Hej!
Jag har en sommarstuga på 73 kvm byggd -69 som står på plintgrund, stugan är uppvärmd till ca 15 grader under vintern.
Vattenledningarna till köket går i en isolerad trälåda under stugan från badrummet, ca sju meter.
Eftersom jag inte bor där och kranar i köket regelbundet så letar sig kylan in i denna kulvert och ledningarna fryser vilket ger ett jäkla jobb att tina när jag kommer ut dit på vintern.
Dessutom är det kallt som sjutton på golvet inne.
Planerar nu att göra om denna lösning, dra om ledningarna med Pex-slang rör-i-rör direkt under innergolvet samt lägga med en värmekabel om det ändå skulle frysa vid strömavbrott.
Jag tänkte att göra så här:
Längst upp under undergolvet ha diffusionstät plast.
Under det ha 200 mm glas/mineralull.
Längst ner trossbottenskiva i form av oljehärdad board.
Pexslangen är tänkt att ligga mellan isolering och diffussionstäta plasten.
Är detta en bra lösning eller har jag tänkt fel?
 
Har också en stuga på plingrund, 220 reglar med stenull, nog är golven ändå kalla. Inte isande kalla, men ändå. Samma i villan, så har vi indragen uteplats på nedre våningen, och nog är golvet kalt ovanför uteplatsen med. Så det ska nog vara kalla golv där det är öppet under trossbotten helt enkelt 😊

Att det skulle bli så kallt att vattnet fryser direkt under golvet ovan isolering har jag dock svårt att tro. Låter ju inte som någon vidare nuvarande konstruktion om det inte går värmeslinga i kuverten i så fall. Vi har temptyrd elslinga i vattnet hala vägen genom trossbotten och någon meter ner i backen, första vintern frös vattnet trots tjockt isolerad vattenslang, så det var bara att handla och trä i pemslangen. Avloppet är dock helt oisolerat under stugan vilket aldrig har frusit, många meter med förgreningar och allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
W Waggan skrev:
Hej!
Jag har en sommarstuga på 73 kvm byggd -69 som står på plintgrund, stugan är uppvärmd till ca 15 grader under vintern.
Vattenledningarna till köket går i en isolerad trälåda under stugan från badrummet, ca sju meter.
Eftersom jag inte bor där och kranar i köket regelbundet så letar sig kylan in i denna kulvert och ledningarna fryser vilket ger ett jäkla jobb att tina när jag kommer ut dit på vintern.
Dessutom är det kallt som sjutton på golvet inne.
Planerar nu att göra om denna lösning, dra om ledningarna med Pex-slang rör-i-rör direkt under innergolvet samt lägga med en värmekabel om det ändå skulle frysa vid strömavbrott.
Jag tänkte att göra så här:
Längst upp under undergolvet ha diffusionstät plast.
Under det ha 200 mm glas/mineralull.
Längst ner trossbottenskiva i form av oljehärdad board.
Pexslangen är tänkt att ligga mellan isolering och diffussionstäta plasten.
Är detta en bra lösning eller har jag tänkt fel?
Man använder aldrig plast i underdel av golvbjälklag med tanke på risk att stänga in fukt. Vindspärr/ångbroms duger.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man använder aldrig plast i underdel av golvbjälklag med tanke på risk att stänga in fukt. Vindspärr/ångbroms duger.
Men fukten kan ju ta sig neråt? Det är väl inget bekymmer?
 
D Dr Benz skrev:
Men fukten kan ju ta sig neråt? Det är väl inget bekymmer?
Att fukten riskerar bli instängd kan vara problem. Samt att du riskerar få kondens på plasten. Ingen bygger så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att fukten riskerar bli instängd kan vara problem. Samt att du riskerar få kondens på plasten.
Men hur blir den instängd? Instängd mellan vad? Neråt är ju öppet?
 

Bästa svaret

På träguiden finns det du ämnar göra besktivet, bilden är länkad:

Teknisk illustration av en väggkonstruktion med isolering och installationsutrymme, inklusive numrerade komponenter och förklaringar.
 
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
Rickard.
Min åsikt är att plastfolie har inget i ett bottenbjälklag att göra utan plastfolien i vägg tätas mot den limmade golvspånskivan och det är tätt nog utan att vara helt diffusionstätt. Exakt detta visas i träguidens länk ovan som också visar en väldigt seriös och bra lösning på rören. Man kan minimera risken att skruva i dom genom att inte gå för högt när man går genom bjälkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waggan
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men hur blir den instängd? Instängd mellan vad? Neråt är ju öppet?
Ajdå, för tidigt på morgonen för mig. Jag läste först plast längst ner, ett lager längst upp påverkar så klart inte.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man använder aldrig plast i underdel av golvbjälklag med tanke på risk att stänga in fukt. Vindspärr/ångbroms duger.
Ångbroms är oftast för tät att användas på kalla sidan av isoleringen. En "vanlig" vindtät konstruktion duger gott.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Ångspärr högst upp i golvet är helt ok om huset värms upp lite mot omgivningen som i ditt fall.

Borde inte behöva någon värmekabel om pexrören ligger direkt under golvplanken om du håller 15 C inne på vintern. Rören har stor böjradie vilket kan göra det svårt att få ut dem ut golvet på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Waggan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.