Hej alla kunniga.
Behöver råd kring vad som är bästa ekonomiska besparingen.
Vi har idag ett fritidshus på 140 kvm samt dubbelgarage ca 80 kvm. Byggt 2008.

Båda värms med golvvärme och den värmen kommer från en frånluftsvärmepump i huset, en IVT 402, installerad för 1 år sedan (gamla gick sönder så bekostat av förra ägaren.

Bifogar produktbladet på den.

Till detta kommer ett gästhus på ca 25 kvm som har en LVP och ett stöd element i badrummet. deras exakta förbrukning vet jag inte men de är inräknat i uppskattade totalen nedan.

Vi är inte helt hundra på förbrukningen per år då vi endast haft huset i ca 6 månader.
Men uppskattar förbrukningen till ca 14 000 -17 000 kwt/år.

Vi funderar på att komplettera frånluftsvärmepumpen med en Luft/luftvärme pump.
Vi har en stor öppen planlösning i huset mellan kök och vardagsrum samt en kamin som vi eldar i när vi är där.
Huset har 3 sovrum och ett badrummet.

Frågan är om detta är det bästa alternativet eller om någon har ett annat förslag om nu besparingen skulle bli för lite i förhållande till investeringen.
 
Det är vansinne att låta en frånluftsvärmepump värma även ett stort garage. Frånluftsvärmepumpen återvinner ju inte heller ventilationsvärmen i garaget. En bra luftvattenvärmepump eller bergvärme hade passat bäst. En luftluftvärmepump i garaget och en annan i huset är väl ett alternativ i nuläget om man även är intresserad av kyla på sommaren och tycker luftvärmepumpar låter okej.
 
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En luftluftvärmepump i garaget
👍
Och stäng av golvvärmen i garaget, den värmen stjäls från luften i boningshuset men återvinns inte, helt bortkastat.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Tack Josth och Dilato :)

Nu kan jag inte göra något åt att frånluftsvärmepumpen inte kan återvinna värmen i garaget.
De ligger inte i direkt anslutning till varandra och antar att 2008 när det byggdes så var elkostnaden inte lika volatil som idag :)

Problemet med att stänga av slingan i garaget är:
1. Fukten, då huset och garaget har plast i väggarna
2. Slingan lär ju frysa vilket påverkar hela systemet.
bergvärme är ju intressant men den investeringen lär jag inte räkna hem tyvärr.

Är elförbrukningen normal för ett sådant hus med garage? Vi är nya husägare så har inte koll :)
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Ja någonstans 14000 till 17000 kWh/år låter hyfsat normalt för ett sådant hus med garage om en familj bor där permanent. Står huset mest obebott med den förbrukningen så låter det mycket. Med en klart bättre värmepump borde det gå att komma ner till ca 10000 - 11000 kWh/år.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Jag tycker nog förbrukningen låter hög för ett fritidshus om det inte är permanentboende (var i landet ligger det?).

Frånluftspumpen går nog rätt mycket på elpatron eftersom det inte finns tillräckligt med värme i luften att återvinna om man inte bor där och genererar värme och nästan 40% av värmen är ej återvinningsbar.

Jag skulle satt in en luft-luft pump i garaget och strypt golvslingan till minimum frostfritt.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Missade att skriva vart huset ligger, attans.
I södra dalarna, nära smedjebacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.