Ja, husljud kan vara högst irriterande och störande, men även njutbara.

Knäppningar, smällar, klickningar, gnällande, knarrande, knackande, droppljud, typ visslingar, surrande
e t c, e t c, kan väl räknas till störande.

Brasans knäppande i vedträd tycker jag är högst njutbart. Liksom ljuden från hunden när hon går över golven. Likaså smällar i husets timmerstockar när kylan sätter till.
 
Regelbundna knäppningar om natten.

Senaste tiden har det varit konstiga ljud och knäppningar i huset om nätterna, förmodligen om dagarna också men det märks inte så väl
p g a av andra ljud då.

Låter som någon knackar på väggen. Ett knack var eller varannan minut. Mer sällan var 5:e minut.
Inte uppe på vinden, plåttaket eller i / under golvet.

Avstängd direktel. Eldar morgon o kväll i en centralt placerad större täljstensugn. Enda uppvärmningen. Öppen planlösning.

Har smugit omkring på natten och lyssnar, men ännu inte lyckats lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Blir helt tyst efter en stund.

Tycker mig lokaliserat till norra änden av huset. Köket i mitten och våtrum m m i andra, södra änden.

Har varit kallt senaste veckan. Ned till - 20 grader.

Detta är inget ljud från plåttaket som lades nytt för 2 år sedan. Tog ett år innan just detta blev tyst.
 
Redigerat:
Nu mitt på dagen. - 12 ute, 21 inne. Har inte hört några ljud denna morgon.

FTX funkar fint enligt display.

Sovrum, kontor, gästrum och toaletter i norra änden av huset.

Prisolrör i golvet för varm- och kallvatten.
Varmgrund / krypgrund typ ytonglåda.

Detta är skumt.
 
H Hybro skrev:
Ja, husljud kan vara högst irriterande och störande, men även njutbara.

Knäppningar, smällar, klickningar, gnällande, knarrande, knackande, droppljud, typ visslingar, surrande
e t c, e t c, kan väl räknas till störande.

Brasans knäppande i vedträd tycker jag är högst njutbart. Liksom ljuden från hunden när hon går över golven. Likaså smällar i husets timmerstockar när kylan sätter till.
Alla huset egna ljud, tycker du alltså är störande.

De njutbara kommer ju inte från huset.
Förutom smällar i timmerstommen, vilka du också anger som störande i stycket ovanför.
 
"kan"

Och snälla förstå även om det är svårt, att detta är ett nytt oidentifierat ljud.
 
Redigerat:
R
H Hybro skrev:
Regelbundna knäppningar om natten.

Senaste tiden har det varit konstiga ljud och knäppningar i huset om nätterna, förmodligen om dagarna också men det märks inte så väl
p g a av andra ljud då.

Låter som någon knackar på väggen. Ett knack var eller varannan minut. Mer sällan var 5:e minut.
Inte uppe på vinden, plåttaket eller i / under golvet.

Avstängd direktel. Eldar morgon o kväll i en centralt placerad större täljstensugn. Enda uppvärmningen. Öppen planlösning.

Har smugit omkring på natten och lyssnar, men ännu inte lyckats lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Blir helt tyst efter en stund.

Tycker mig lokaliserat till norra änden av huset. Köket i mitten och våtrum m m i andra, södra änden.

Har varit kallt senaste veckan. Ned till - 20 grader.

Detta är inget ljud från plåttaket som lades nytt för 2 år sedan. Tog ett år innan just detta blev tyst.
Hjärnspöken?
 
Nä...

Lagt märke till dessa specifika ljud sista veckans nätter. Har varit skapligt kallt.

Tror heller inte det har med jultomten att göra. Inga Troll i närheten.

- Men som sagt ... I norra änden av huset. Har inte hört något mer sen på småtimmarna i natt.
Är definitivt inte orolig av mig.

Nu -7 grader på skuggsidan.
I morse nära -15. I natt -20.
 
Redigerat:
Hos oss har vi regelbundna knäppningar från värmesystemet. Det märks tydligast vår och höst. Då varierar temparuten i rören mest är min tolkning. Rören rör sig i genomföingar i golv och bjälklag. Ett tecken på att systemet fungerar.
Nu tolkade jag det inte som att ni har vattenburen värme. Men när el värmen är avstängd och huvudsakliga värmen kommer från eldning morgon och kväll kan det kanske bli temperatur förändringar nog i bjälklag och väggar som får virket att röra sig och skapa ljud.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra konstruktiva tankar.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Kan dela med mig av min egen "spökhistoria".

I 6-7 år bodde jag i lägenhet och som ett urverk så "knäppte" det varje kväll framåt 2330 och en gång till ett par timmar senare.
Det var ett träljud och billybokhyllan var huvudmisstänkt.
Då det höll på i så många år och över säsongerna gick det att utesluta grannar och värmesystem.
Första gången det var tyst var när bokhyllan var nedplockad inför flytten.
Samma bokhylla har aldrig sagt ett pip i det nya huset, så som tur var lämnade vi väl kvar spökena till nästa hyresgäst 😋
 
Googlat lite...
Skärmdump av foruminlägg; användare beskriver droppande ljud i fjällstuga orsakat av avloppsavluftning och kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där inne på toaletten finns tydligen luftningen till avloppssystemet.
Ett badrum med toalett, handdukar och en handrikande mot duschdraperiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enplanshus.

Varmgrund typ 7 grader nu på vintern.

Inomhus kanske 25 grader uppe vid taket.

Utomhus d v s vid luftstosen på taket, på sena kvällen -18 grader. Varit mildare på dagen -8 grader.

Röret isolerat på vinden hela vägen upp till yttertaket.

Sent i natt hördes ljud från väggen, uppe vid taket, utanför toan.

Snart blev det tyst.


Summerar det hela. Hörs bara när det är kallare än typ - 15 grader längre tid.
Troligen fryser den fukt som kommer från avloppet i ventillationsröret , i vart fall ovanför innertaket.

Vattendroppar bildas som droppar nedåt rytmiskt, och fryser förmodligen även till is, som ramlar ned då och då.

Ventillationsrör av plast. Kanske även som så att totala längden varierar något vid olika temperaturer och skaver mot infästningarna.

Ska kolla senare hur det ser ut på vinden.


Till saken hör att det är första vintern sen -95 som jag hört ljudet.
2021 la jag nytt Planja plåttak med bärläkt och ströläkt ovanpå gamla täta Shingeltaket.
Möjligen påverkar det temperaturen på öppna vinden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.