har alltså minst 156 cm att dela mellan dörrarna om du har standardgarderober (223,5–67,5). Då får du garderoberna dikt an mot nya karmar (och alltså 3 cm kvar till dörrbladet) medan de befintliga karmarna (som är 6 cm bredare) gör att garderoben kommer dikt an mot dörrbladet, då de ju är 3 cm tjockare på varje sida.

Jag skulle säga att det kokar ner till preferenser. Vill du ha kvar dörrarna så går det fortfarande att få plats med fulldjupsgarderober mellan dem (eller välja grundare garderober), vill du ändå byta dörrarna vinner du också några cm i spelrum mot garderoberna. Att gå net till smalare dörrar skulle jag avråda ifrån.
 
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
S
Vinkla dörrkarmarna så får du plats
 
  • Röd, förenklad teckning av Eiffeltornet på vit yta; konstnärlig, barnslig stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Och behåll befintliga karmar för allt i världen. Klart det går att anpassa eller bygga nya karmar till befintliga dörrblad, men det är överhängande risk för att de kommer att bli asfult om man inte är skicklig på träarbeten och har tillgång till rätt verktyg.
 
C cpalm skrev:
Och behåll befintliga karmar för allt i världen. Klart det går att anpassa eller bygga nya karmar till befintliga dörrblad, men det är överhängande risk för att de kommer att bli asfult om man inte är skicklig på träarbeten och har tillgång till rätt verktyg.
Är en del som sagt samma att de är tufft att byta karm, jag ska dock inte behålla dom gamla dörrarna ifall jag byter karm utan byter både och isåfall men de kanske är lika svårt ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En modern 80-dörr har 72,5 cm breda dörrblad och en karm precis under 80 cm (78,6), alltså 6 cm karm mot dina 11.

En standardgarderob är 60 cm djup, upp till 67,5 med skjutdörrar. Räknar med ”maxbredder” nedan, men det går ju att hålla ner.

Du har alltså minst 156 cm att dela mellan dörrarna om du har standardgarderober (223,5–67,5). Då får du garderoberna dikt an mot nya karmar (och alltså 3 cm kvar till dörrbladet) medan de befintliga karmarna (som är 6 cm bredare) gör att garderoben kommer dikt an mot dörrbladet, då de ju är 3 cm tjockare på varje sida.

Jag skulle säga att det kokar ner till preferenser. Vill du ha kvar dörrarna så går det fortfarande att få plats med fulldjupsgarderober mellan dem (eller välja grundare garderober), vill du ändå byta dörrarna vinner du också några cm i spelrum mot garderoberna. Att gå net till smalare dörrar skulle jag avråda ifrån.
Tänkte faktiskt inte på att karmen är 3 cm på varje sida ifall man köper nya, då tjänar jag precis dom cm jag hade behövt för ikea pax med skjutdörrar :) tack för infot
 
C
Punto Punto skrev:
Är en del som sagt samma att de är tufft att byta karm, jag ska dock inte behålla dom gamla dörrarna ifall jag byter karm utan byter både och isåfall men de kanske är lika svårt ändå.
Nä, byter du till en ny dörr med tillhörande karm är det en helt annan sak.
Men sådana där dörrar vill man ju oftast(?) behålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.