Hej!
Jag vilja isolera lite taken, men konstig ”bjälke” iväg.
Jag menar den gula bjälke och den som går tvärs. Har dom någon funktion?
Tack och God Jul till er !
/Thorsten
 
  • Träbjälklag och takstolar inuti byggnad, hängande lampa, industriell eller lantlig estetik, synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar i taket, vitmålade väggar, spotskenor med lampor, interiör, modern rustik stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och bjälkar i trä, symmetriskt, inomhus, obehandlat träverk, byggnadskonstruktion, takkonstruktion, arkitektoniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Småbrukaren
  • Laddar…
Den ser ny ut. Kan du fråga tidigare ägaren?

Eftersom resten av takstolarna ser kompletta ut förstår jag inte riktigt dess funktion.

Är huset gammalt? Finns det något på utsidan taket som kan vara förankrat i den brädan? Har taket kanske bågnat inåt där så man lagt något extra stöd på insidan?
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tror det är där för att hålla rätt avstånd mellan takstolarna och hjälpa vindsträvan.
 
Märkligt att den inte är målad då
 
S Småbrukaren skrev:
Den ser ny ut. Kan du fråga tidigare ägaren?

Eftersom resten av takstolarna ser kompletta ut förstår jag inte riktigt dess funktion.

Är huset gammalt? Finns det något på utsidan taket som kan vara förankrat i den brädan? Har taket kanske bågnat inåt där så man lagt något extra stöd på insidan?
Tidigare ägaren svarar inte. Ingenting är monterad på detta.
 
Säker? Jag vilja isolera mellan bjälk och sen yttrrpanel horisontal montera på.
 
R
T Thorsten Grund skrev:
Säker? Jag vilja isolera mellan bjälk och sen yttrrpanel horisontal montera på.
Den har ingen funktion i dagsläget, skulle den haft det så skulle den gått från gavel till gavel oavbruten.. så bara ta bort den, du kan ju montera dit en efter isoleringen men då hela vägen om det ska göra någon nytta…
 
R Rejäl skrev:
Den har ingen funktion i dagsläget, skulle den haft det så skulle den gått från gavel till gavel oavbruten.. så bara ta bort den, du kan ju montera dit en efter isoleringen men då hela vägen om det ska göra någon nytta…
Tack, men jag har svart för att förstå.
Kan du förtydliga?
 
R
T Thorsten Grund skrev:
Tack, men jag har svart för att förstå.
Kan du förtydliga?
Den gula regeln uppe vid nocken ville du väl ha bort?
Den kan du plocka ned för den fyller ingen funktion i detta läget..
 
Det borde gå att ta bort den omålade brädan då den inte verkar fylla någon funktion men jag är inte konstruktör så 100% säker är jag inte.

Om du isolerar antar jag att du kommer regla upp ett nytt innertak? I så fall kommer du ju naturligt att sätta spikreglar med samma funktion som brädan i fråga.
 
R Rejäl skrev:
Den gula regeln uppe vid nocken ville du väl ha bort?
Den kan du plocka ned för den fyller ingen funktion i detta läget..
Super, tack!
Vad tänker du över den som går tvärs ?
 
  • Trätak med bjälkar, hängande lampa, konstruktion med stödben, interiör, vitmålad, arkitektoniska detaljer, upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T Thorsten Grund skrev:
Super, tack!
Vad tänker du över den som går tvärs ?
Dom som går diagonalt är vindavstyvningar…
Dessa kan du ta ned tex. Genom att göra en sida i taget ska du plasta och glesa snedtaket?
 
R Rejäl skrev:
Dom som går diagonalt är vindavstyvningar…
Dessa kan du ta ned tex. Genom att göra en sida i taget ska du plasta och glesa snedtaket?
Tänkt för att lägga isover isoleringsskivan i mellan, sen plastfolie över. Sen ytterpanel horisontal. Vitmåla senare.
 
R
T Thorsten Grund skrev:
Tänkt för att lägga isover isoleringsskivan i mellan, sen plastfolie över. Sen ytterpanel horisontal. Vitmåla senare.
Ytterpanelen tvärsöver takstolarna?
För i så fall tar panelen över vindavstyvningen..
 
R Rejäl skrev:
Ytterpanelen tvärsöver takstolarna?
För i så fall tar panelen över vindavstyvningen..
Yes. Typ från höger till vänster, spikat till. Liksom som jag har redan som en utetak.
(Zooma i bilden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.