Hej! Har ett badrum från 70talet som jag har börjat riva, jag upptäckte en fuktskada mellan vinden och innertaket.

Jag har gått upp på vinden och kollat, jag kan inte se nån läcka i yttertaket, men isoleringen var genomsur. Dock ingen fukt vid toppen av isoleringen.

Nu har jag tagit bort isoleringen som var blöt och väntan på att jag ska byta skivan mellan vinden och innertaket.

Ska tilläggas att det har legat ett späntak av plast i över 50 år.

Jag har gått runt på vinden letat fukt men hittar bara denna punken som är under badrummet.

Fukten har som tur är inte vandrat vidare till andra rum det slutar strax efter ventilationen.

Är det bara byta skivan, isolera på vinden igen och lägga igen? Och hålla koll vid den punkten?
 
  • Taket under renovering med synliga träbalkar, isolering, elektriska ledningar och genomskinlig plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var plasten hel? Har du en fläkt eller bara enkel ventil i taket?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var plasten hel? Har du en fläkt eller bara enkel ventil i taket?
Ja, plasten var hel innan jag började riva!

Enkel ventil. Tanken är byta ut till en pax.
 
Med tanke på att det sitter en ventil i taket i anslutning till skadan hade jag misstänkt den. Är det tätt från ventilen och upp genom bjälklaget? Jag gissar på otätheter som det trycker ut fuktig luft ur. Kan du ta ett foto in från sidan så man ser upp ovanför ventiltallriken?
 
Centano Centano skrev:
Med tanke på att det sitter en ventil i taket i anslutning till skadan hade jag misstänkt den. Är det tätt från ventilen och upp genom bjälklaget? Jag gissar på otätheter som det trycker ut fuktig luft ur. Kan du ta ett foto in från sidan så man ser upp ovanför ventiltallriken?
 
  • Närbild på rostigt objekt mot träyta, möjligt rör eller behållare, gammalt och slitet, möjlig fuktskada syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig, igensatt rörledning eller slang med fokus på öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kondens från röret som fastnat ovan plasten...
 
Hur rostigt är det, är det så passa att det kan ha rostat hål?
 
Centano Centano skrev:
Hur rostigt är det, är det så passa att det kan ha rostat hål?
Mycket möjligt, kan inte se några hål men tydligt att det är den som kan har varit problemet.
 
Är röret isolerat på vinden?

Kondens förefaller det absolut sannolikaste.

Henke1993 Henke1993 skrev:
...jag ska byta skivan mellan vinden och innertaket.
Vad för skiva? Plywood?
Ligger den som golv på vinden?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är röret isolerat på vinden?

Kondens förefaller det absolut sannolikaste.


Vad för skiva? Plywood?
Ligger den som golv på vinden?
Japp en bit ner var inte isolerat, åtgärdar detta med proppa ventilation sätter en pax ut på fasaden.

Nej, inte golv bara för att isoleringen ska ligga bättre tror jag, men river den sågar till en ny och plastar om.
 
Om du ska proppa röret bör du kolla så att det inte är frågan om ett läckage från utsidan, alltså på taket.
 
Centano Centano skrev:
Om du ska proppa röret bör du kolla så att det inte är frågan om ett läckage från utsidan, alltså på taket.
Ja! nog bäst att ta bort det helt men får bli till våren orkar inte gå upp på taket på vintern. Proppar håller koll så länge!
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Nej, inte golv bara för att isoleringen ska ligga bättre tror jag, men river den sågar till en ny och plastar om.
Ok. Min tanke var att om det legat en tät skiva ovanpå isoleringen så gör det att inträngande fukt i isoleringen har mkt svårt att torka ut. Plast nedåt och skiva uppåt.

Vanlig vindpapp eller en byggisolermatta med pappad ovansida hade varit bättre än en skiva. Samma sak med ett vanligt råspontsgolv då fukt ventileras/transporteras rätt väl genom alla skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.