Hej, vi håller på och ska stänga igen ett rum med dubbeldörrar i glas som tanken är ska bli en matsal. Nu har allt stannar upp för vi blir osäkra hur vi bör placera dörrarna.

Tanken är att ha ett matsalsbord i det övre rummet och två glasdörrar mot ”vardagsrummet”. Tanken är att ha spotlights och en lampa i mitten av taket över matsalsbordet.

Se bilderna med olika förslag hus man kan sätta dörrarna och spotlightsen, enligt mig kan man enbart ha första eller sista förslaget. Nu när vi har alla möjligheter att ändra detta vilket säger ni att man bör köra på ?
 
  • Ritning av metallplåtar med hål och utskärningar, eventuellt för mekanisk montering, på grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten notis bara. Spotlights så nära väggarna kommer skapa ett rätt speciellt ljus - fundera på om det är så ni vill ha det. Ljuskägglor på väggarna snarare än allmänbelysning i rummet.
 
Tack, jo men skalan är nog ganska missvisande på bilderna, är främst att bredden på rummen är olika. Sedan om man vill ha matsalslampan centrerat i rummet och centrerat till dörrarna. Eller bara lampan centrerat till dörrarna.
 
Tänker lite så här i all välmening, om du vill att folk ska ta sig tid o ge dig bra förslag så kanske du kan ta dig tiden att göra din skiss skalenlig. Tex rita med en linjal 1:100 så varje cm motsvarar 1m och med raka linjer. Blir lite lättare då. Men det är bara vad jag tänker
 
Ok, då förstår jag nog inte frågeställningen riktigt, baserat på din skiss.

Det känns uteslutet att ha lampor oavsett typ att linjera med dörrarna. Lampor måste placeras efter rummet och möbleringen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O olofh skrev:
Tänker lite så här i all välmening, om du vill att folk ska ta sig tid o ge dig bra förslag så kanske du kan ta dig tiden att göra din skiss skalenlig. Tex rita med en linjal 1:100 så varje cm motsvarar 1m och med raka linjer. Blir lite lättare då. Men det är bara vad jag tänker
Frågan är mer om dörren borde vara centrerad till vardagsrummet eller centrerad till rummet över Dvs Matsalen? Och vad ni anser om belysningen borde vara centrerad till dubbeldörrarna?

Dvs
Bild 1, Belysning centrerad i båda rum och dubbeldörrar centrerade till Matsal.
Bild 2, Belysning i Matsal centrerad, Dörröppning centrerad till Vardagsrum.
Bild 3, Dörr öppning centrerad efter vardagsrum och belysning centrerad efter dörröppningen / dubbeldörrarna.



Det är en suddig bild av en byggnadsritning med rum betecknade "KÖK" och "VARDAGSRUM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kom det bara med en bild i ditt senaste inlägg.
Jag skulle säga att det inte finns något rätt svar utan det blir fråga om tycke och smak.

Sen är det lite vanskligt att bedöma bara utifrån två tomma rum. Men någon tänkt möblering inritad är det enklare att få nån känsla för flödet.

Visst skulle det kännas bra i magen av att ha dörren centrerad mot matbordet i matsalen, men det kan ju också finnas någon soffa eller liknande i vägen ute i vardagsrummet som gör att det skulle vara bättre med att förskjuta öppningen något
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänkte du förresten bomma igen en befintlig öppning mellan köket och matsalen?
Det ser ut att vara lite grå färg kladdat där.

Logistiskt sett skulle jag nog uppskatta en dörr så man enkelt kan förflytta mat och disk mellan matsalen och köket
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man vill ju inte ha spottar i vardagsrummet som sitter ovanför eller bakom folks huvuden i soffan för då får man konstiga skuggor ut i rummet. Nu har du inte gett några mått men det ser ut som att spottarna sitter väldigt tätt. Jag föreslår att du kollar på Hide-a-lites ljusguide för tips om lämpliga avstånd mellan spottar, dessutom tips om hur man kan få till en lite bättre och trevligare ljussättning än att bara placera ut alla spottar på jämna avstånd.
 
D Datagubben skrev:
Frågan är mer om dörren borde vara centrerad till vardagsrummet eller centrerad till rummet över Dvs Matsalen? Och vad ni anser om belysningen borde vara centrerad till dubbeldörrarna?

Dvs
Bild 1, Belysning centrerad i båda rum och dubbeldörrar centrerade till Matsal.
Bild 2, Belysning i Matsal centrerad, Dörröppning centrerad till Vardagsrum.
Bild 3, Dörr öppning centrerad efter vardagsrum och belysning centrerad efter dörröppningen / dubbeldörrarna.



[bild]
Centrera dörren i den öppning den sitter i, dvs efter det smalare rummet.
Centrera belysningen efter varje rum för sig. Ej i linje mellan rummen.
 
  • Gilla
Datagubben och 1 till
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Frågan är mer om dörren borde vara centrerad till vardagsrummet eller centrerad till rummet över Dvs Matsalen? Och vad ni anser om belysningen borde vara centrerad till dubbeldörrarna?

Dvs
Bild 1, Belysning centrerad i båda rum och dubbeldörrar centrerade till Matsal.
Bild 2, Belysning i Matsal centrerad, Dörröppning centrerad till Vardagsrum.
Bild 3, Dörr öppning centrerad efter vardagsrum och belysning centrerad efter dörröppningen / dubbeldörrarna.



[bild]
Jag förordar "Bild 1", belysningen centrerad i sina resp. rum samt dubbeldörrarna centrerade efter matsalen.
 
  • Gilla
Datagubben
  • Laddar…
Jag brukar rekommendera inbyggda spotar i kök, hall och badrum, möjligen i andra rum om det är något specifikt som ska lysas upp, men jag tycker du ska strunta i spotar i vardagsrum och matrum. Fundera på vilken funktion de egentligen fyller som annan belysning som vägglampor, fönsterlampor och golvlampor inte kan lösa. Spotar kräver stor omsorg och rätt produkt för att funka i sociala rum, att ha en obländad ljuskälla rakt i ögonen när man ska äta, umgås eller titta på tv är sällan uppskattat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.