Hej alla glada klurare därute.

Tänkte kasta ut en fråga och ber er slå hål på den och skjuta den i sank.

Funderar på att bygga ett "växthus" med dubbla glas samt kanalplast i taket.
Västergavel och mycket sol. Taket som en "halv" tratt bottenformen ½ åttakantigt.

Tanken är följande. Varmluften skickar jag genom ett kylare element från en bil. (Skratta inte, det blir mycket "hemlagat" här....) Det varma vattnet skickar jag ner i en tank av betong, isolerad, som ligger under golvet.
På natten vänder jag på vattenströmmen och fläkten tar in varmluft till huset. Det blir "nästan" som en värmepump. Strömmen till fläkt/pump kan jag ta från batterier som laddas av solceller. Jag är alltså inte ute efter en vanlig solfångare.

Min tanke är att det skall vara enkelt och väldigt billigt och nästan gratis, förutom delarna från skroten, och att det får ge den värme det ger. Skulle jag få för mycket i vattentanken så är det inte fel. Men det håller kanske en bra bit in på hösten innan det slutar fungerar.

De "luftpumpar" som jag har sett på annan plats och som skickar in sådär 10-15 grader varmare luft än ute luften, de finns att köpa i handeln redan och jag har läst mig till att någon har byggt en egen som nu fungerat i flera år.
Det som skiljer min ide är att koppla in vattnet åsså i kretsen och på det viset förlänga säsongen.

Kan jag hålla säg 5-10 plusgrade där på vintern, varma som de är numera, så klarar jag mina blommor och växter. Får dessutom bort överskottsvärmen på sommaren utan att vädra ut det.

Så gott folk....vad tror ni?
 
Hmm... ja, varför inte. Hur effektiv den blir beror väl dels på storleken på kylaren, temperaturen på varmluften och hur många liter vatten det ska vara i systemet. Har faktiskt sett något liknande på nätet där man använde en bilkylare för att få varmvatten.
Såå... vad väntar du på?
Det är väl bara att köra igång projektet och redovisa resultatet här. Väntar med spänning...:)
 
Tack för svaren. Det finns så mycket att göra så jag vet inte när jag har tid och råd att sätta spaden i jorden. Vet ej om jag hinner sommaren som kommer även om jag önskar det. Tankar skall mogna och förfinas.
Lovar höra av mig när det kommer igång.
Hälsningar,
Skalman
 
OK, en får välan ge sig till tåls då...
 
Hej! intressant diskussion det här! Utan att vara någon expert i ämnet så får jag en känsla av att en bilkylare med den lilla volymen får svårt att överföra så stor mängd energi. Skulle du inte kunna t.ex kunna göra golvet i två skikt med vattenmantel imellan., så du får lite mer yta som upptagningsområde. Man blir sugen själv att göra något när man läser den här tråden. MVHGöran Andersson som nyfiket väntar på fler ideér :)
 
ja du goranmjölby vafför inte, men så tänkte jag , om jag ändå skall gräva ut för grunden varför inte stapla den full med tegelstenar med lite luft emellan. Alltid tar det åt sig något värme under sommaren och hjälper det inte 100% med verkningsgrad och effekt så ger det vad det ger. Bättre än inget och kostar just inte nått om man hittar beg gratis tegel.
Eller? Åsså får jag varm skön tegelgolv överst at gå på i växthuset?
Hälsningar,
Skalman
 
Det låter som ett behagligt alternativ! Själv har jag en altan med gjuten betongplatta och det är väldigt behaglig temperatur på kvällen när solen legat på halva dagen. Det är dock inte inglasat men jätteskön strålningsvärme ändå. MVH Göran Andersson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.