Min kamin är utrustad med ett löstagbart gjutjärnsgaller som jag antar är till för att hålla kokset på plats om man eldar med sådant (jag använder varken gallret eller koks). Jag funderar på om man kan använda det till att göra en lös glaslucka så man tillfälligt kan elda med luckan öppen så man ser elden. Planen är isåfall att såga bort ribborna i mitten och bara behålla ramen, sedan fästa ett kaminglas på insidan med tätningsmassa eller skruv på något sätt. Någon som har bättre förslag?
Gjutjärnsgaller i en kamin, där gallerribbor syns som användaren överväger att såga bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Löstagbart gjutjärnsgaller till kamin med vertikala ribbor och centralt handtag, på ett rostigt, använt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Jag gjorde som jag skrev och är väldigt nöjd med resultatet. Två frästa hållare som sitter skruvade i gängade hål i ramen. Ett 4 mm eldfast glas innanför och ribborna i gallret bortsågade med tigersåg.
Frästa metallhållare med skruvar på tegelgolv, förberedda för montering i gängade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldstad med nyinstallerat 4 mm eldfast glas och modifierat galler med bortsågade ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Finns någon härlig eldningsbild?
/W
 
Glasad lucka mm.

Sök tråden "Budgetbastu Vedeldad"
Inlägg 12
På detta forum
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns någon härlig eldningsbild?
/W
En antik vedspis med öppen lucka och synliga lågor inuti, detaljerad gjutjärnsdesign, mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självklart!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
S stjärnan skrev:
[bild]
Självklart!
Så jäkla fint att se hur någons idé och lösning, fortfarande håller 4 år senare 😁👍
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.