Min värmeslang till kondensvattnet måste slutat fungera i natt, helt fruset hela vägen upp i kondensskålen under pumpen. Ser inte ut som det runnit ut nå vatten in till pumpen.
Men vattnet i kondensskålen är helt fruset och ca 1-1,5dm tjockt. Någon som vet hur man skulle kunna värma upp kondensskålen så man får bort vattnet?
Och när det är fullt i skålen finns det någon risk att vattnet rinner in och skadar något på pumpen eller rinner det bara ner på backen under när det blir fullt?
Har en Ctc EcoAir 406 iaf och har isolerat rult undersidan på pumpen och ställt en kupévärmare där i förhoppning att smälta undan vattnet.
 
B
Varmluftpistol på låg effekt eller hårtork?

Ja det kan frysa upp till fläkten och skada den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite milt våld med gummiklubba på tråget kan nog få iskakan att lossa.
 
Spola med ljummet vatten ?
 
Har isolerat med handdukar och kuddar runt pumpen och kupévärmaren har stått på 3-4 timmar nu verkar ge effekt för kom kondensvatten ur skålen vid senaste avfrostningen iaf men tar väl en jäkla tid att smälta allt. Får stå och gå till imon bitti får se är ju -15 också hjälper väl inte 🫣
Huvudsaken vattnet kommer ut där det ska så det inte bygger på mera då borde avfrostningen ta med sig proppen tillslut, vet inte om det är någon värmare inbyggd i skålen eller är det bara den värmekabeln för utloppet som finns?
 
  • En värmepump och kläder på ett snötäckt golv utomhus på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T theguden skrev:
Har isolerat med handdukar och kuddar runt pumpen och kupévärmaren har stått på 3-4 timmar nu verkar ge effekt för kom kondensvatten ur skålen vid senaste avfrostningen iaf men tar väl en jäkla tid att smälta allt. Får stå och gå till imon bitti får se är ju -15 också hjälper väl inte 🫣
Huvudsaken vattnet kommer ut där det ska så det inte bygger på mera då borde avfrostningen ta med sig proppen tillslut, vet inte om det är någon värmare inbyggd i skålen eller är det bara den värmekabeln för utloppet som finns?
Tråget har s.k. Eftervärme har jag för mig. Min går 30 min. Går att ställa in.

Jag har ingen värmekabel och får inte dessa problem om det inte är igensatt i utloppet av något som ex lövrester
 
  • Gilla
theguden
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Tråget har s.k. Eftervärme har jag för mig. Min går 30 min. Går att ställa in.

Jag har ingen värmekabel och får inte dessa problem om det inte är igensatt i utloppet av något som ex lövrester
Ok 👍 har ju asfalt på uppfarten där pumpen står så haft ett avloppsrör gått med värmekabeln i den har väl förmodligen slutat fungera och byggt hela vägen upp.
Hade ju varit grymt om det är eftervärme på tråget då borde det lösa sig får sätta nå uppsamlingskärl under sen som man kan tömma istället
 
Kolla även så den inbyggda värmaren går tillräckligt länge. Min är satt på 30 minuter. När jag hade den på lägre så fick jag problem med isbildning med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.