Ok. Tack!
 
Väcker liv i gammal tråd. Har nu problem med att toaletten spolar för "sakta". Vattnet släpps för långsamt. Det är svårt att spola bort papper :(

Jag har löst mitt tidigare problem. Jag skar loss trycken. Den var limmad. Jag försökte sedan rengöra och jobba med de rörliga delarna. Det gjorde att toaletten slutade rinna 👍

Bifogar nya bilder.

Vad är det som gör att vattnet släpps för långsamt? Jag har provat att lyfta bort den stora cylindern i mitten. Under den finns röret som leder till toalettstolen.

Om jag lyfter bort cylindern, är det inte raka rör till toalettstolen då? Borde inte allt vatten släppas direkt då? Det gör det inte. Vattnet släpps fortfarande långsamt. Finns det mer rörliga delar som öppnar/stänger längre ner i röret?

Eller är det någon skit som har släppt och täppt igen?
 
Väcker liv i gammal tråd. Har nu problem med att toaletten spolar för "sakta". Vattnet släpps för långsamt. Det är svårt att spola bort papper :(

Jag har löst mitt tidigare problem. Jag skar loss trycken. Den var limmad. Jag försökte sedan rengöra och jobba med de rörliga delarna. Det gjorde att toaletten slutade rinna 👍

Bifogar nya bilder.

Vad är det som gör att vattnet släpps för långsamt? Jag har provat att lyfta bort den stora cylindern i mitten. Under den finns röret som leder till toalettstolen.

Om jag lyfter bort cylindern, är det inte raka rör till toalettstolen då? Borde inte allt vatten släppas direkt då? Det gör det inte. Vattnet släpps fortfarande långsamt. Finns det mer rörliga delar som öppnar/stänger längre ner i röret?

Eller är det någon skit som har släppt och täppt igen?
 
  • Öppen injusteringsventil, rörinstallation, elanslutningar, avstängd, vit vägg, reparationsarbete, oväntat avtäckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionskort för utrustningsanvändning och underhåll med rörmokarelement och serienummer i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med serienummer i en vit, teknisk miljö, kablar och komponenter, tillverkad i Tyskland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd vattenanslutning med rör, kopplingar och installationsinstruktioner i ett litet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig handfat avlopp med öppen spillvattenstråle och rörförare synlig. Smutsiga, brunaktiga vattenavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering: jag har filmat, så gott det går, med en billig rörkamera ner i röret till toalettstolen. Det såg ut att vara ett enkelt rör med en krök. Jag såg inget filter eller annat.

Jag har sedan kört ner högtryckstvätten med en rörrensare. Det slutade med att vattnet i toalettstolen blev vitt. Kanske kalk? Efter att ha spolat med högtryckstvätten spolar det mycket bättre.

Jag hoppas att jag inte har gjort något dumt. Och att det fortsätter spola bra ett tag till.
 
Attitudeswe
bodaniel bodaniel skrev:
Uppdatering: jag har filmat, så gott det går, med en billig rörkamera ner i röret till toalettstolen. Det såg ut att vara ett enkelt rör med en krök. Jag såg inget filter eller annat.

Jag har sedan kört ner högtryckstvätten med en rörrensare. Det slutade med att vattnet i toalettstolen blev vitt. Kanske kalk? Efter att ha spolat med högtryckstvätten spolar det mycket bättre.

Jag hoppas att jag inte har gjort något dumt. Och att det fortsätter spola bra ett tag till.
Kolla så att inte cisternen läcker. Mina föräldrar hade ett läckage på 50 l/dygn - kan bli elaka fuktskador från en äldre inbyggd toa där tätskikt och läckut saknas...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kolla så att inte cisternen läcker. Mina föräldrar hade ett läckage på 50 l/dygn - kan bli elaka fuktskador från en äldre inbyggd toa där tätskikt och läckut saknas...
Det saknas tyvärr "läckut". Ska försöka filma via en inspektionslucka.

Nu spolar toaletten bra igen. Innan den gjorde det var jag rädd för att stora delar vatten hamnade i väggen istället för i toastolen – i samband med att man trycker på spolknappen :( Men jag är inte lika orolig nu.

Mina föräldrar har också råkat ut för stora vattenskador. Nyligen. Jag har kommit fram till att jag ska installera en Grohe Sense vattenfelsbrytare. Enligt grannarna ska den till och med känna av droppande kranar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.