Behöver lite råd och tips kring något vi börjat fundera kring, och det är att satsa på de nya systemet från Ariterm ( Ariterms hemsida ) som kallas KMP DRAG ihop med t ex kamin Solberga eller Mysinge. Vårt värmesystem idag består av direktverkande el som värmer tank som i sin tur har vattenburen golvvärme i hela huset som enda uppvärmning. Funkar ju kanonbra - men blir lite dyrt med dagens elpriser.
Vi vill åt både mys-faktorn med kamin-elden, men även slippa ifrån skorsten, då vi har väldigt högt i tak.
Det jag undrar är dels om någon har erfarenhet av dessa båda kaminer och det nya DRAG-systemet där man slipper skorsten, men även om det går att koppla någon av de kaminerna till övriga värmesystemet, för att minska på el-förbrukningen även för golv-värmeuppvärningen?!
 
Jag var på väg att köpa en KMP Drag men installatören som jag pratade med avrådde mig eftersom den är helt ny och oprövad och det finns många risker med metoden, till exempel att det stinker varje gång det tände eller att det börjar brinna om fläkten stannar. Han sa att KMP har haft stora kvalitetsproblem med andra produkter bla sin pelletspanna UNO. Dessutom sa han att det tydligen är något problem med typgod´kännandet för Drag och att den kanske måste återkallas. Inte kul att bli sittande med ett stort hål i vardagsrums-väggen om man tvingas plocka bort den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.