Om man har vattenburen golvvärme i plattan. Vilket C/C avstånd ska man ha för badrummet?
 
Var snäll att utveckla...
 
Vi gör ett försök utan att veta ett dugg :)
20mm slang C-C 30cm detta är jag säker på
12mm slang C-C 15cm detta är jag mindre säker på kanske räcker med C-C 20cm??
 
Ok, om det är frågan angående golvvärmerörs CC så brukar det framgå av leverantören. Allmänt ju grövre rör desto större cc.
 
Hemmakatten
CC-avståndet måste också variera beroende på hur badrummet ser ut. har det flera ytterväggar eller fönsterpartier kan man kanske behöva lägga tätare än "standard" för att kunna ha en behaglig temperatur även på vintern.
 
För det första måste du veta vilket energibehov du har i rummet, ju högre energihov desto grövre slang, i mitt badrum har jag 101 meter 20mm som ligger 30 c/c som ger 50 watt per kvm vid 30 grader i vattnet, då jag har ganska högt u-värde pga panoramafönster så blev det tok för underdimensionerat, men vad har du för U-värde på golv-, vägg-, tak- samt fönster? och hur många kvm fönster har du.

Wirsbo har ett kalkylprogram här http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=2054
 
Rörmokaren vill lägga CC 320 under hela plattan inklusive badrum. Tyvärr vet jag inte vilken dimension på slangen han har tänkt att använda.

Jag tänkte, i min okunnighet, att man kunde lägga tätare i badrummet för att få en bättre golvkomfort.

Jag vet inte vilka U-värden som gäller, men det är två ytterväggar och två innerväggar, rektangulärt form om ca 12 kvm. Två mindre fönster om ca 1kvm vardera.
 
Beror ju på hur han tänkt styra det hela. Med de halvdana styrmetoder som brukar användas kan det vara ide att lägga tätare för att kompensera detta
 
Om du bygger vårgårda hus så har du hygglig isolering som standard, jag antar 150-200 mm + bra fönster, inga super fönster men absolut inte dåliga. Så man kan säga att du har ett skapligt välisolerat hus. På senare tid när energikostnader sticker i höjden så flyttas ribborna lite såklart :)

Jag har CC 300 som jag sa och 101 meter slinga, tre ytterväggar som isolerar sämre (U=0,35) än ditt hus förmodligen, plus 1,5x2,2 meter fönster+ altandörr i helglas (U=1.1)

Vad gällande golvkomforten har jag inga som helst problem, det är skaplig jämn värme förutom närmast väggarna men värmen räcker inte till riktigt så det är ca 19-20 grader i det rummet, jag hade nöjt mig med 20-21 om det vore vanliga rum, men i badrummet vill jag ha 22. (jag håller på och ställer in systemet från grunden igen och är inne på min tredje vecka nu och börjar närma mig önskat resultat)

Med CC 320 så antar jag att han använder 20 mm rör, har du inte massa fönster bör detta räcka utan problem. Men i badrummet vill man oftast ha lite varmare. Och 2 kvm fönster på 12 kvm och två ytterväggar lite högre temp så har du ett högre energibehov än övriga huset. plus att det är gött när det är varmt på golvet :)

Det du behöver göra är att få ur mer energi/värme ur golvet, är att lägga tätare golvslingor som en väldigt smidig lösning på det innan gjutning, lägg inte för tätt, tätare än CC 200mm känns overkill, dessutom bör slingan inte vara längre än 85 meter, för sen tappar du effekt och i detta fall så lär det bli overkill igen på 12 kvm
Jag lovar att det är värt varenda krona för om du skulle stå där efter inflyttning och ha för ett klent dimensionerad golvvärme NEDGJUTEN så kommer du bli frustrerad, tro mig

Själv måste jag leka med en perfekt balansering av framledningstemperatur, och strypningar med ett hyggligt deltaT värde - inviduellt på varje slinga för att få rätt värme i mitt badrum och vardagsrum (som är ännu värre men där är inte tempkravet lika högt som tur är). Eftersom jag måste ha högre framledningstemp och högt flöde på badrum och vardagsrum men kraftigt strypt flöde på övriga rum vilket ger egentligen för högt DeltaT och de kan resultera i ojämna temperaturer på golvet och för mig diffar det som mest 1,5 grader på golvet men det är smällar man få ta i ett iland

Och om du ska ha värmepump är det bättre att ha så låg framledningstemp som möjligt med högre flöde, även om effektåtgången är den samma så får du bättre COP (verkninsgrad typ) på värmepumpen vid lägre temperaturer = billigare.

Anledningen att jag målar upp min story är att jag vill att du ska veta vad det innebär att ha för dåligt dimensionerad golvvärme i enstaka rum, det går att lösa på hyggligt sätt men så blir det inte riktigt rätt utan dyrare i drift också, kanske inte så jättestor skillnad men vem vad elen kostar om 5 år. Plus att det är ett helsike att få till det och frustrerande att fel dimensionering är VÄL nedgjuten

Med denna dimensionering så är det snudd på garanterat att det klarar ordentlig kyla, Har du bra flöde och samma deltaT i alla rum rum så borde du få varmare i badrummet på samma framledningstemp som till de andra rummen så slipper du brassa på hela systemet för att få varme i ett rum. Sen får man alltid finjustera, det finns många vägar att gå när det gäller styrning och optimal värme, en grundsten är att öppna alla slingor till max... du kommer att ha förmodligen en termostat som styr varje slinga i on/off-läge... sen har du finjustering av strypning, 0-5,9 varv i mitt fall på varje slinga... om du öppnar max på alla och skruvar bort termostaterna, sen hittar du en framledningstemp och kurva som passar bra, kan ta ett tag, men jag IVTs 2.5 är bra att utgå ifrån om man har golvvärme, vet inte vad det motsvarar på övriga fabrikat. Sen om man har dvs 21 i hela huset och om du får varmare i badrummet automatiskt som du borde få så är det toppe, men det kanske saknas en halv grad, plus att du vill ha lite kallare i sovrummen, då sänker du där ett halvt varv t ex, då åker tempen ner i dem rummen och upp i badrummet, kort och gott.... men det kräver tålamod, 2 dagar mellan varje justering men det kan vi ta när du är där.

Anledning att jag skriver så mycket "off topic" det är för att jag vill att du ska förstå hur det fungerar i botten, och vilket styrsystem man än väljer att använda så är det bra att ha en bra grund att stå på så man inte får börja med att justera kraftiga fel i systemet. Därför tycker jag att du ska förstå varför du ska investera några extra kr på badrummet, och om det blir för mycket värme så får du i värsta fall strypa slingan lite.

Jag tycker det är forumet är lite krångligt att hitta tillbaka till så skicka gärna PM om det är något för risken är nog stor att jag missar den här tråden igen även om jag ska försöka hålla utsikt efter den :)

Folk får gärna rätta mig om jag ha fel om något men efter 3 år med underdimensionerad slinga och en månad med daglig läsning inom ämnat och justeringar och hjälp av experter så anser jag att jag har ganska bra koll på läget.

Du får gärna joina oss på www.varmepumpsforum.com speciellt när det gäller intrimmning av systemet för det är få installatörer som bor i huset och vet hur det klimatet inne beter sig så lär man sig hur allt fungerar så är det GULD och många är villiga att hjälpa

Med reservation för skrev och slarvfel :)
Lycka till!
 
Hemmakatten
Som moderator på byggahus tycker jag det är mycket bättre att diskussionen förs här. :D Det finns ju ett värmepumpsforum här också. :)

Vi har i vårt hus cc 160mm mellan golvvärmeslingorna. Detta är uträknat av VVS-ingenjör. I badrummet har vi dessutom eluppvärmd fönstervägg (Varma Glas) dels för att säkerställa värmen då vi har nedgjutet badkar i plattan, dels för att det inte skall bli imma på rutan när man ligger i badkaret innanför.
 
Hehe klart du tycker det men tycker forumet är lite krångligt uppbyggt men allt går att förbättra :)

160mm cc? vad har du för dimension på slingorna?.
Jag har också nedgjutet badkar i plattan och då valde vi att lägga el-slingor i försänkningen då det var otympligt att dra ner slingan under "badkaret" :)
 
C-C avståndet mellan slingorna beror ENBART på vilket förläggningsdjup du har på rören.
Ju större djup desto större c-c mått kan man har utan att få ojämn värme på golvet.
Kolla med leverantören.
 
Nja, det beror också på rörens diameter eftersom den avgör rörens yta per meter.
 
Nej Nej Nej.'
Den effekt som golvvärmen kan ge beror enbart på vilken temperatur du har på golvytan och vilken temperatur du vill ha i rummet. Rördiameter, och c/c-avstånd beror ENBART på vilket förläggningsdjup du har, dvs avståndet mellen rör och golvyta. Ju större förläggningsdjup ju större c/c-avstånd och rördiameter kan man ha.
Rördiametern har även att göfra med vad pumpen klarar av. Stor rördiameter = litet tryckfall i rörledningen vilket innebär att man kan ha långa slingor.



Matss skrev:
Nja, det beror också på rörens diameter eftersom den avgör rörens yta per meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.