Hej!

Är i valet och kvalet mellan vilket golv vi ska lägga hemma! Vi har två små barn och inga djur! Vi kommer lägga samma golv i alla sovrum, vardagsrummet och gemensam yta på övervåningen! Har hittills alltid lagt halvbilligt laminatgolv och egentligen varit nöjd med det! Men de flesta kollegor och farsan tycker att man såklart ska gå på parkettgolv för känslan!

Vad säger ni och har ni i så fall något tips på ett bra och snyggt en-stavigt golv?

Tack på förhand
 
Vad har du för budget?

Är du beredd att lägga 700-1000 kr/m² för den där "känslan"?
 
BirgitS
Man får ju räkna med att småbarn orsakar en del skador på parkettgolv.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad har du för budget?

Är du beredd att lägga 700-1000 kr/m² för den där "känslan"?
Bra fråga! Tidigare golv har legat på 2-300 för laminat! Blir det 700-1000 så blir det att köpa nåt rum i taget isf! Har kikat på olika varianter för runt 4-500!

Vad är det som ger ”känslan” som denna prisgrupp har? Tjocklek eller generellt bättre kvalitet?
 
En mellanväg kan vara ”härdat trägolv” från tex Bjelin. Tålighet som laminat men träkänsla.
Har ingen erfarenhet av det men gillade känslan i butik.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
L LP7 skrev:
Bra fråga! Tidigare golv har legat på 2-300 för laminat! Blir det 700-1000 så blir det att köpa nåt rum i taget isf! Har kikat på olika varianter för runt 4-500!

Vad är det som ger ”känslan” som denna prisgrupp har? Tjocklek eller generellt bättre kvalitet?
Det är nog en högst subjektiv känsla. Laminat kan upplevas som lite kallare att gå på och variationen är sämre, oftast används bara 7-8 olika tryck så har man otur så syns upprepningarna.

Jag har nyss lagt 25 m² laminat i vårt sovrum, ett barnrum och på kontoret, jag hade inte velat lägga trägolv där med tanke på barn- och hundlek. Vi bestämde oss faktiskt för att lägga laminat även i hall/korridor och vardagsrum av samma skäl så får vi se om vi lägger riktigt trä nästa gång eller om vi gör om det när barnen är stora nog.
 
zarkov zarkov skrev:
Det är nog en högst subjektiv känsla. Laminat kan upplevas som lite kallare att gå på och variationen är sämre, oftast används bara 7-8 olika tryck så har man otur så syns upprepningarna.

Jag har nyss lagt 25 m² laminat i vårt sovrum, ett barnrum och på kontoret, jag hade inte velat lägga trägolv där med tanke på barn- och hundlek. Vi bestämde oss faktiskt för att lägga laminat även i hall/korridor och vardagsrum av samma skäl så får vi se om vi lägger riktigt trä nästa gång eller om vi gör om det när barnen är stora nog.
Okej! Vi har tänkt samma som dig där också! En kompis som la en variant mellan trä och laminat och där har hans unge redan repat och gjort hack i golvet!

Vilket golv köpte du? 😊
 
L LP7 skrev:
Bra fråga! Tidigare golv har legat på 2-300 för laminat! Blir det 700-1000 så blir det att köpa nåt rum i taget isf! Har kikat på olika varianter för runt 4-500!

Vad är det som ger ”känslan” som denna prisgrupp har? Tjocklek eller generellt bättre kvalitet?
Tänk bara på att tillverkarna ändrar i sitt sortiment titt som tätt. Fråga mig inte hur jag vet det…
 
  • Haha
zarkov
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tänk bara på att tillverkarna ändrar i sitt sortiment titt som tätt. Fråga mig inte hur jag vet det…
Haha jag kan gissa! Löste det sig ändå?
 
L LP7 skrev:
Okej! Vi har tänkt samma som dig där också! En kompis som la en variant mellan trä och laminat och där har hans unge redan repat och gjort hack i golvet!

Vilket golv köpte du? 😊
Pergo Elegant Oak 3-strip laminat. Dels ville vi inte lägga en förmögenhet eftersom vi skulle köpa rätt mycket, dels ville vi ha ett slitstarkt golv som tål både barn och hund.

Egentligen hade vi tänkt använda Ikeas dyraste 1-stavslaminat men så plötsligt utgick det och gick inte att beställa längre. Tur i oturen hade vi inte hunnit börja lägga det så vi kunde lämna tillbaka de tio paket vi hade köpt till att börja med några månader tidigare.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
L LP7 skrev:
Haha jag kan gissa! Löste det sig ändå?
Nej, men hittade ett liknande. Men det skaver i perfektionisten.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, men hittade ett liknande. Men det skaver i perfektionisten.
Haha jag förstår dig helt!

Vad blev det för golv? 😊
 
Tarkett ek nature rustic duo plank. Även det har utgått nu tror jag. Köpte dock innan priscirkusen och betalade en bra bit under 500 kr/kvm. Idag får man ju pantsätta ett par-tre inre organ för att lösa betalningen. Men det går inte att komma ifrån att det är mer ombonad känsla i ett parkettgolv jämfört med laminat.

Det andra golvet är ett tvåstavs ek från Kährs och min upplevelse är att detta är mjukare och därmed lättare får märken.

Bjelins sägs vara bra, har ingen egen erfarenhet än men ska lägga 50-tal kvm under våren.
 
  • Gilla
LP7
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tarkett ek nature rustic duo plank. Även det har utgått nu tror jag. Köpte dock innan priscirkusen och betalade en bra bit under 500 kr/kvm. Idag får man ju pantsätta ett par-tre inre organ för att lösa betalningen. Men det går inte att komma ifrån att det är mer ombonad känsla i ett parkettgolv jämfört med laminat.

Det andra golvet är ett tvåstavs ek från Kährs och min upplevelse är att detta är mjukare och därmed lättare får märken.

Bjelins sägs vara bra, har ingen egen erfarenhet än men ska lägga 50-tal kvm under våren ha
😂

Okej, tack! Ska kolla lite på Bjelin nu! Verkar bara vara Krauta som säljer förutom de själva?
 
K-bygg saluför också vet jag. Var dock uppmärksam på vilka som går att slipa om och vilka som inte går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.