N
Vi planerar utbyggnad av kök för att få plats med matplats samt mer ljus. Placering av utbyggnad är inte valbart då det måste överensstämma med framsidan för att bygglov ska gå genom. Vi sitter nu och ritar på köket uppbyggnad och har varit och nosat på olika varianten men börjar landa i denna (ursäkta handritat så ej skalenlig men de kvadratiska skåpen är 60x60. Diskho och diskmaskin tror jag dock bör bli under fönstret i utbyggnaden istället för placeringen på ritningen.

Kom gärna med inputs! Är det något ni hade gjort annorlunda? Något ni tycker vi bör tänka på?

Jag bifogar dagens planskiss också.
 
  • Handritad skiss av en rumsplanering med möbler och installationer, eventuellt kök, ritad på en whiteboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av bostadsplan; innehåller vardagsrum, kök, badrum, sovrum, hall och trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror inte att du får igenom ett bygglov där diskho och häll är i olika bänklängder. Det har inträffat många allvarliga skållningsolyckor när folk har burit heta pastakastruller etc. över köksgolvet och snubblat. Det blir också omöjligt att laga mat när man går med kryckor efter en olycka etc. eftersom man inte kan flytta en kastrull med vatten över köksgolvet.

En bra köksplanering är när arbetstriangeln diskho - kyl - häll är liten.
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att du får igenom ett bygglov där diskho och häll är i olika bänklängder. Det har inträffat många allvarliga skållningsolyckor när folk har burit heta pastakastruller etc. över köksgolvet och snubblat. Det blir också omöjligt att laga mat när man går med kryckor efter en olycka etc. eftersom man inte kan flytta en kastrull med vatten över köksgolvet.

En bra köksplanering är när arbetstriangeln diskho - kyl - häll är liten.
Räddas det om vi bygger en liten diskho bredvid spisen? Det har vi ändå funderat på.
 
BirgitS
Ja, det räcker.
Men det är väldigt opraktiskt att bära omkring ingredienser och annat så där långa sträckor.
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det räcker.
Men det är väldigt opraktiskt att bära omkring ingredienser och annat så där långa sträckor.
Detta var grundidén. Dock stördes jag av att ha en så lång avdelare mellan kök och utbyggnad. Samt att köksö absolut inte ryms, det var en utopisk tanke.
 
N
Här kommer första utkastet. Kommer ej bli rund utbyggnad dock.
 
  • Handritad planritning över rum med möbler, text, och symboler för dörrar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja...spisen åt ett håll och diskhon åt det andra med köksö mellan kommer göra er tokiga, sätt bänk-spis-bänk-diskho-bänk, mitt tips, av erfarenhet...
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
N
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...spisen åt ett håll och diskhon åt det andra med köksö mellan kommer göra er tokiga, sätt bänk-spis-bänk-diskho-bänk, mitt tips, av erfarenhet...
Blev fel. DETTA var första utkastet.
 
  • Skiss av rumslayout med möbler och köksdetaljer, handritad, otydliga texter, grundritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
N
Har nu tagit in, tänkt om lite och gjort ny skiss. I denna tar vi ej bort badrummet så kyl och frys kommer närmare spis samt en liten diskho bredvid spisen. Vill helst inte ha köksskåp mitt i rummet pga stoppar upp mot matplats. Denna känns väl som en bättre avvägning snyggt vs praktiskt?
 
  • Handritad skiss av ett rum, innehåller möbler och etiketter, ser ut som planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av kökslayout med skåp, diskho och spis, potentiellt för renoveringsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad sägs om att byta plats på spisen och skafferiet?
Dock en liten avställningsyta mellan spisen och kylen.
Då får du en vanlig mycket effektiv bänklängd för nästan allt och inga problem att få bygglov.
Lite luftigare också när det inte blir så många högskåp bredvid varandra.

Var försiktigt med att ha för många vitrinskåp, oftast har man inte så mycket snygga glas men behöver plats för en massa annat.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Vad sägs om att byta plats på spisen och skafferiet?
Dock en liten avställningsyta mellan spisen och kylen.
Då får du en vanlig mycket effektiv bänklängd för nästan allt och inga problem att få bygglov.
Lite luftigare också när det inte blir så många högskåp bredvid varandra.

Var försiktigt med att ha för många vitrinskåp, oftast har man inte så mycket snygga glas men behöver plats för en massa annat.
Arkitektonisk ritning av ett hus, inkluderar planlösning med rum benämningar och handskrivna noteringar på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat tror vi blir så här. Tack för hjälp och synpunkter. Nu får vi se när i tiden detta blir så kanske kommer ändra önskemålen om nåt år.

Nu ska vi bara bestämma oss för om utbyggnaden ska se ut som huset eller någon slags 20-tals punchveranda.
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus, hålls av en hand, mot en tjock mattbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monokrom arkitekturritning på vägg, tvåvåningshus med veranda, reflektion, tjock matta nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Om det går hade jag undvikit fönster vid hon. Det ser trevligt ut, men resulterar i ständigt skitigt fönster. Trevligare då med fönster vid arbetsbänk.
Jag tror det skulle bli bra om ni bygger utbyggnaden som punschveranda, men utan fönster på väggen bakom köksbänken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Jag tycker det ser bra ut till stora delar och ser inga problem med diskho framför fönster, vi har det och tycker att det är rätt trevligt att inte stirra rakt in i ett skåp när man diskar. Ja, man får putsa rutorna lite oftare men inte tokmycket.
Bra också att det i nuvarande lösning finns en bänkyta nära kylen vilket jag inte såg i de tidigare förslagen. Det är helt OK att ha det "bakom" sig så att man kan ställa ifrån sig saker medan man tar ut/sätter in saker i kylen.
Vi var lite oroliga för just det när vi planerade vårt kök. Bänkyta kom mitt emot kylen och inte bredvid som innan ombyggnad men det har fungerat även om man blockerar passagen lite.

Ang. punschveranda eller inte så ser båda förslagen bra ut, och det är alltid trevligt med mycket ljus in men inte så kul om man inte kan begränsa sol. Det beror alltså lite på väderstreck och även utsikt/insyn.
Har ni fin utsikt vill man gärna se den eller tomten men om det är mycket insyn så kan man känna sig lite som om man sitter i ett akvarium :)

Kan hålla med BirgitS om att det kan vara bra att ha ett vitrinskåp, till vänster, så att ni kan ha vardagsporslin i skåpet närmast diskmaskinen. Det är värt mycket att inte behöva gå omkring för att plocka ur den utan man står på ett ställe och plockar ur det mesta.
 
Vad ska matsalsrummet användas till. Känns som hela vånigsplanet behöver en makeover.
 
  • 3D-ritning av en lägenhet med möbler, skuggning, utan färg, arkitektonisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av kontorslayout, arbetsstationer, mötesområden, kök, utan tak, gråskala, arkitektonisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av modernt kök, öppen planlösning, minimalistisk stil, vitt och grått färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
T ToreJ01 skrev:
Vad ska matsalsrummet användas till. Känns som hela vånigsplanet behöver en makeover.
Vi har matsalen till stora middagar när vänner är över men även tex julafton, nyår osv. Matplatsen i köket blir mer en vardagsmatplats. Vi har fyra sovrum på övervåningen och möjlighet till ett till i källaren så vi har inte orkat/behövt lägga tanke på att maximera kvadratmetrarna utan det blir lite onödiga ”representationsrum” i fil mot balustraden men det stör inte oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.