T Tjopp1 skrev:
Nej, det regnar inte in genom en ventil. Men otäta fönster gör det. Hos oss regnar det in genom fönsterna, spricker upp all färg i fönsterkarmarna, rinner ner på golvet och fuktskadar vårt trägolv...
Är det lika illa hos grannarna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
K Kane skrev:
Bara för att du inte fick de svar du önskade så kan du inte dra den slutsatsen. Vad hade dina kompisar på förortspuben svarat tror du?
Du missförstår ju medvetet + att det är tydligt att du inte har någon kunskap eller utbildning i ämnet - varför jag inte heller förstår varför du ens deltar i konversationen. Hade du gett ett ordentligt kunnigt svar och faktiskt svarat på min fråga så hade jag övervägt att lyssna. Någon random person på puben hade svarat som du gör ;)
 
  • Gilla
Takstolle
  • Laddar…
T Tjopp1 skrev:
Haha okej detta forumet var ju sämre än om jag frågat något fylla på puben. Bye! Haha omg.
Liknande fråga har varit uppe, då gällande OVK och om det är lag eller inte att följa/rätta till eller ändra befintligt system. Då kom någon påläst (kanske jurist) fram till att det krävs ett stämmobeslut för att ändra i systemet/bygganderna. Däremot skulle ni (på egen risk) ta upp fönsterventiler som är justerbara och sätta in nya tätningslister i de fönster som är dragiga. Kom ihåg att läsa stadgarna om det står något gällande ventilation eller ansvar och underhåll för fönster m.m.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T Tjopp1 skrev:
Haha okej detta forumet var ju sämre än om jag frågat något fylla på puben. Bye! Haha omg.
Hehe, jag bara påpekade bristen på logik i ditt resonemang 😎

"en bostad ska ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt" och det har du ju.

Att fönstren är så dåliga att det regnar in är en annan sak.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med all sannolikhet fanns det ursprungligen tilluftsventiler högst upp på väggen när huset var nytt. Inte minst eftersom huset troligen hade vedspis i köket och kakelugn i varje rum. De behöver mycket tilluft. Och man förstod det där med fukt på vintern redan på 1910. Jag har så i min lägenhet från 1910-talet.

Men sen har det "renoverats" och inte minst på 70-talet så fixades det och trixades det en del. Det kan vara både föreningen, en tidigare ägare av huset (om det var hyreshus) eller bostadsrättshavarna som har förstört tilluften. Inte ovanligt.

Finns det ventiler på fasaden men inte motsvarande ventiler i rummen så lär det bara en tidigare bostadsrättshavare som har satt igen ventilerna. Ibland blir det nedslag på OVKn men ofta så missar kontrollanterna detta. Saknas ventiler på fasaden så är det fastighetsägaren som har varit framme och sabbat tidigare. Det kan också ha skett i två steg: 1. ventilerna har satts igen och bytts ut mot nya fönster med ventil i karmen. 2. Fönstrena har bytts ytterligare en gång och nu missade man att det ska vara fönster med ventiler.

Ansvarig för ventilationen är föreningen som är fastighetsägare. Att det saknas tilluft ska åtgärdas av föreningen. Gör styrelsen en annan bedömning så finns kommunal tillsyn av miljönämnden enligt miljöbalken så tvingas föreningen att åtgärda.

Tillsvidare så får du göra som man gör i andra länder där man inte tror på ventilationsystem: vädra. Är du hemma hela dagen så vädrar du morgon middag och kväll. Korsdrag med två öppna fönster i 10 minuter. Särskilt mitt i vintern när det är kallt behövs detta för att hålla fukten nere.
 
  • Gilla
klimt och 6 till
  • Laddar…
När OVK kom på 90 talet jobbade jag med ett hus från 1897.
Minst 90% av ventilerna var igensatta, vanligtvis med tidningspapper och övertapetserade.
En som bott länge berättade att de flesta gjorde så när man slutade elda i spisar och kakelugnar och fick centralvärme.
På utsidan av huset såg man alla ventiler, en bredvid varje fönster på hela huset.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Liknande fråga har varit uppe, då gällande OVK och om det är lag eller inte att följa/rätta till eller ändra befintligt system. Då kom någon påläst (kanske jurist) fram till att det krävs ett stämmobeslut för att ändra i systemet/bygganderna. Däremot skulle ni (på egen risk) ta upp fönsterventiler som är justerbara och sätta in nya tätningslister i de fönster som är dragiga. Kom ihåg att läsa stadgarna om det står något gällande ventilation eller ansvar och underhåll för fönster m.m.
Har kollat stadgarna. Men styrelsen i vår brf anser att det är ett gammalt hus och då får man stå ut med drag och läckande fönster m.m. Annars får vi flytta...
 
T Tjopp1 skrev:
För att vi inte kan stänga någon tilluftaventil när det är svinkallt, eller regnar in genom fönsterna m.m. Tätar vi dem helt och hållet för att slippa dyra energipriser så får vi inte in syre. Alltså totalt okontrollerat.
Det låter som om ditt problem är uppvärmning och att det regnar in. Det är problem som du definitivt kan ta till styrelsen. Dubbelkolla stadgarna att inte den boende svarar för tätningslister i dörrar och fönster.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cotillion skrev:
Dubbelkolla stadgarna att inte den boende svarar för tätningslister i dörrar och fönster.
Detta är nästan standard och det tycks vara mycket svårt för bostadsrättshavare att sköta detta av någon anledning.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med all sannolikhet fanns det ursprungligen tilluftsventiler högst upp på väggen när huset var nytt. Inte minst eftersom huset troligen hade vedspis i köket och kakelugn i varje rum. De behöver mycket tilluft. Och man förstod det där med fukt på vintern redan på 1910. Jag har så i min lägenhet från 1910-talet.

Men sen har det "renoverats" och inte minst på 70-talet så fixades det och trixades det en del. Det kan vara både föreningen, en tidigare ägare av huset (om det var hyreshus) eller bostadsrättshavarna som har förstört tilluften. Inte ovanligt.

Finns det ventiler på fasaden men inte motsvarande ventiler i rummen så lär det bara en tidigare bostadsrättshavare som har satt igen ventilerna. Ibland blir det nedslag på OVKn men ofta så missar kontrollanterna detta. Saknas ventiler på fasaden så är det fastighetsägaren som har varit framme och sabbat tidigare. Det kan också ha skett i två steg: 1. ventilerna har satts igen och bytts ut mot nya fönster med ventil i karmen. 2. Fönstrena har bytts ytterligare en gång och nu missade man att det ska vara fönster med ventiler.

Ansvarig för ventilationen är föreningen som är fastighetsägare. Att det saknas tilluft ska åtgärdas av föreningen. Gör styrelsen en annan bedömning så finns kommunal tillsyn av miljönämnden enligt miljöbalken så tvingas föreningen att åtgärda.

Tillsvidare så får du göra som man gör i andra länder där man inte tror på ventilationsystem: vädra. Är du hemma hela dagen så vädrar du morgon middag och kväll. Korsdrag med två öppna fönster i 10 minuter. Särskilt mitt i vintern när det är kallt behövs detta för att hålla fukten nere.
Precis - som dotters lägenhet jag beskrev för en stund sedan. Det gäller hyresrätt där man mycket nogsamt påpekat att ventilerna inte får stängas. De nya, täta, fönstren är helt i stil med de ursprungliga så fastighetsägaren vårdar huset mycket väl. Precis som @Claes Sörmland nämnt har denna lägenhet tidigare haft kakelugnar i varje rum. Numera centralvärme med maffiga element. Dessa räcker inte till vid hårdare väder då rummen är stora. Man har kompletterat med kraftigare lösa elelement men elkostnaden för just dessa ingår i hyran. (Lägenheten är underbart charmig.)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Tjopp1 skrev:
Nej, det regnar inte in genom en ventil. Men otäta fönster gör det. Hos oss regnar det in genom fönsterna, spricker upp all färg i fönsterkarmarna, rinner ner på golvet och fuktskadar vårt trägolv...
Vad står i stadgarna om ansvar för fönsterunderhåll?
 
T Tjopp1 skrev:
Vilket märkligt påstående. Absolut inte då all till och frånluft ska vara kontrollerad. Och läcker det in luft läcker det in fukt. Vi har fuktskador.
Ganska mkt tvärt om. Då uteluften är torrare än inneluften. Förutom mitt i sommarn med hög utetemperatur , men då e ju dom flesta fönster o dörrar öppna.
 
T Tjopp1 skrev:
Hej!
Vi har inga tilluftsventiler alls. Bara frånluft i badrum och kök och OVK är godkänd. Förstår inte hur det går ihop?
Våra fönster läcker in mycket luft helt okontrollerat - alltså inga ventiler på dessa gamla fönster.
Vår styrelse vill inte göra något och säger detta är normalt.
Vad gäller enligt lag här? Måste man ha tilluft i en lägenhet byggd 1910. Fanns ju inte från början nämligen och det är därför OVK blev godkänd tydligen.

Vi vill ha täta fönster och ventiler såklart.

Någon som kan detta när det är BRF?

Tacksam för hjälp!
Ansvaret för underhåll av fönster brukar hamna på föreningen om inget annat står i stadgarna. Om det nu är så så borde föreningen vara intresserade av att täta och fixa tilluften. Eftersom det nu bli okontrollerat kondens som tär på bågarna. Fönterbyte senare blir inte billigare. Vid OVK skall man utgå ifrån de regler som gällde vid systemets installation dag enligt Boverket och då fanns det inga separata tilluftventiler givetvis.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är nästan standard och det tycks vara mycket svårt för bostadsrättshavare att sköta detta av någon anledning.
De är tätade med tätningslister. Hjälper ej.
 
T
K Kane skrev:
Är det lika illa hos grannarna?
Ja! Alla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.