Hej!
Jag har ett garage där jag har delat av till en kall och en varm del med en vägg i mitten. Den varma delen använda som arbetsrum och den kalla till cyklar etc.
Nu behöver jag byta ut den gamla trasiga vipporten till en modern port och det vore trevligt att kunna sätta en takskjutsport med motor/öppnare
Problemet är att djupet i rummet endast är 302 cm. En del portar går att montera utan automatik på strax under 300 cm, men så fort man ska ha motor/öppnare tillkommer flera dm på längden, verkar det som.
Hur kan det vara så? Själva porten/portbladen är ju bara ca 210 cm, vad är det som behöver så mycket plats?
Har sett nån sidomonterad öppnare från Novoferm men är osäker på hur en sån funkar och lirar med en standardprotokoll från t ex Hörmann el Crawford.

Nån annan med begränsat djup i ”garaget” som löst det smidigt?
 
Kollade min port nu, Garageportsexperten 210 hög. Motor från Jula
Port och motorfästet går innanför 3.02 cm, men själva motorn sträcker sig till 3.20.
Gör ett hål i väggen för motorn, bygg en liten låda på andra sidan som går att skruva bort.
Sätter du motor/skena dikt mot taket sticker motorn ner ca 20 cm och in 10 cm på andra sidan om väggen är 10 cm tjock, kanske 30 cm bred, den lilla lådan kommer du knappt tänka på.

Motorn från Jula öppnas/stängs 10-20 ggr per dag, och har gjort det i 6 års tid felfritt, prisvärd då den kostade 1.495:-
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kollade min port nu, Garageportsexperten 210 hög. Motor från Jula
Port och motorfästet går innanför 3.02 cm, men själva motorn sträcker sig till 3.20.
Gör ett hål i väggen för motorn, bygg en liten låda på andra sidan som går att skruva bort.
Sätter du motor/skena dikt mot taket sticker motorn ner ca 20 cm och in 10 cm på andra sidan om väggen är 10 cm tjock, kanske 30 cm bred, den lilla lådan kommer du knappt tänka på.

Motorn från Jula öppnas/stängs 10-20 ggr per dag, och har gjort det i 6 års tid felfritt, prisvärd då den kostade 1.495:-
Tack för snabbt svar! Och en rätt bra nödlösning om jag inte hittar en mer kompakt motor. Det är en simpel innervägg så klart möjligt att såga i.

Hur flexibel är en sån motor från Jula egentligen, går det inte att korta skenor/kedja nån dm om man som jag (och du) har rätt låg port på 210cm? Eller montera lite i sidled… 😅
 
Varför garageport över huvud taget? Jag skulle bygga igen porten och sätta in en dörr istället.
 
varför monterar du inte motorn framme, vid sidan av porten?
 
H Hasse C skrev:
Varför garageport över huvud taget? Jag skulle bygga igen porten och sätta in en dörr istället.
Jo tanken har slagit mig men det är i det här fallet snyggare med en takskjutport. Och mer praktiskt för ungarna med cyklar etc. Plus att det är möjligt att vi någon gång kommer återställa garaget till full längd, eller sälja till någon som vill kunna göra det.
 
O oliven1 skrev:
varför monterar du inte motorn framme, vid sidan av porten?
Mycket bra fråga.
Steg ett för mig var att begripa hur mycket längd en normal takskjutport kräver, utan motor.
Steg två att förstå hur man löser motorn smidigt. Menar du att sidomontage funkar på många vanliga portar typ Crawford/Hörmann etc?
 
C Carlf81 skrev:
Tack för snabbt svar! Och en rätt bra nödlösning om jag inte hittar en mer kompakt motor. Det är en simpel innervägg så klart möjligt att såga i.

Hur flexibel är en sån motor från Jula egentligen, går det inte att korta skenor/kedja nån dm om man som jag (och du) har rätt låg port på 210cm? Eller montera lite i sidled… 😅
Ska ta ett kort och visa i morgon.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Mycket bra fråga.
Steg ett för mig var att begripa hur mycket längd en normal takskjutport kräver, utan motor.
Steg två att förstå hur man löser motorn smidigt. Menar du att sidomontage funkar på många vanliga portar typ Crawford/Hörmann etc?
jag har en Hörmann där motorn är monterad längs fram till höger inifrån sett.
Fungerar utan problem, Hörmanns egna montörer som monterat.

har fri genomfartshöjd: 2135mm
Inskjutsdjup: 2835mm
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jag har en Hörmann där motorn är monterad längs fram till höger inifrån sett.
Fungerar utan problem, Hörmanns egna montörer som monterat.

har fri genomfartshöjd: 2135mm
Inskjutsdjup: 2835mm
Det låter ju fantastiskt!
Jag har grymt svårt att se framför mig hur det ser ut och hur motorn drar upp porten på det viset, men antar att den löper i skena på högersidan?
 
C Carlf81 skrev:
Det låter ju fantastiskt!
Jag har grymt svårt att se framför mig hur det ser ut och hur motorn drar upp porten på det viset, men antar att den löper i skena på högersidan?
med en vajer och en större fjäder
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.