A Argastesnickaren skrev:
Spärrfärgen stoppar ju nikotinet och sen ska man täckmåla med vanlig färg.
Nikotinet fastnar och kryper inte vidare i den vanliga färgen.
Okej, bra att veta att man både ska spärrmåla och använda vanlig färg.
 
A Argastesnickaren skrev:
Spärrfärgen stoppar ju nikotinet och sen ska man täckmåla med vanlig färg.
Nikotinet fastnar och kryper inte vidare i den vanliga färgen.
Räcker de att Spärrmåla en gång sedan täckfärg med en roller?
 
E Effub skrev:
Räcker de att Spärrmåla en gång sedan täckfärg med en roller?
Det är ca 20 år sen jag gjorde det och jag har för mig att jag bara målade en gång med spärrfärg.
Tror jag tvättade med ammoniak innan jag körde med ozon maskinen.
Jag gjorde detta på min arbetsplats där väldigt många hade rökat i många år i dessa rökrum.
Ett har gjorts om till fika rum och det ser fortfarande bra ut och ingen har känt någon lukt efter det var klart.
Dom andra användes som förråd och där färdigmålade jag inte om dom blev gula efterhand men definitivt ingen lukt.
 
E Effub skrev:
Sanerar man innan köket är bytt eller är de smartast att ta ner gammalt kök så man kan komma åt väggar bakom köket o samtidigt spara tid/ pengar på att firman inte behöver behandla luckor etc.
Tack för ditt svar.
Till att börja med är det jag som är smålänning, @mrsnhp bor i ett annat område. Tyvärr har jag inga tips på bra saneringsfirmor, eftersom jag är en icke certifierad Kan Själv.

Om du ändå tänker byta köket, är det lika bra att riva ut det innan eventuellt besök av saneringsfirman.
Tänker ni behålla köket (det gjorde vi i inrökta huset) går det att tvätta rubbet med målarsoda, slipa och måla, så luktar det gott igen!
Men ta reda på exakt vad saneringsfirman gör, och fundera över vad som går att få luktfritt utan sanering - och som ni ändå tänker göra!
Ska ni fixa vardagsrummet lär resultatet bli bra om ni målar om taket med spärrfärg först, tapetserar om och lägger nytt golv alternativt slipar/målar det befintliga golvet om det är av massivt trä eller äkta parkett. Där har inte saneringsfirman något att bidra med för er del.
 
Ozon tar kanske lukten men stoppar inte dom krypande missfärgningar. Vid moderat luktbesvär kommer man långt genom att tvätta alla ytor där det sitter vattenlöslig smuts ( tak väggar snickerier). Målartvätt lämpligast. Går det ej att tvätta så ta spärrfärg till hjälp. Låt spärrfärgen torka länge. Gör man inte detta ovan så kryper missfärgningar genom alla vanliga vattenbaserade färger.
föredetta rökare
 
Redigerat:
  • Gilla
Effub
  • Laddar…
E Effub skrev:
Ditt svar ger mig hopp. Vi upplevde inte att de luktade så starkt, men visst var tapeter och tak gulnade.
Sanerar man hela huset eller hur går man tillväga?
Sanerar man endast sektionsvis drabbade rum? Källaren var ju exempelvis luktfri.
Vilka medel använde du till tvätt av tak o väggar/ golv?
Låter intressant att göra jobbet själv när prelim offert är på 90k utan rivning av tapeter eller spärrmålningen.

Slutligen ser du är från småländska
Höglandet, har du tips på någon som gör jobbet ordentligt Och har erfarenhet av detta?

Tack på förhand
C
Vi körde ozon ett rum i taget eftersom vår maskin har begränsad kapacitet. Vi ägnade några veckor åt att renovera innan vi flyttade in, så vi körde ozon på nätterna när vi inte var där. Vi körde ozon både före och efter att vi rev ner tapeterna. Viktigast är ju efter, men vi körde före också för att alls kunna vara i huset. I källaren luktade det inte tobak, men det var smutsigt och spår av mögel så vi har skrubbat väggar och golv.

Eftersom vi inte hann renovera allt före inflytt fokuserade vi på att få bort tapeterna, tvätta allt annat och köra ozon. Sovrum och arbetsrum hann vi tapetsera innan vi flyttade in. Resten hann vi inte ens spärrgrunda, så en stor del av huset såg ut som hej kom och hjälp mig i ett år. Sen grundmålade vi för att tapetresterna dammade och luktade gammalt papper, och grundfärgen är åtminstone (bländ)vit. Nu renoverar ett rum i taget. Vardagsrummet, hallen och halva matrummet saknar fortfarande färg/tapet, tre år efter inflytt 😁

Detta är alltså i nuvarande huset. Vårt förra hus var mindre och vi hann skrubba och tapetsera om allt före inflytt. Där hade vi ingen ozon eller spärrgrund men det funkade ändå.

Jag har använt Cif Cream, Fluren nikotintvätt och Beckers målartvätt som bildar ett skum. Målartvätten har egentligen varit bäst och är ovärderlig i målade tak eftersom den inte behöver sköljas av med vatten. Bara att spraya på och torka av med mikrofibermopp, upprepa tills skummet inte längre blir gult.
 
  • Gilla
Effub
  • Laddar…
Vi köpte ett hus i vintras där
Man kunde skönja rökning. (Vi hittade under renoveringen gula fläckar i taket under gammal panel)

Tydligen hade frun som bodde här varit storrökare i många år men på 70-talet.
Av olika anledningar blev det iaf att vi valde att sätta gips utanpå alla väggar och tak. Och nytt golv överallt. Vi har absolut ingen lukt i huset whatsoever.

Däremot har vi en vinterträdgård där vi har plockat bort gammal innerpanel och isoleringen. Så det är bara sponten kvar. Ingen ventilation där.

Och varje gång man kommer in där
Så luktar det rök. Så vi kommer att dubbelgipsa därute också och förväntar oss inga lukters. Dessutom ingen risk för genomslag av nikotin då det är nya ytor.
 
  • Gilla
Effub
  • Laddar…
som många säger, bort med ytskikt aka tapeter etc. Tvätta allt ordentligt, spärrfärg, sen kör på som vanligt.
Tänk att varje rum kan ta 2-3 dagar extra IOM torrtider och så men man behöver inte vara så övernitisk o orolig som en del i tråden.
Ozon-maskin? Varför inte, kan ju inte bli sämre men har själv aldrig behövt använda det 🙂
 
  • Gilla
Effub
  • Laddar…
S
det går inte att sanera ett rökskadat hus, det kan gå att dämpa effekterna av det men då är det enligt mig ett absolut minimum att riva allt väggmaterial/takmaterial ända in till plasten, och även riva den. Förhoppningsvis har plasten skyddat stommen och isoleringen.

Har varit inne i allt för många ”nikotinsanerade” lägenheter som fullkomligt stank fortfarande.
 
G gaia skrev:
Ozon tar kanske lukten men stoppar inte dom krypande missfärgningar. Vid moderat luktbesvär kommer man långt genom att tvätta alla ytor där det sitter vattenlöslig smuts ( tak väggar snickerier). Målartvätt lämpligast. Går det ej att tvätta så ta spärrfärg till hjälp. Låt spärrfärgen torka länge. Gör man inte detta ovan så kryper missfärgningar genom alla vanliga vattenbaserade färger.
föredetta rökare
Menar du fettlöslig smuts? Nikotin är fettlösligt. Vad för medel ska man snv
M mrsnhp skrev:
Vi körde ozon ett rum i taget eftersom vår maskin har begränsad kapacitet. Vi ägnade några veckor åt att renovera innan vi flyttade in, så vi körde ozon på nätterna när vi inte var där. Vi körde ozon både före och efter att vi rev ner tapeterna. Viktigast är ju efter, men vi körde före också för att alls kunna vara i huset. I källaren luktade det inte tobak, men det var smutsigt och spår av mögel så vi har skrubbat väggar och golv.

Eftersom vi inte hann renovera allt före inflytt fokuserade vi på att få bort tapeterna, tvätta allt annat och köra ozon. Sovrum och arbetsrum hann vi tapetsera innan vi flyttade in. Resten hann vi inte ens spärrgrunda, så en stor del av huset såg ut som hej kom och hjälp mig i ett år. Sen grundmålade vi för att tapetresterna dammade och luktade gammalt papper, och grundfärgen är åtminstone (bländ)vit. Nu renoverar ett rum i taget. Vardagsrummet, hallen och halva matrummet saknar fortfarande färg/tapet, tre år efter inflytt 😁

Detta är alltså i nuvarande huset. Vårt förra hus var mindre och vi hann skrubba och tapetsera om allt före inflytt. Där hade vi ingen ozon eller spärrgrund men det funkade ändå.

Jag har använt Cif Cream, Fluren nikotintvätt och Beckers målartvätt som bildar ett skum. Målartvätten har egentligen varit bäst och är ovärderlig i målade tak eftersom den inte behöver sköljas av med vatten. Bara att spraya på och torka av med mikrofibermopp, upprepa tills skummet inte längre blir gult
M mrsnhp skrev:
Vi körde ozon ett rum i taget eftersom vår maskin har begränsad kapacitet. Vi ägnade några veckor åt att renovera innan vi flyttade in, så vi körde ozon på nätterna när vi inte var där. Vi körde ozon både före och efter att vi rev ner tapeterna. Viktigast är ju efter, men vi körde före också för att alls kunna vara i huset. I källaren luktade det inte tobak, men det var smutsigt och spår av mögel så vi har skrubbat väggar och golv.

Eftersom vi inte hann renovera allt före inflytt fokuserade vi på att få bort tapeterna, tvätta allt annat och köra ozon. Sovrum och arbetsrum hann vi tapetsera innan vi flyttade in. Resten hann vi inte ens spärrgrunda, så en stor del av huset såg ut som hej kom och hjälp mig i ett år. Sen grundmålade vi för att tapetresterna dammade och luktade gammalt papper, och grundfärgen är åtminstone (bländ)vit. Nu renoverar ett rum i taget. Vardagsrummet, hallen och halva matrummet saknar fortfarande färg/tapet, tre år efter inflytt 😁

Detta är alltså i nuvarande huset. Vårt förra hus var mindre och vi hann skrubba och tapetsera om allt före inflytt. Där hade vi ingen ozon eller spärrgrund men det funkade ändå.

Jag har använt Cif Cream, Fluren nikotintvätt och Beckers målartvätt som bildar ett skum. Målartvätten har egentligen varit bäst och är ovärderlig i målade tak eftersom den inte behöver sköljas av med vatten. Bara att spraya på och torka av med mikrofibermopp, upprepa tills skummet inte längre blir gult.
misstänld
D dilemma skrev:
som många säger, bort med ytskikt aka tapeter etc. Tvätta allt ordentligt, spärrfärg, sen kör på som vanligt.
Tänk att varje rum kan ta 2-3 dagar extra IOM torrtider och så men man behöver inte vara så övernitisk o orolig som en del i tråden.
Ozon-maskin? Varför inte, kan ju inte bli sämre men har själv aldrig behövt använda det 🙂
Det låter på dig som man kan klara de utan proffs hjälp som kostar 90.000 utan rivning av tapeter eller målning?
Vad använde du för tvättmedel för väggar,golv,tak?
 
M mrsnhp skrev:
Vi körde ozon ett rum i taget eftersom vår maskin har begränsad kapacitet. Vi ägnade några veckor åt att renovera innan vi flyttade in, så vi körde ozon på nätterna när vi inte var där. Vi körde ozon både före och efter att vi rev ner tapeterna. Viktigast är ju efter, men vi körde före också för att alls kunna vara i huset. I källaren luktade det inte tobak, men det var smutsigt och spår av mögel så vi har skrubbat väggar och golv.

Eftersom vi inte hann renovera allt före inflytt fokuserade vi på att få bort tapeterna, tvätta allt annat och köra ozon. Sovrum och arbetsrum hann vi tapetsera innan vi flyttade in. Resten hann vi inte ens spärrgrunda, så en stor del av huset såg ut som hej kom och hjälp mig i ett år. Sen grundmålade vi för att tapetresterna dammade och luktade gammalt papper, och grundfärgen är åtminstone (bländ)vit. Nu renoverar ett rum i taget. Vardagsrummet, hallen och halva matrummet saknar fortfarande färg/tapet, tre år efter inflytt 😁

Detta är alltså i nuvarande huset. Vårt förra hus var mindre och vi hann skrubba och tapetsera om allt före inflytt. Där hade vi ingen ozon eller spärrgrund men det funkade ändå.

Jag har använt Cif Cream, Fluren nikotintvätt och Beckers målartvätt som bildar ett skum. Målartvätten har egentligen varit bäst och är ovärderlig i målade tak eftersom den inte behöver sköljas av med vatten. Bara att spraya på och torka av med mikrofibermopp, upprepa tills skummet inte längre blir gult.
nu blev mina svar konstiga med massor av svar på en o samma tråd.
Det låter som jag kan se hända oss tre år senare med småbarn hehe. Bildar även målartvätten skum när de reagerar på nikotin?
Luktar de nikotin för er?
Hur göra med lister, vägguttag etc som är känsliga?
 
A Argastesnickaren skrev:
Spärrfärgen stoppar ju nikotinet och sen ska man täckmåla med vanlig färg.
Nikotinet fastnar och kryper inte vidare i den vanliga färgen.
Kan man spärrmåla golv och sedan lackera detta?
 
E Effub skrev:
nu blev mina svar konstiga med massor av svar på en o samma tråd.
Det låter som jag kan se hända oss tre år senare med småbarn hehe. Bildar även målartvätten skum när de reagerar på nikotin?
Luktar de nikotin för er?
Hur göra med lister, vägguttag etc som är känsliga?
Målartvätten (Beckers inomhustvätt) är på sprayflaska och bildar skum direkt när man sprayar det. Skummet har alltså inget med kemisk reaktion med smutsen att göra 🙂 Men man ser hur skummet sedan suger upp smuts av alla slag. Skummet blir alldeles gult och luktar nikotin. Vi fick köra ett par-tre varv i de rum där det hade rökts mest.

Fördelen med skum jämfört med många flytande målartvättar är att man bara torkar av skummet med en microfibertrasa eller mopp (tak och stora ytor) istället för att behöva skölja med vatten.

Målartvätt är gjort för alla ytor inklusive målat trä, så man kan tvätta lister med den. Vägguttag är ju dumt att spraya på, så man kan spraya lite på microfibertrasan istället. Det enda jag skulle undvika att tvätta led målartvätt (eller annat) är limfärg, för den tål inte fukt särskilt bra.

Vi har fått bort lukten på alla ytor utom målad glasfiberväv i gästtoan. Jag tror att färgen på den är porös och har sugit in lukten, och jag gissar att förra ägaren har suttit på toa och rökt 🙄 Men vi har inte målat om där ännu och jag utgår från att det kommer att hjälpa.

Köket hade också glasfiberväv och jag tror att det kan ha suttit lukt kvar där också, men där revs både golv och innertak ut och väggarna gipsades vid köksrenoveringen. Det behövdes helt enkelt för att få raka väggar och golv. Huset är från 1934 och ingenting är rakt eller plant 😄

Och glöm inte att tvätta fönstren, där går det bra med vanlig fönsterputs 🙂
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag tycker att det är överdrivet att ta bort gips/tretex/masonit, tak och golv i hela huset. För det första har man sällan rökt lika mycket i hela huset. Man har sina favoritställen, tex köksbordet, toa och nån fåtölj i vardagsrummet. För det andra beror det på ytmaterialet. Tjocka strukturtapeter kan tex ha skyddat underliggande lager tapet så att det räcker att få bort den tapeten. Heltäckningsmatta kan man riva ut om den luktar, andra golv har jag inte ens märkt att de skulle ha dragit åt sig lukt. Målade tak kan man tvätta noga och måla om.

Förra huset sanerade vi vid inflytt 2005 och bodde kvar i till 2020. Det kröp inte fram något nikotin genom tapeterna på de femton åren. Då använde vi inte ens spärrgrund utan rev bara ner ett par lager gammal tapet, dvs så långt det lossnade frivilligt med lite fukt/ånga.
Gjorde ni det själva? De vore ju optimalt men inte riktigt möjligt med två små barn och graviditet.
Känner du till något annat företag som saneringarna i region Kalmar?’ Funderar på höra med hsb eller motsvarande för att efterhöra vem de anlitar.
M mrsnhp skrev:
Målartvätten (Beckers inomhustvätt) är på sprayflaska och bildar skum direkt när man sprayar det. Skummet har alltså inget med kemisk reaktion med smutsen att göra 🙂 Men man ser hur skummet sedan suger upp smuts av alla slag. Skummet blir alldeles gult och luktar nikotin. Vi fick köra ett par-tre varv i de rum där det hade rökts mest.

Fördelen med skum jämfört med många flytande målartvättar är att man bara torkar av skummet med en microfibertrasa eller mopp (tak och stora ytor) istället för att behöva skölja med vatten.

Målartvätt är gjort för alla ytor inklusive målat trä, så man kan tvätta lister med den. Vägguttag är ju dumt att spraya på, så man kan spraya lite på microfibertrasan istället. Det enda jag skulle undvika att tvätta led målartvätt (eller annat) är limfärg, för den tål inte fukt särskilt bra.

Vi har fått bort lukten på alla ytor utom målad glasfiberväv i gästtoan. Jag tror att färgen på den är porös och har sugit in lukten, och jag gissar att förra ägaren har suttit på toa och rökt 🙄 Men vi har inte målat om där ännu och jag utgår från att det kommer att hjälpa.

Köket hade också glasfiberväv och jag tror att det kan ha suttit lukt kvar där också, men där revs både golv och innertak ut och väggarna gipsades vid köksrenoveringen. Det behövdes helt enkelt för att få raka väggar och golv. Huset är från 1934 och ingenting är rakt eller plant 😄

Och glöm inte att tvätta fönstren, där går det bra med vanlig fönsterputs 🙂
Hej,

Ser du har erfarenhet av att ha sanerat själv tidigare.
Hur stort var huset ni sanerade?
Sprutmåla du spärrfärg?
Skulle du endast använt målartvätt idag därefter ozon, och spärrfärg? Försöker få till det själv men de är så mkt olika medel och jag tror som du säger slipper man skölja rent är de mkt enklare. Du nämnde även cif? Fluren med? Måste man ta bort det med vatten?
Tog du väck parkett/laminat som ej är slipbar eller rengjorde ni bara ytan/ozon spärrfärg? Spärrmåla trägolv sen lacka? Går det?
 
E Enka skrev:
Gjorde ni det själva? De vore ju optimalt men inte riktigt möjligt med två små barn och graviditet.
Känner du till något annat företag som saneringarna i region Kalmar?’ Funderar på höra med hsb eller motsvarande för att efterhöra vem de anlitar.

Hej,

Ser du har erfarenhet av att ha sanerat själv tidigare.
Hur stort var huset ni sanerade?
Sprutmåla du spärrfärg?
Skulle du endast använt målartvätt idag därefter ozon, och spärrfärg? Försöker få till det själv men de är så mkt olika medel och jag tror som du säger slipper man skölja rent är de mkt enklare. Du nämnde även cif? Fluren med? Måste man ta bort det med vatten?
Tog du väck parkett/laminat som ej är slipbar eller rengjorde ni bara ytan/ozon spärrfärg? Spärrmåla trägolv sen lacka? Går det?
Vi gjorde allt själva, så jag känner inte till några företag någonstans i landet. Det är ju en hel del jobb att tvätta alla ytor i huset, men ganska enkelt. Vårt nuvarande hus är 125 + 125 kvm (boyta + biyta). Jag tror att vi höll på ett par veckor med tvättandet, men inte hela dagarna eftersom vi packade samtidigt. Förra huset som vi också behövde sanera var 75 + 75 kvm. Där hann vi både tvätta allt, riva tapet och tapetsera om på ett par veckor. Vi målade aldrig om något i det huset, och vi tvättade inte ens taken. I vissa väder kunde man känna liiite lukt där. Jag misstänker att det var taken som luktade när det blev varmt, men min man tyckte att det kom från en ventilationskanal 🤷‍♀️

Angående ordning tycker jag att tapeter är viktigt att få bort först. Då får man bort en hel del av lukten. Det andra viktiga är att tvätta och gärna måla taken eftersom det är där röken hamnar mest, samt tvätta målade väggar. Spärrgrund är bra som grundning före spackling och tapetsering eller målning. Den ska rollas eller penslas. Den är nog alldeles för tjock för att spraymålas.

Lister och dörrar har vi i huvudsak bara tvättat. Jag tycker inte att det sitter någon lukt kvar i dem nu. Golven räckte också att bara tvätta, med olika metod/medel beroende på golv. Parkett tål ju inte lika tuffa tag som plastmatta och klinker.

Ozon tycker jag är lägst prio för jag vet inte hur mycket skillnad det egentligen gjorde. Om ni ska köra ozon så ska ni göra det innan ni flyttar in eftersom det är onyttigt att andas in.

När det gäller rengöringsmedel skulle jag idag ta Beckers målartvätt i första hand, sen nikotintvätt (tex Fluren 49) om lukten inte har gått bort. Cif är rätt bra på hårt sittande smuts i allmänhet, tex gamla fettavlagringar i köket. Både Cif och Fluren 49 ska sköljas bort med vatten.
 
  • Gilla
Effub och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.