Hej,
Jag letar efter en produkt som monteras i väggen, och har en vridbar arm som gör att det går att hänga en taklampa längst ut. Jag tänker närmast på Vrida ( https://www.vrida.se/butik/vrida-lamparm-1m/ ), men det är för takupphängning och det går inte att använda den just här.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh,
 
Unikt namn
Är det en statisk montering, eller ska du kunna svänga runt den som typ en skrivbordslampa?
Optisk illusion av skrivbord i en skärm, laptop, lampa, tangentbord, mus, och en liten figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur långt ut från vägg är tanken och hur tung armatur.
 
Den ska gå att svänga, räcker med en enkel led mot väggen.
Armen behöver vara ca 120 cm lång.
Lampan väger in på ca 2 kg.
 
Tack för tipset. Det lutar åt att det blir något hemsnickrat.
Helst vill jag ha lite bättre finish då det kommer sitta ovanför köksbordet.
 
Unikt namn
Det går ju att hänga lampor i en lång vajer från taket också.
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Den ska gå att svänga, räcker med en enkel led mot väggen.
Armen behöver vara ca 120 cm lång.
Lampan väger in på ca 2 kg.
Då behövs nog något kraftigare för den längden och vikten. Finns nog inte på kartan som köpedel. Blir som sägs, se om det går att hitta på och göra själv. det är ett häftigt drag på ett väggfäste på 120 cm och 2 kg
Jag vet inget som skulle passa.
 
Det ska inte göras någon åverkan i taket, så tyvärr går vajeralternativet bort.
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Den ska gå att svänga, räcker med en enkel led mot väggen.
Armen behöver vara ca 120 cm lång.
Lampan väger in på ca 2 kg.
Dum fråga, varför behöver den kunna svängas?
Och är du säker på vikten, 2 kg är ganska mycket.
 
Köksbordet står vid fönstret. Den kommer sitta vid sidan av fönstret. Om den går rakt ut 90 grader från väggen så kommer den hänga ovanför en av stolarna. Jag vill kunna svänga den också för att underlätta för den som ska utföra underhåll på gardinsidan och annat fönsterpyssel.
Jag gjorde en uppskattning av vikten genom att lyfta den. Det är en enklare krona i metall med 5 st ljuskällor så det är inom rimliga gränser.
 
Unikt namn
Kan du ta en bild på rummet där lampan ska sitta så man förstår utmaningen?
 
Jag hann tyvärr inte fota, det är hemma hos en familjemedlem som jag nu rest ifrån.
Det är ett vanligt fönster, ca 80 cm brett. Bordet står med kortsidan mot fönstret, bordsskivan är ungefär lika bred som fönstret. Vid fönstrets övre kant är det ca 30-40 cm till taket. Där sitter en vägghängd Ikea gardinskena som fortsätter på den högre sidan om fönstret, så den enda lediga ytan blir då till vänster om fönstret, ca 50 cm i sida, sedan kommer första köksskåpet. Så på den ytan tänkte jag i så fall fästa in lamparmen. Eftersom den då skulle hamna vid sidan av fönstret så måste det gå att svänga in den över bordet, men även bort från bordet när det är dags för gardinservice. Eluttag finns ovanför fönstret så det är redan klart.
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Jag hann tyvärr inte fota, det är hemma hos en familjemedlem som jag nu rest ifrån.
Det är ett vanligt fönster, ca 80 cm brett. Bordet står med kortsidan mot fönstret, bordsskivan är ungefär lika bred som fönstret. Vid fönstrets övre kant är det ca 30-40 cm till taket. Där sitter en vägghängd Ikea gardinskena som fortsätter på den högre sidan om fönstret, så den enda lediga ytan blir då till vänster om fönstret, ca 50 cm i sida, sedan kommer första köksskåpet. Så på den ytan tänkte jag i så fall fästa in lamparmen. Eftersom den då skulle hamna vid sidan av fönstret så måste det gå att svänga in den över bordet, men även bort från bordet när det är dags för gardinservice. Eluttag finns ovanför fönstret så det är redan klart.
Inte lätt att förstå hur det ser ut. Kan inte familjemedlemmen ta en bild och skicka till dig?
 
Det är tyvärr ingen där nu som kan fota. Jag gjorde en enkel skiss på Ikea. Den röda markeringen är det tänkta fästet. Rakt ovanför fönstret sitter en form av gardin som rullas ned så hela ytan från taket ned till fönstret är ej möjlig för montering. Eluttaget sitter däremot rakt ovanför fönstret och det är inga problem.

Bordet i verkligheten är större och därför vill jag få ut lampan så den hänger mitt över bordet och då blir det ca 120 cm från infästningen.
 
  • Modernt köksrum med svart matbord, två blå stolar, fönster och en tom vit tavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.