Angående tomtgränserna som temporärt markerats med röda träkäppar så
har kommunlantmäteriet låtit hälsa att de tänker slå ner järnrör i samtliga hörn till våren,
när alla tomter är bebyggda, snön har smält och det börjar bli dags att finplanera ägorna.
 
Linda: Kul att se bilder på ett (nästan) likadant hus som man själv ska bygga. Hur lång tid tog det för dem att komma så långt?

Angående färgen i Malmö så upplevde jag inte att den gick åt det gula hållet, det vill inte vi heller ha. Efter en del mail och telefonsamtal har jag fått "receptet" på färgen som heter Specialgrå. Man måste gå till en Nordsjöfärg-butik för att få rätt vit som bas. Sedan är de sk pulserna dessa; CU 1, FN 1, N 1, P 1. Detta gäller för blandning av 1 liter färg och om jag minns rätt hade färgen i huset i Malmö glans 7.

Vi har tänkt ungefär som ni i köket. Vitt kakel mellan bänk och överskåp, alltså på väggen mot framsidan. Över spishällen har vi tänkt måla (hela väggen) och sätta en glasskiva som stänkskydd. Jag tror det var gjort så i Göteborg, eller hur? Fördelen med att måla eller tapetsera hela spisväggen är ju att man kan variera sig och vara lite mer vågad om man vill. Tröttnar man är det ju bara att skruva ner glasskivan och måla om.

Jag vet inte hur bred glasskiva man ska ha däremot, om den ska gå längs hela väggen eller bara i bredd med fläkten (vår fläkt blir 90 cm bred). Jag antar att den bör vara upp till fläkten i höjd?

Har ni bestämt vilket kakel ni ska ha i köket? Jag såg en bild på en vit mosaik som var små liggande rektanglar, kanske 2x4 cm, som jag tyckte var snyggt.

Det vore kul om du fortsatte uppdatera här lite nu och då :).

/Anette
 
LINDA

Jo nu har flytt lasset gått men usch va mycke grejjor man har... Har inte kunnat skriva tidigare då Telia inte behagat att dra in fibern trots 5 månaders framförhållning....!! Men nu har de lovat att senast onsdag ska de göra det, vi får se ;)

Det känns riktigt bra men det är mycket som vi kommer på att det behövs, i synnerhet på toaletterna, krokar o sånt, samt toa rullehållare för det ingick inte i huset.

Men i det stora hela känns det jätte bra.
Ser på mornarna att era byggare kommer i tid, haha
Ha de bra och kom förbi nån gång när du är o tittar på ert hus.

//Maria
 
Grattis till ett jättefint hus som äntligen är klart! Förstår att det känns kul. Visst har man mycket grejer. Vi måste försöka rensa rejält när det är dags för oss att flytta. Det är ju inget kul att börja med att fylla huset på massa onödigt skräp. Kan tänka mig att man kommer på nya saker som behövs hela tiden.

Det är bra att du har koll på byggarna :) Vi är ute och kikar några gånger i veckan så vi kommer nog ses emellanåt. Vore ju spännande att få en rundvandring när huset är möblerat oxå :)

/Linda
 
Linda ser att de håller på med taktegel, det blir lite mer hus när de kommer på... Jo du är välkommen på en visning (hihi) med möbler o lull lull.

Det är ett himla liv här på mornarna med grävskopor o lastbilar o allt.Tur att man skall upp o jobba....
 
Nu är det nästan fullt med hus på slingan. Bara ett som saknas. Det känns skönt att det snart börjar bli klart.

Steha ni hinner väl flytta in innan jul?

Sen är det väl en strid ström som kommer från januari o frammår. Det skall bli kul med lite inflyttade grannar, det är lite som en spökstad nu...:)

//Maria
 
Mastma skrev:
Steha ni hinner väl flytta in innan jul?
Jo, 21/12 mjukstartar vi, sen går stora flyttlassen 22/12. Man är grymt ivrig nu. Vi hade förbesiktning igår den 6/12 och det var bara lite småsaker som fick anmärkningar, så det verkar väldigt bra allting.

Förresten, hur har ni andra gjort med antenner/TV? Kör ni IP-TV, eller marksänt, och om ni kör marksänt, sätter ni upp kråkparkeringen (antennen) på yttertaket?

Har pratat runt lite och funderar på att försöka sätta en antenn på vinden i riktning vattentornet och hoppas att det blir bra genom ytterväggen, men osäkert om man behöver antennförstärkare isåfall.
 
Hej

Vi kör med boxer marksänt, antenn sitter på vinden riktning nordost och det funkar fin fint, har även telias gratis box. Vi har inte någon antenn förstärkare. Vi köpte antenn på Classe O.
 
Vilken sorts antenn köpte ni?
 
Fråga: Vilken fjärrvärmeförbrukning ligger ni på per dygn. Själv ligger vi runt 80-90 KWH/dygn.

/stefan
 
Hej, nu finns en ny tråd för de 20 nysläppta kommunala tomterna på Östra Lambohov, söder om Bygdegatan.

Finns på Socialt & projekt->Östra Lambohov etapp2
 
Tänkte dela med mig av lite ny information angående tomtgränsmarkeringarna.

I lantmäterihandlingarna som följde med fastighetsköpet framgår vilka punkter i kvarteret som är och inte är markerade. Med markerad menar jag fast järnrör, inte träpinne.

Har sedan i januari vid 3 olika tillfällen frågat kommunlantmäteriet när de tänker markera tomtgränserna på Brukaregatan, senast i samband med utstakningen av mitt garage då lantmäteriet ändå var här och
mätte och donade. Svaren har varierat från "Vi vet inte?" och "Är det inte redan markerat?" till "Det blir framåt våren".

Ringde i början på veckan en fjärde gång, och nu var svaret att man som fastighetsägare själv anmäler
när man vill ha sina tomthörn markerade. Sagt och gjort, nu lär det visst vara mätfolk på väg.

Tipset är alltså att ringa och tydligt meddela att man minsann vill få järnrör nerpålade i samtliga tomthörn.

Ska bli intressant att se om de försöker ta betalt för uppgiften (som enligt mig ingår i tomtpriset).
 
Hej

Jag ringde kommunlantmäteriet i måndags för att vi ska gräva för häcken och vill då veta var tomtgränsen går och de var o markerade ut tomtgränsen på tisdagen så det var snabba ryck. Jag håller med dig, detta ska ingå i tomtpriset.

Vi har då inte fått nån faktura ännu i alla fall. Det var inga järnrör utan nån slags järnpluttar , ser ut som stora häftstift, haha som det sprayat rött runt omkring.
 
Redigerat:
Hej, jag undrar om ni har någon samfällighet? Om ja: vad betalar ni för? Och vad kostar det i månaden?

Vi kommer bygga söder om Bygdegatan så jag är lite nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.