Hej

Hur hade ni gått till väga för att ge nytt liv åt en trappa anno 1976.

Måla, slipa, rycka loss plast från trappsteg?

Input?

Bild för info:
 
  • Trätrappa inomhus, mattbelagda steg, handledare på sidan, vit vägg, golvlist, ren och välskött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Är det linoleum på stegen så kan man måla direkt på det. Jag målade från liknande utgångsläge källartrappen från 1964 vit och lade på trappmatta.
Trappa ner till översvämmad källare, vatten skadat, spår efter något blött, hemmiljö, röriga kablar, städförnödenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit spiraltrappa nedåt, trägolv ovan, räcke, modern design, elektronisk utrustning, skuggspel, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit spiraltrappa med brun löpare, trägolv, mjuka linjer, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Det där blev väldigt fint. Kan du beskriva processen, vilka steg? Slipade du först? Tvätta?
 
Tvätta, rugga den lackade furun i spaljen med slippapper, grundmåla, måla, måla, måla (ja... lackad furu har en tendens att slå igenom. Kanske borde jag ha slipat mer eller grundat två vändor eller använt spärrfärg men nu blev det mycket måla istället). Sedan samma med trappen. Tvätta, rugga med sandpapper och tre lager med golvfärg. Jag använde Trestjerner som finns på Bauhaus. Ledstången demonterade jag, tvättade, slipade och lackade 3-4 vändor. Långtidsprojekt med krav på planering. Trappen målade jag på förmiddagar när jag familjen gått och jag arbetade hemifrån. Då hann den torka till eftermiddagen.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tvätta, rugga den lackade furun i spaljen med slippapper, grundmåla, måla, måla, måla (ja... lackad furu har en tendens att slå igenom. Kanske borde jag ha slipat mer eller grundat två vändor eller använt spärrfärg men nu blev det mycket måla istället). Sedan samma med trappen. Tvätta, rugga med sandpapper och tre lager med golvfärg. Jag använde Trestjerner som finns på Bauhaus. Ledstången demonterade jag, tvättade, slipade och lackade 3-4 vändor. Långtidsprojekt med krav på planering. Trappen målade jag på förmiddagar när jag familjen gått och jag arbetade hemifrån. Då hann den torka till eftermiddagen.
Nice. Så det är inga problem att måla på plastmattan på trappstegen?
 
Jag har planer att göra nått liknande @Henningelvis fast tänkte sätta heltäckningsmatta på hela stegen istället.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ser ut som plastfiltmatta den går inte bra att måla färgen kan klibba pga mjukgöraren i mattan
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ser ut som plastfiltmatta den går inte bra att måla färgen kan klibba pga mjukgöraren i mattan
Jasså, vad rekommenderar du att man ska göra först då? Ts bort?
 
Tyvärr är enda rådet att ta bort mattan se alla på forumet som haft problem med målade våtrumsmattor din är ännu värre. Ta bort mattan o lägg en heläckningsmatta i stället lätt att skära till efter de gamla bitarna
 
D d..s.. skrev:
Nice. Så det är inga problem att måla på plastmattan på trappstegen?
Jo. Om det är just plast. Den kan reagera med färgen och klibba har jag förstått. Jag hade linoleum och har man det fungerar det fint att måla.

Edit: tvåa på den bollen ser jag.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har planer att göra nått liknande @Henningelvis fast tänkte sätta heltäckningsmatta på hela stegen istället.
Ska du ta bort linoleumet då, eller ska du sätta mattan ovanpå?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ska du ta bort linoleumet då, eller ska du sätta mattan ovanpå?
Vår är helt i trä så jag slipper det momentet.
Men tanken är att måla vitt och lägga matta.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
jag har samma fundering som d..s.. och är tacksam för henningelvis svar. Jag har fått hjälp med golv, men det återstår en del lackat trä som jag föreställer mig tar sin beskärda tid att slipa ner överallt. Får jag fråga varför du valde att lacka ledstången? - För den skulle hålla bättre? Slipade du ner så lacken var borta, eller bara ett tunnt lager? Hur grovt sandpapper? - Eller stålborste först?

Tack för alla svar

k
 
  • Trätrappstaket i hemmiljö, vita väggar, beige gardin, och konstföremål upphängt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästol och trappräcke, perspektiv synliggör vinkel, trägolv, heminredning, ingen person, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått för mig att det viktiga är att rugga upp ytan så att färgen har nått att fästa på, så trärent ska inte behövas.
 
Jag lackade för att jag tyckte att det var snyggast. Jag har ju en fin gammal svängd ledstång som jag tror är björk. Det hade inte passat att måla den. Och jag ruggade bara ytan med grovt sandpapper på det som skulle målas. Trärent tar en evighet och är inte värt det. Man får måla ett par gånger extra, men hellre det än den tid det tar att slipa. Man får välja helt enkelt om man lägger pengarna på slippapper (går ju en del eftersom lacken sätter igen det) eller färg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.