Vi har haft lite fukt problem under badrum som är tämligen nytt. Det hade läckt lite från tidigare gamla rör som nu är åtgärdat.

Vi har även haft andra problem med lukt från ingjutna reglar i huset.
Nu har vi rivit alla golv, rensat upp, och lägger in nivell överallt. Men vi har ej rivit badrum då det är relativt nytt.

Jag är orolig att betongen ska skapa fukt som sedan stängs in under badrummet och skada/mögla reglar/bjälklag och annat organiskt.
Vet ej om det ens blir så fuktigt att det kan skada, men jag har fått för mig att betong suger vatten underifrån och ökar luftfuktigheten över, därmed skadar bjälklag mm. Har jag fel?

Badrummet är uppreglat på bjälklag som ej står emot betongplatta direkt, utan ca 1-4cm avstånd från plattan.

Jag har nu chansen att göra något då övriga väggar runt badrum är öppna, exempelvis föra in ett rör som suger ut luft? Det är isolering, massa rör mm i vägen dock, så det blir ej optimalt luftflöde.

Eller kanske man bör skapa övertryck istället?

Eller bara stänga, jag kanske är onödigt orolig, och inget bör hända?

Bäst hade kanske varit en avfuktare, men är det mögligt att koppla ett typ spirorör med hål i för att avfukta en "länga"?

Vad tycker ni?
 
Rickard.
Har du luftspalt under reglar och isolering i badrummet och denna är "kopplad" till luftningen under nivellgolvet tycker jag det känns klockrent. Skulle det vara så att isoleringen bitvis rör betongen skulle jag inte heller oroa mig särskilt mycket då det är så liten yta jämfört med förr.
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
har fått för mig att betong suger vatten underifrån och ökar luftfuktigheten över, därmed skadar bjälklag mm.
Helt riktigt.
Det gäller nästan alla äldre hus utan isolering under plattan. Hur mkt fukt som går igenom plattan beror på dels hur fuktig marken är under, och dels på hur tjockt och effektivt det kapillärbrytande lagret är. Den 3:e faktorn är hur tätt det överliggande golvet är. Även om det kapillärbrytande lagret är tjockt och effektivt så att bara mkt lite fukt tränger igenom plattan så ansamlas det där om golvet består av t ex en tät plastmatta.

Om badrumsgolvet har funnits i 3-4 år (?) och det nu inte förefaller finnas några fuktproblem under så bör det vara ok bara genom att ha det öppet mot omkringliggande luftade nivellgolv.
 
Kan tillägga att om det bara var fuktproblem i området med läckande rör så är det sannolikt inget jätteproblem.

Nu när vårat FTX-system står still i väntan på ny lösning så använder jag avfuktare i badrum och tvättstuga bl a. Jag blir förvånad varje gng över hur RH stiger flera % bara man går in i badrummet och tvättar händerna så det blir blött i handfatet. Det visar tydligt vilken förödande effekt även ett litet läckage har för RH runtomkring. Det är allt som behövs ofta, några % ökning av RH och fuktproblemen kommer som ett brev på posten.
 
Tack för alla svar.

Fast problemet är att det inte är tätt runt badrummet så om man börjar koppla in nivell även där, så måste man ju komma åt "insida" syllarna för nivells tätningsband mm. Då måste man bryta upp badrumsgolvet.

Har redan frågat om det går att täta syll mot betong utifrån badrummet, alltså motsatt sida vägg
Svaret är nej.

Märkte idag att det sitter en luftspalt i hörnet av rummet under och där kommer utomhusluft in dessutom/eller inomhus ut. Ca 4 x 2 cm.

Är verkligen trixigt. Vet ej vad jag ska göra...
 
Mögel kommer rätt snabbt om det är för fuktigt, så om det inte tycks finnas ngt mögel nu så är det ganska troligt att det inte är för fuktigt. Då är det bara att stänga igen runtom isf.

Som problemet beskrivs finns det nu bara två alternativ:
1) Täpp igen runtom badrummet och håll tummarna.
2) Riv badrummet och gör om.

Jag hade kört på alt 1.
Worst case: Det är för fuktigt och det blir mögel, men, det är tätt uppåt och det är tätt mot övriga golv så inget kan komma ut. Det blir isf lite mögelsanering vid rivning i framtiden när badrummet tjänat ut. Inget nämnvärt problem i min värld.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Mögel kommer rätt snabbt om det är för fuktigt, så om det inte tycks finnas ngt mögel nu så är det ganska troligt att det inte är för fuktigt. Då är det bara att stänga igen runtom isf.

Som problemet beskrivs finns det nu bara två alternativ:
1) Täpp igen runtom badrummet och håll tummarna.
2) Riv badrummet och gör om.

Jag hade kört på alt 1.
Worst case: Det är för fuktigt och det blir mögel, men, det är tätt uppåt och det är tätt mot övriga golv så inget kan komma ut. Det blir isf lite mögelsanering vid rivning i framtiden när badrummet tjänat ut. Inget nämnvärt problem i min värld.
Tack,

En följdfråga, hur märker man att det är mögel/fuktigt och håller på orsaka skada under badrummet om man aldrig kan inspektera där?
Ovanför är det ju tätskikt.

Eller märker man ALLTID på ett eller annat sätt?
 
Förr eller senare brukar det märkas...
Inget hus är gastätt (lukttätt), men om nivellgolvet runtom är ventilerat med en utsugsfläkt så bör det gå dit och ut genom ventilationen.

Men, om det nu ändå har stått sig i några år utan ventilation och utan att vara fuktskadat (mögel) så finns det väl ingen orsak till att det nu skulle bli fuktigare?

Har inte satt mig in i nivells funktionskrav, men om man lufttätar springan mot badrummet med vindväv, som är lufttät men släpper igenom fukt så bör utrymmet få samma fuktnivå som resten av golvet (Nivell) utan att den ventilerade ytan/luftflödet påverkas. Kanske att luftflödet behöver ökas motsvarande den extra golvytan som avfuktas, men det bör Nivell kunna svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.