Hej! Vi har byggt hus och fick allt nyckelfärdigt. Ugnen har strulat sedan starten och kommer inte upp i önskad temperatur. Den funkar hyfsat med varmluft, men jag har fått slänga sååå många bakverk som bara blivit kladd och bränt på ena sidan. Vi tog hit en reparatör som sa att det är på grund av brist på ventilation, det finns inget hål gjort i högskåpet där både micro och ugnen är. Han skulle återkomma med nya delar till maskinerna och det gick snällt nog på garantin.

Min fråga är om någon varit med om liknande? Jag tänker att livslängden på ugnen och micron kan ha blivit förkortad, nya delar till trots. Byggfirman lätt inte sugna att ta på sig detta, fast de missat ventilationen. Jag har slängt mat för tusentals kronor och det har inverkat på barnens kalas och andra fester. Ska jag godta nya delar eller fajtas för att få nya vitvaror? Borde byggfirman vetat bättre? Tacksam för input.
 
Hej.
Vilken ugn och micro är det ni har?
Och vilken kökstillverkare?

Det låter inte rätt ju.
 
  • Gilla
EvaEriksson11
  • Laddar…
P
Gissar att det är en inbyggd ugn i ett högskåp eller? Hus och köksfabrikat?
Om högskåp så skulle man kunna gissa på att man har använt fel skåp till ugnen. Man har helt enkelt trott att alla skåp har varit lika eller så har det inte levererats något.
Så titta igenom alla skåp och se om det är något som har lite kortare hyllplan så det skulle bli en spalt i bakkant.
Detta är ju något som byggfirman får ta på sig.
Om det nu är just det felet.

Förresten. Något dolt fel som är när man köper ett begagnat hus är det inte.
 
  • Gilla
EvaEriksson11
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Gissar att det är en inbyggd ugn i ett högskåp eller? Hus och köksfabrikat?
Om högskåp så skulle man kunna gissa på att man har använt fel skåp till ugnen. Man har helt enkelt trott att alla skåp har varit lika eller så har det inte levererats något.
Så titta igenom alla skåp och se om det är något som har lite kortare hyllplan så det skulle bli en spalt i bakkant.
Detta är ju något som byggfirman får ta på sig.
Om det nu är just det felet.

Förresten. Något dolt fel som är när man köper ett begagnat hus är det inte.
Det låter rimligt men VÄLDIGT amatörmässigt om det är så.

Någon som vet något om köksinredning vet att man måste ventilera.

Bortsett då att det står i bruksanvisningarna dessutom.

OCH om ett skåp ser annorlunda ut bör man ju reagera.
 
  • Gilla
EvaEriksson11
  • Laddar…
P
Lätt fixat att det blir fel. Ta en snickarlärling som aldrig monterat ihop ett kök, en snickare som hellre sitter på grossisten och fikar än håller koll på lärlingen... Lärlingen vågar inte fråga för att inte verka dum....

På en besiktning av ett hus vi byggde så sa elektrikern att ALLT var kontrollerat och funkade. Jag frågade då om han hade haft lärlingar. Hurså fick jag stöddigt tillbaka... Men han tystnade rejält när jag tog loss ett uttag som inte var inkopplat.....
Och ja dom hade lärlingar vilket jag visste..
 
  • Gilla
  • Haha
yoaqim och 2 till
  • Laddar…
Vår köksleverantör som är stor och lite dyrare glömde att rita in ventilation.

Påpekade dock detta innan vi flyttade in så det blev åtgärdat i tid.

Lätt att en person missar något men tycker det borde vara fler led som verifierar. Skall inte ligga på mig som kund när vi bygger med totalentreprenad.
 
  • Gilla
EvaEriksson11 och 1 till
  • Laddar…
Både ugn OCH köksskåp brukar ha instruktioner.

Jag tycker att vissa tar alldeles för lätt på detta.

Och jag får ännu mer vatten på min kvarn att man gör saker bättre själv…
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Hej.
Vilken ugn och micro är det ni har?
Och vilken kökstillverkare?

Det låter inte rätt ju.
Siemens vitvaror, Kvik-kök.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Gissar att det är en inbyggd ugn i ett högskåp eller? Hus och köksfabrikat?
Om högskåp så skulle man kunna gissa på att man har använt fel skåp till ugnen. Man har helt enkelt trott att alla skåp har varit lika eller så har det inte levererats något.
Så titta igenom alla skåp och se om det är något som har lite kortare hyllplan så det skulle bli en spalt i bakkant.
Detta är ju något som byggfirman får ta på sig.
Om det nu är just det felet.

Förresten. Något dolt fel som är när man köper ett begagnat hus är det inte.
Ja, precis. Högskåp med inbyggd ugn och micro. Köksleverantören (Kvik) levererade alla moduler monterade, så det kan ju vara de som missat också, men snickarna monterade allt på plats. Många kockar i soppan 🤤

Lösvirkeshus med arkitekt och byggfirma, Siemensvaror, Kvik-kök.

Siemensreparatören sa just det som du så klokt skrev; om det nu är detta som är felet 🤷‍♀️

Tack ang. dolda fel, tänkte snett där 🫣
 
P
Hyllplanen för ugn etc brukar också vara förstärkta och ha andra fästen.
Men hittar du inte några hyllplan som är lite kortare eller sågade i bakkant?

Sen gå till en Kvik köksbutik och fråga om en inbyggd ugn ska ha ett speciellt skåp och om det är så be om att få se på det..
Och hur står det i köksritningen?
 
  • Gilla
EvaEriksson11 och 1 till
  • Laddar…
A
E EvaEriksson11 skrev:
Hej! Vi har byggt hus och fick allt nyckelfärdigt. Ugnen har strulat sedan starten och kommer inte upp i önskad temperatur. Den funkar hyfsat med varmluft, men jag har fått slänga sååå många bakverk som bara blivit kladd och bränt på ena sidan. Vi tog hit en reparatör som sa att det är på grund av brist på ventilation, det finns inget hål gjort i högskåpet där både micro och ugnen är. Han skulle återkomma med nya delar till maskinerna och det gick snällt nog på garantin.

Min fråga är om någon varit med om liknande? Jag tänker att livslängden på ugnen och micron kan ha blivit förkortad, nya delar till trots. Byggfirman lätt inte sugna att ta på sig detta, fast de missat ventilationen. Jag har slängt mat för tusentals kronor och det har inverkat på barnens kalas och andra fester. Ska jag godta nya delar eller fajtas för att få nya vitvaror? Borde byggfirman vetat bättre? Tacksam för input.
På nått vis kan jag inte se att detta skulle bero på någon ventilationsmiss, tror inte att det blir bättre efter reservdelsbyte, du har ju haft det från början. enda jag kan tänka mig är att något element inte sitter rätt, men det brukar synas, eller att stegarna inte sitter rätt eller är felaktiga
 
  • Gilla
EvaEriksson11 och 3 till
  • Laddar…
Felet som kan bli av ventilationen. Borde ej uppkomma direkt. Det borde ge sig över tid. Så något annat är fel men ventilationen bör ses över dessutom.

Vår Bosch skickar ju ut ventileringen på framsidan. Borde vara samma med Siemens.
 
  • Gilla
EvaEriksson11 och 1 till
  • Laddar…
E EvaEriksson11 skrev:
Hej! Vi har byggt hus och fick allt nyckelfärdigt. Ugnen har strulat sedan starten och kommer inte upp i önskad temperatur. Den funkar hyfsat med varmluft, men jag har fått slänga sååå många bakverk som bara blivit kladd och bränt på ena sidan. Vi tog hit en reparatör som sa att det är på grund av brist på ventilation, det finns inget hål gjort i högskåpet där både micro och ugnen är. Han skulle återkomma med nya delar till maskinerna och det gick snällt nog på garantin.

Min fråga är om någon varit med om liknande? Jag tänker att livslängden på ugnen och micron kan ha blivit förkortad, nya delar till trots. Byggfirman lätt inte sugna att ta på sig detta, fast de missat ventilationen. Jag har slängt mat för tusentals kronor och det har inverkat på barnens kalas och andra fester. Ska jag godta nya delar eller fajtas för att få nya vitvaror? Borde byggfirman vetat bättre? Tacksam för input.
Jag har ugn i högskåp. Ventilation upptill och ut. Fungerar förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.