Någon som vet ungefär hur många timmar en elektriker behöver för att installera all el i ett nybygge. "Normal" enplansvilla, ca 165 kvm.
 
Ingen som har minsta susning..... ???
 
Tyvärr är det nog nästan att fråga hur långt ett snöre är.

Från höften så 40-80'000 beroende på hur många uttag/strömbrytare etc du har. Sen kanske motorvärmaruttag, brolyse kanske några uttag på utsidan för grästrimmer vad vet jag.

Enda sättet att få ett pris är att du specar ungefär hur du vill ha det sen begär du offert.
 
Tack för höften!
Vår elektriker har sagt ungefär 50000 när han är färdig. Så det rimmar ju med vad du tror, även om det var en bred höft :)
Har hittillls betalt strax under 20000 för material, dock inte brytare/uttag/dimmer som vi ej köpt ännu, men annars ska allt vara draget tror jag. Då har vi dragit en "grov" kabel, vad den nu heter, från befintilgt proppskåp på tomten i ett uthus och in i nya huset, ca 30m till ny elcentral och alla kablar på insidan och utsidan av huset.
Han har inte dock inte debiterat några timmar ännu.
 
Skulle kunna tippa på ca 120 tim om det är en standardinstallation. Då ingår komplettering.
 
Jag tycker 50000 låter billigt för ett såpass stort hus så något överpris är det iaf inte.
 
För min 45 kvm sommarstuga (med en modern men inte överdriven installation) så kostade det ca 10000 kr i arbetskostnad, men då är inte badrumsinstallationen med värmegolv och VVB klar ännu så man får väl lägga på ca 1500-2500 kr då.

Och sedan material för 5000-10000 kr (jag fick mitt till grossistpris och hittade en del demomaterial så mitt material var ganska billigt jmf med marknadspriserna)

Så får du ditt för ca 50 kkr inkl material för en riktig villa så låter det som ett bra pris.

/K
 
50 000 är troligen ett hyffsat bra pris om det gäller bara arbetet, och ett MYCKET bra pris (orimligt?) om det gäller inklusive material.
 
Han sa 50' ungefär, totalt med arbete och material. Vi får väl se vad slutfakturan blir när huset står klart. Jag återkommer med svar inom ett par månader!
 
Hur mycket får ni draget för 50.000:-, Ingår Tele, TV och eventuellt datauttag(Nätverk)?

Tycker det låter väldigt billigt. Vet du vilket fabrikat det blir på strömbrytare/uttag samt säkringsautomater?

Finns en del som alltid kör med billigaste budgetprylarna för att hålla priserna nere och då blir kvaliten/livslängden ibland oxå lidande.
 
Trampe skrev:
Tack för höften!
Vår elektriker har sagt ungefär 50000 när han är färdig. Så det rimmar ju med vad du tror, även om det var en bred höft :)
Har hittillls betalt strax under 20000 för material, dock inte brytare/uttag/dimmer som vi ej köpt ännu, men annars ska allt vara draget tror jag. Då har vi dragit en "grov" kabel, vad den nu heter, från befintilgt proppskåp på tomten i ett uthus och in i nya huset, ca 30m till ny elcentral och alla kablar på insidan och utsidan av huset.
Han har inte dock inte debiterat några timmar ännu.
Låter för billigt! För 30000 ska du alltså få alla timmar + strömbrytare, uttag m.m.??

Antingen är det en riktig snikinstallation eller så kommer du få en obehaglig överraskning. Tycker du ska ta ett snack med din elektriker om verkligen allt ingår.
 
Du kan ju lätt "räkna på" materialkostnaden hos nån av webbutikerna som nämnts i forumet. som schablon, ta ett uttag per vägg i normalstora rum, lamputtag, strömbrytare mm. apparatdosor till samtliga dessa och typ en kopplingsdosa för varannan apparatdosa och sen fruktansvärt mycket rör och slang, kabel ska vi bara inte prata om.
 
pepparkakshuset skrev:
... och sen fruktansvärt mycket rör och slang, kabel ska vi bara inte prata om.
Kan ju i det sammanhanget nämna att i mitt 45kvm fritidshus har det hitills gått åt mer än 120 m slang samt 150 m treledarkabel och ett par meter 5 ledarkabel, mestadels 1.5 kvmm (dvs totalt någonstans kring 500-700 m kabel)

Och det är alltså i ett hus som har en lägre elstandard än en modern villa - även om jag försökt att inte snåla för mkt på eluttag och dylikt.

/K
 
TV, tele, data ingår ej i detta jobb. Har en kompis som fixar det :)
Men annars är som tidigare sagt all rör, slang och kabel betalt. Det som återstår är arbetslön och uttag, brytare och dimrar. Där har vi beställt Renova som vi faktiskt får till hans inköpspris och med hans rabatt då.
Jaja, vi får se vad det slutar på. Lovar att återkomma så ni får höra slutsumman!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.