Hej på er

Jag har en fråga till er som antingen har byggt själva eller har ägt en stuga som endast brukas på sommaren och är helt ouppvärmd vintertid.
Jag önskar få tips och idéer från er med erfarenhet för att inte bygga in problem i ett nybygge.
Stugan som ska byggas kommer inte att ha någon el.
Matlagning sker på vedspis och toalett blir komposttoalett.
Det jag undrar över är materialval invändigt och vad för slags färger man bör måla med.
Kan man tapetsera och blir det isf hållbart? Vad har man under? Gips?
Vi kommer att använda diffusionsöppna vindsydd.
Kan man använda golvspånskivor eller blir de förstörda vintertid?
Vi har byggt flera hus tidigare men för åretruntboende och detta är ju något helt annat.
Nåt speciellt som ni vet som absolut inte fungerar och sånt som fungerar toppen?
Som ni förstår så vill jag endast ha råd och svar från de som verkligen vet och inte bara ”har hört” från andra.
 
Eftersom det skall vara kallställd vintertid så gäller det att det är viktigt att man använder material som har förmåga att transportera fukt. Skrivmaterial såsom gips eller spånskiva är dåliga materialval likt oorganisk isolering. Min jaktstuga som är beläget i övre delarna av Sverige har jag inte byggt själv men den är en klassisk timmerstuga med rejält massivt golv. Den har stått pall i mot väder och vind i över trettio år och har fått en offgridlösning på senare år med svag underhållsvärme för jag valt att tilläggsisolera stugan. Samt möjligheter till bekvämligheter då man blivit lite bekväm med åren.
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
Mats-S
Vi har en sommarstuga 30 meter från Vänern som står ouppvärmd när vi inte är där. Inga el-element, all värme från en Morsö gjutjärnskamin. Så väldigt likt erat scenario, förutom att vår stuga är typ 90 år ;-)
D dinos skrev:
Kan man tapetsera och blir det isf hållbart? Vad har man under? Gips?
Vi kommer att använda diffusionsöppna vindskydd.
Kan man använda golvspånskivor eller blir de förstörda vintertid?
Diffusionsöppna vindskydd ABSOLUT ett krav, INGEN INGEN INGEN plast i väggarna/golvet/taket :)
- Vi har tapeter i hela stugan, har aldrig varit något problem med det, förutom att man får leva med att när huset rör sig så blir det med tiden lite skrynklor och sprickor i hörnen.
- Gips funkar bra, dött material som inte rör sig. Våran gips har suttit typ 25 år utan minsta problem.
- Laminatgolv (bra kvalitet, inget billigt skit) helt perfekt, även det dött material som inte rör sig.
- Golvspån bör fungera (bäst att ni kollar det med någon materialkunnig) ... men se till att det finns rörelsemån mot kanterna.

Men återigen, absolut viktigaste är att huset kan andas, plast är totalförbjudet !
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
F
Bumpar tråden,
Byggs även här stuga som ska kunna kallställas.
Förslag på diffusionsöppet vindskydd och ångbroms mottages.
Fabrikat mm.

Tänker mig denna vägglösning utifrån o in:

- Lockläkt
- Ytterpanel
- Spikreglar
- Vindskydd (vad ska man ha här?)
- Träfiberisolering Hunton
- Ångbroms/ papp (vad ska man ha…)
- osb (för skivverkan) 12mm
- Ytskiktsplywood 3-4mm

Går det bra med ”vanlig” modern diffusionsöppe vindskyddsfolie typ, Mataki halotex W7 eller ska det vara nåt speciellt?

Ångbroms eller papp, Hunton SD10 eller Isolina luftspärrspapp?
 
Redigerat:
F FC_Bygg skrev:
Bumpar tråden,
- Vindskydd (vad ska man ha här?)
Vanlig förhydringspapp 'Örnpapp' provat och bevisat fungerande sedan hundra år.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag "har"(olika ägandandeförhållanden) ett litet antal stugor utspridda i nordligaste fjärdedelen av landet varav dom äldsta är från tidigt 70tal och allihopa är kalla när dom inte används.
Måttlig mängd isolering och vindpapp på insidan av isoleringen är helt klart den lösning som jag skulle köra på utifrån den erfarenhet jag samlat på mig för denna sorts stuga. Utsidan skulle jag kunna använda vindduk, papp eller asfaboard beroende på och det viktigaste är att det blir mus-tätt.
 
F FC_Bygg skrev:
Bumpar tråden,
Byggs även här stuga som ska kunna kallställas.
Förslag på diffusionsöppet vindskydd och ångbroms mottages.
Fabrikat mm.

Tänker mig denna vägglösning utifrån o in:

- Lockläkt
- Ytterpanel
- Spikreglar
- Vindskydd (vad ska man ha här?)
- Träfiberisolering Hunton
- Ångbroms/ papp (vad skaö man ha…)
- osb (för skivverkan) 12mm
- Ytskiktsplywood 3-4mm

Går det bra med ”vanlig” modern diffusionsöppe vindskyddsfolie typ, Mataki halotex W7 eller ska det vara nåt speciellt?

Ångbroms eller papp, Hunton SD10 eller Isolina luftspärrspapp?
Örnpapp, eller vad det heter nuförtiden, bör fungera bra.
Dock förstår jag inte varför du inte bara kör 16/18mm plywood? Dels mindre arbetsinsats, samt att plywood tål fukt bättre än OSB.
 
A AG A skrev:
Dock förstår jag inte varför du inte bara kör 16/18mm plywood? Dels mindre arbetsinsats, samt att plywood tål fukt bättre än OSB.
Spontat virke är ännu bättre, har prövats och visat sig fungera i kallställda hus i 'alla tider', arbetsinsatsen med träpanel är måttlig om man har kap/ger och dyckertpicka.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Spontat virke är ännu bättre, har prövats och visat sig fungera i kallställda hus i 'alla tider', arbetsinsatsen med träpanel är måttlig om man har kap/ger och dyckertpicka.
Ja, så långt håller jag faktiskt med dig. Men problemet var väl bara om TS skulle tapetsera. Då måste han ju sätta en annan skiva på "råsponten".
 
A AG A skrev:
Ja, så långt håller jag faktiskt med dig. Men problemet var väl bara om TS skulle tapetsera. Då måste han ju sätta en annan skiva på "råsponten".
Jag kommenterade FC_Byggs konstruktion
F FC_Bygg skrev:
- Ytskiktsplywood 3-4mm
 
F fribygg skrev:
Jag kommenterade FC_Byggs konstruktion
Tänkte fel. Men det var detsamma jag avsåg.
 
Att ha panel, spikläkt, luftningsläkt, Örnpapp, regelstomme med isolering,spontade bräder och en tunn plywood bör vara tillräckligt utom i ev våtutrymmen, där bör man nog ha ett ordentligt tätskikt förslagsvis helsvetsad och limmad plastmatta.
 
Rickard.
Att ha "ingenting" på insidan tycker jag inte är så klokt även för en stuga, visst kan man säkert uppnå tillräcklig lufttäthet med bara skivor men det byggs normalt inte så så jag tycker man bör sätta örnpapp(eller motsvarande produkt) även på insidan. Det är väldigt stora tekniska fördelar att luften står still i isoleringen och att varma luften inifrån inte kan smita ut även vid en lösning utan ångspärr.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
F
Rickard. Rickard. skrev:
Att ha "ingenting" på insidan tycker jag inte är så klokt även för en stuga, visst kan man säkert uppnå tillräcklig lufttäthet med bara skivor men det byggs normalt inte så så jag tycker man bör sätta örnpapp(eller motsvarande produkt) även på insidan. Det är väldigt stora tekniska fördelar att luften står still i isoleringen och att varma luften inifrån inte kan smita ut även vid en lösning utan ångspärr.
En kryssfaner ger tillräcklig täthet på insidan, vindskyddet ska givetvis sitta på utsidan
F FC_Bygg skrev:
jag tittar på lågt Sd-värde och där verkar moderna vinddukar var mer diffussionsöppna än ”örnpapp” mfl.

Tänkte köra interiörplywood som ytskikt,
Blir nog Mataki Halotex vindskydd och isolina -papp på insidan.

[länk]
Hur tänker du att det ska fungera i ett ouppvärmt hus de fuktiga höstdagar det är kallare inne än ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.