Hej

Ska påbörja renovering av det nyköpta huset på landet och blir rådvill direkt i hallen. När jag river de gamla ytskikten i masonit så får jag fram väggar av plank. Kutterspån som isolering i alla golv o väggar. Källare under, amatörisolerad vind över.

Kan någon snälla hjälpa mig i hur jag ska göra med ångbroms? Ska jag? Vilken då? Behöver jag sätta spikreglar till mina nya ytskikt eller kan jag skjuta ny panel genom ångspärren -motsägelsefullt?

Har fenoverat moderna hus förr och har då tyckt det varit ganska logiskt men här har jag känslan av att det behöver kompromissas på något sätt…

Tacksam för hjälp!
 
  • Kök med träpaneler, skåp, fönster med solljus och klinkergolv. Rustik, mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneler, inomhus, arbetslampa, verktygslåda, renovering pågår, öppen dörr till vardagsrum, dagsljus, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det har gått fint ut an ångbroms innan skulle jag köra samma lika förutom i badrum och ev tvättstuga, där kan du köra ångspärr.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det har gått fint ut an ångbroms innan skulle jag köra samma lika förutom i badrum och ev tvättstuga, där kan du köra ångspärr.
Tack! Vad jag glömde nämna är att tidigare ägare förra året bytt vedvärme mot jordvärme. En del påväxt på kallvindarna i anslutning. Är rädd att fukten kan bli helt annorlunda framöver än vad de varit de senaste 100 åren…
 
M Makfbrofoskwk skrev:
Tack! Vad jag glömde nämna är att tidigare ägare förra året bytt vedvärme mot jordvärme. En del påväxt på kallvindarna i anslutning. Är rädd att fukten kan bli helt annorlunda framöver än vad de varit de senaste 100 åren…
Förstår, därför det måste vara plast/ångspärr i våtutrymmen och bra ventilation (in med fläktar om du inte redan har).
 
  • Gilla
Makfbrofoskwk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förstår, därför det måste vara plast/ångspärr i våtutrymmen och bra ventilation (in med fläktar om du inte redan har).
Det var första åtgärden vid tillträde. 👌
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det går att sätta ångbroms på ytterväggarna. Den fungerar också som vindskydd, vilket kan vara bra om det gamla vindskyddet, oftast papp, börjar bli dåligt eller är skadat sedan tidigare reparationer/renoveringar/tillbyggnationer.

Våtutrymmen behöver vara fuktspärrade som nämnts tidigare.

I taket kan vilket som sättas. Beror på om det är ett fritidshus som ej är konstant uppvärmt, eller ett permanenthus.
 
  • Gilla
Makfbrofoskwk
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det går att sätta ångbroms på ytterväggarna. Den fungerar också som vindskydd, vilket kan vara bra om det gamla vindskyddet, oftast papp, börjar bli dåligt eller är skadat sedan tidigare reparationer/renoveringar/tillbyggnationer.

Våtutrymmen behöver vara fuktspärrade som nämnts tidigare.

I taket kan vilket som sättas. Beror på om det är ett fritidshus som ej är konstant uppvärmt, eller ett permanenthus.
Tack! Slutade med ångbroms Mataki D50 på yttervägg och tak mot ouppvärmd vind. Hoppas det funkar…
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.