Har ett 38kvm stort oisolerat garage nu med gjuten platta.
Länge funderat på att isolera garaget men skulle vilja ha mer i takhöjd.
Sitter w-takstolar som man kanske kan bygga om till nockbalk?
Eller om jag ska lyfta hela garaget och lägga till 2-3 rader med leca block.
Funderar på vad som är bäst vill göra det mesta själv, bygga nytt är inte ett alternativ.
Tanken isf var 4st pelardomkrafter, en i varje hörn och pumpa upp garaget och stapla en rad leca åt gången
 
Mats-S
D daniel sjöman skrev:
Tanken isf var 4st pelardomkrafter,
Avlasta med rörstämp som du kan hyra:
https://ullstorps.se/stampar/stamp-2/
Då kan du "vandra runt" med domkrafterna och få ett jämnt lyft. Har du betongtegel på taket så ta av det för att minska riskerna för att du "skevar" taket.

Om du är på stadsplanerat område krävs nog bygglov för det här, men har du bra grannar så snacka med dom så löser det sig nog utan bygglov, "att fråga är att be om ett nej" när de gäller komunen ;-)
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Hur går jag tillväga, är en en rad leca nu tänkte gå upp till ca 4st totalt.
Murar jag bara upp med murbruk eller bör man armera? Man vill ju gärna att det går fort när man har 7 gånger 5 meter byggnad dinglandes i luften.
Ska in med 2pelar lyft så funderar på att montera den först och använda den i själva lyftet.
 
N
Tveksam om det är genomförbart, kanske.
Men du kommer möta på problem på vägen, som du inte tänkt på.
 
Är bara att lyfta upp med domkraft. Köp 4-5st på jula eller biltema. Kostar bara några hundra kronor per styck.
Palla upp med rejäla träklossar som du kan ställa ner på. Sen murar du i lugn och ro. Armera gärna lite överdrivet. Sen sänker du ner stommen lite försiktigt.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.