Hej
Har läst runt en hel del på forumet men har en funderimg jag inte riktigt blir klok på.

Jag bor idag i ett gammal hus som jag kommer få av min mormor, och det finns mycket jobb på det men taket är väl det allra viktigaste i nu läget.

Huset är ganska litet ~80m2 men det har en vindsvåning som idag är alldeles lagom hög i tak, med den är helt oisolerad

Men det jag funderar på om det är möjligt och hur man praktist skulle lösa det om man skulle vilja isolera övervåningen på engång när man byter taket men bibehålla den takhöjden som är idag?

Allt kommer rivad ner till takstolarna så kommer det troligen bli råspont med papp, läkt och tegel

Takstolarna är av riktigt gammal modell i timmerstock, så jag skulle gärna ha kvar stockarna synligt och på något vis höja taket och lägga isoleringen ovanpå detta, enda sättet jag kan komma på är att antigen bygga på takstolarna så de blir högre, eller att sättt dig nya?

Och hur tjock ska isoleringen vara?

jag skulle gärna ha lite tips hur man löser det, eller är det helt enkelt för mycket jobb?? :)


Mvh//Mattias
 
Går att lägga isolering ovanpå råspont. Vet att jag själv länkat dit här på forumet förut men har inte länken här och nu. Det är cellplast som man lägger där. Den stora nackdelen som jag ser det är ju hur det blir med utseendet på huset när vindskivor mm måste byggas på för att dölja isoleringen.
 
Läste om cellplasten men inte räcker det väl med bara den som isolering om vi pratar om ~10cm?

och nog skulle det se kul ut om man bygger 50cm isolering ovan på taket ;D

hela huset ska tilläggs isoleras senare så jag räknar med att få höja väggarna så det ser normalt ut men frågan är hur man löser det med takstolarna? kan man bygga på befintliga eller måste man sätta dit nya och ha kvar de gamla för synsskull bara?
att höja de gamla tror jag inte är ett alternativ

Hur tjock med isolering ska man ha i taket 30cm 50cm?

//Mattias
 
Jag fattade faktiskt det som att man lägger hela sin isolering utanpå taket eller iaf 2/3 av den för att slippa få trä på den kalla sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.