Jag tänkte utmana mig själv nästa termin på möbelsnickarskolan och ge mig på ett "Pensylwania Spice Box". Jag har köpt den fysiska boken med bygget och jag har PDFen nedladdad, men blir inte klok på ett par detaljer. Det står att det finns "fulle size plans" att hämta på deras site, och där finns nog svaret, men eftersom det är något strul så lyckas jag inte betala och bli medlem. Och så länge det är julhelg tror jag inte jag får någon hjälp från deras support.

Finns det någon vänlig själ som kan hämta ritningen och ge mig det som beskriver de fyra sidorna i skalet, för det är där jag kör fast. Så fort jag blir medlem kommer jag åt det själv, så att ge mig bara en liten del av ritningen borde vara ok tycker jag.

Dörrspegeln kommer jag göra om, men annars ska jag försöka få till det enligt beskrivningen.

https://www.finewoodworking.com/2007/01/01/pennsylvania-spice-box-plan

Öppet träskåp med lådor, hyllor och personlig ingravering på dörren. Klassisk stil med vit golvmatta undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tänkte utmana mig själv nästa termin på möbelsnickarskolan och ge mig på ett "Pensylwania Spice Box". Jag har köpt den fysiska boken med bygget och jag har PDFen nedladdad, men blir inte klok på ett par detaljer. Det står att det finns "fulle size plans" att hämta på deras site, och där finns nog svaret, men eftersom det är något strul så lyckas jag inte betala och bli medlem. Och så länge det är julhelg tror jag inte jag får någon hjälp från deras support.

Finns det någon vänlig själ som kan hämta ritningen och ge mig det som beskriver de fyra sidorna i skalet, för det är där jag kör fast. Så fort jag blir medlem kommer jag åt det själv, så att ge mig bara en liten del av ritningen borde vara ok tycker jag.

Dörrspegeln kommer jag göra om, men annars ska jag försöka få till det enligt beskrivningen.

[länk]

[bild]
Jag har bara tidningen som pdf på mobilen. Vad är det som är oklart? Måtten?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag är medlem o kan läsa pdf'en, men antar du har den redan. Där står mycket riktigt full plans finns på finewoodworking.com/planstore. Dom grejerna där måste jag betala för o hittar ingen pennsylvania spice box oavsett sökterm.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Då har jag nog all instruktion jag kommer få. Den länken till ”full plans” borde ju funka, även om jag där inte skulle få hämta något, men den verkar inte finnas.

Jag får inte till det i huvudet hur de här två delarna ska se ut. Misstänker att det är asymmetrin med dörren och det löstagbara bakstycket som lurar mig. Planen är att bygga den i fin bit valnöt jag sparat när skolan börjar, men jag tror jag går ut och provbygger stommen i något billigare för att se om jag får ihop det. Förhoppningsvis klarnar det när jag gör det på riktigt. Eller så märker jag vad jag gjort för fel när jag sätter ihop det och vet hur jag ska göra ”på riktigt”.

Teknisk träarbetsplan, detaljerade snickeridelar, kryddhyllan med mått och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
För den som legat sömnlös och undrat, kan jag avslöja hur det gått med mitt provisoriska chassibygge - vad är det förresten korrekta ordet för en möbels skal? Stomme kanske?

Efter lite testande och torrmonterande har jag nu förstått beskrivningen. Jag har också insett ett par brister med mahogny. Trots att det är mjukt och mosigt som mdf, vilket gör det rätt svårt att få krispiga sinkningar, så spricker det hellre än att mosas ihop om fogen är nästan rätt. Ett tag var jag inne på att använda det även i skarpt läge, men jag får nog backa på det.

Förresten hörde Fine Woodworking av sig och bad mig ringa upp dem. Jag trodde ingen ville prata med sina kunder längre.

Obehandlade trästycken med tandning på en verkstadsgolv av OSB-skiva. Woodworking, träbearbetning, sammanfogning, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk, fingerskarvning, träpaneler i skruvstycken, snickeriverkstad, verktyg, byggprocess, noggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.