Tjenamors!

Jag hade tänkt platsbygga ett skrivbord i vårt kontor men behöver hjälp att tänka. Tanken är att den ska längs hela kortsidan i kontoret likt bilden nedan. Väggen är 234 cm bred och har ett fönster (som dock sitter långt upp så det är inget problem). Skrivbordet ska klara av tyngden att ha två arbetsstationer (datorskärmar) samt småbarn i hemmet så finns risk att barn klättrar/hänger/sliter.

Jag är lite nybörjare på dessa grejer och hade helst därför velat ha en så enkel konstruktion som möjligt. Med andra ord hade jag föredragit att inte behöva göra massa ramar och grejer men detta är inget krav. Det jag hade tänkt från början var att använda mig av någon form av plywood samt att man i mitten av bordet stärker upp undersidan med antingen en bock eller någon form av hurts. Jag misstänker att jag behöver sätta någon form av regel längs med väggarna som man fäster skivan i. Har även hittat en bänkskiva i furu som man skulle kunna använda men den behöver behandlas massor för att inte "böja" sig misstänker jag.

Så det jag behöver hjälp med att tänka på är:
- Vilken tjocklek behöver plywoodskivan vara för att klara vikten? (Hur bra bärighet har den?)
- Kan man klara sig utan att bygga en ram?
- Hur undviker man på det enklaste sättet att skivan inte "böjer/slår" sig?
- Övriga tips och tricks?

Lite länkar för referens till olika skivor:
https://www.byggmax.se/bänkskiva-furu-p09310
https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-moelven-gran-15x2500x900mm
 
  • Enkel ritning av ett rum med en rektangulär öppning och en väggmåttannotering på 234 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Odi et Amo skrev:
Jag föreslår att monterat skivan på konsoler.
Vad av skiva beror på önskad stil.
En bänkskiva för kök behöver inte kosta mycket och du kan få den tillsågad till rätt mått på tex Bauhaus.

[länk]
Håller det bättre än att sätta en regel längst med hela väggen?
 
Jag byggde ett liknande skrivbord i våras, dock i vinkel. Jag fäste 45x70 längs väggarna och la en 18 mm plyfa ovanpå. Hörnet/skarven mellan skivorna förstärkte jag med ett 30 mm fyrkantsrör och två hålplåtar. När jag räknade på nedböjningen fick jag det till 5 mm vid 100 kg belastning på skarven men det sviktar mindre än så i praktiken.

https://www.byggahus.se/forum/threads/l-format-skrivbord-utan-stoedben.479579/
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
B ByggareBenk skrev:
Tjenamors!

Jag hade tänkt platsbygga ett skrivbord i vårt kontor men behöver hjälp att tänka. Tanken är att den ska längs hela kortsidan i kontoret likt bilden nedan. Väggen är 234 cm bred och har ett fönster (som dock sitter långt upp så det är inget problem). Skrivbordet ska klara av tyngden att ha två arbetsstationer (datorskärmar) samt småbarn i hemmet så finns risk att barn klättrar/hänger/sliter.

Jag är lite nybörjare på dessa grejer och hade helst därför velat ha en så enkel konstruktion som möjligt. Med andra ord hade jag föredragit att inte behöva göra massa ramar och grejer men detta är inget krav. Det jag hade tänkt från början var att använda mig av någon form av plywood samt att man i mitten av bordet stärker upp undersidan med antingen en bock eller någon form av hurts. Jag misstänker att jag behöver sätta någon form av regel längs med väggarna som man fäster skivan i. Har även hittat en bänkskiva i furu som man skulle kunna använda men den behöver behandlas massor för att inte "böja" sig misstänker jag.

Så det jag behöver hjälp med att tänka på är:
- Vilken tjocklek behöver plywoodskivan vara för att klara vikten? (Hur bra bärighet har den?)
- Kan man klara sig utan att bygga en ram?
- Hur undviker man på det enklaste sättet att skivan inte "böjer/slår" sig?
- Övriga tips och tricks?

Lite länkar för referens till olika skivor:
[länk]
[länk]
Jag gjorde ett liknande skrivbord med dold infästning till en av döttrarna:
3D-modell av ett enkelt rum med bänk och fönster på rutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvade fast 45x45 i väggarna. Bordsskivan gjordes av MDF-skiva där 45x45-reglar limmades fast. En längsgående längst fram och sedan reglar mindre inuti. Sedan en MDF-skiva till ovanpå (denna syns ej i bild). Sedan kunde bordet skjutas in på plats.
Också lätt att dra kablar för ström och skärm dolt inne i bordsskivan. Monterade också ett 45° stödben som sattes i väggen. Vet inte om det hade behövts egentligen
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B ByggareBenk skrev:
Håller det bättre än att sätta en regel längst med hela väggen?
Du får stöd längre ut på skivan jämfört med en regel i bakkant.
Om det behövs beror på skivans egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.