R Rejäl skrev:
lyssna inte på ovanstående för det blir inte tätt med att skära ur betongpannan, det behöver kläs med plåt, vakaflex eller likvärdigt för att fylla sin funktion i 30år..
Jo jo, alla förstår din tanke.
Men, det ska vara en ränndalsplåt i dalgången mellan taken.
Och tegelpannornas snedskurna nederkant, ska gå över ränndalens lodräta del, så att regnvatten hamnar mot ränndalens mitt.

Tydligen har man inte lyckats med att skära pannorna utan typ knäckt dessa, och för att inte regnvattnet på väg nedåt ska missa ytterkanterna på ränndalen, har man klämt fast det som ser ut som tape. Här visserligen plåttak men med tegelform.

Tak under konstruktion med tegel, träreglar, verktyg och tillbehör. Arbete pågår, hustak, byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
H Hybro skrev:
Jo jo, alla förstår din tanke.
Men, det ska vara en ränndalsplåt i dalgången mellan taken.
Och tegelpannornas snedskurna nederkant, ska gå över ränndalens lodräta del, så att regnvatten hamnar mot ränndalens mitt.

Tydligen har man inte lyckats med att skära pannorna utan typ knäckt dessa, och för att inte regnvattnet på väg nedåt ska missa ytterkanterna på ränndalen, har man klämt fast det som ser ut som tape.
Ser inga tecken på att det finns en ränndalsplåt så jag får inte ihop det du pratar om, utan teglet möter det lägre taket som har en ståndskiva på sidan nedåt som ligger ovanpå teglet och är svart i TS fall..
H Hybro skrev:
[bild]
Det dära är något helt annat helt orelevant i TS fall…
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oooops Såg fel på dina bilder.
Ber så mycket om ursäkt...
Ingen ränndalsplåt där.
Pudlar.


Helt enkelt som så att den som skulle lagt sista pannan inte lyckats forma denna så att den passar mot de båda taken.
Då dragit på tejp.

Hej svejs.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är inte pannan som ät tät det är pappen under som är Det borde alltså innebära det är ingen fara för taket. Men det är inte rätt utfört och plattor och plåt fyller.självklart en viktig funktion. Då ta det lugnt!


Det här bygger på att takpappen fyller sin funktion som tätskikt

Jag hoppas att någon rättar mig om jag har fel
 
Redigerat:
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inte pannan som ät tät det är pappen under som är.

Eller tänker jag fel?
Yes my darling, du tänker lite fel..
Takpannorna ska ta vätan, underlagsduken hanterar kondensvatten samt tillfälliga läckage så som trasiga pannor till en viss del drivvatten vid extremväder mm..
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Då gjorde jag inte helt fel när jag la nytt Planja-tak ovanpå Shingeltaket.
Alltså strö- och bärläkt emellan.
Det är m a o en ordentligt tjock och tät underlagspapp jag har. Hanterat alla väder 38 år.
Lite tårta på tårta... Men Shingeln var/är ordentligt spikat med tusentals nubb.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är väl som så att papp är skört...

Jag tänker mig att om yttertaket av plåt/tegel/spårade brädor/skiffer/
stickor e t c läcker, så är det lätt hänt att det blir is inunder som sväller kan ha sönder underlagspappen. Då är den inte längre tät.
 
R
Underlagsduken bör vara tät men den ska inte primärt hantera den vanliga nederbörden..
 
Redigerat:
Och helt tät blir den aldrig då man spikar eller skruvar fast strö- och bärläkt.
För mig blev det ordentligt tätt, då shingelskivorna är riktigt tjocka och består bl av typ bitumenmassa. Som kletar runt varje spik och skruv.
 
tensiden tensiden skrev:
Exakt.. "Det där fixar målarn men jag kan dra på lite fog om du vill"-mentaliteten.
Nja, fast firman har haft plåtslagare inblandade i den övriga plåten på taket och överallt ser det i våra ögon ut som ett bra jobb. Här misstänker vi slarv och förmodligen en quickfix som dom inte trodde att vi skulle upptäcka kanske. Denna del har plåtslagare inte monterat kan jag säga.
 
Okej hörrni. Tack för välmenade tips och råd. Vi har nu haft kontakt med både byggfirman och en plåtslagare som kom ut och tittade på taket. De var eniga om att plåtarbete runt kupan var godkänt men det som jag har visat bild på här i tråden, inte var det. Plåtdelen var det vara fel dimensioner på, den var lite för liten helt enkelt och då har man täckt skarvarna med något som kallades ”Wakaflex”(?). Plåten nedtill, några pannor och Wakaflex-delarna ska bort och ersättas med ny plåt som ska gå under den övre pannraden om jag förstod det rätt. Inget läckage upptäcktes. Ny plåt i början på januari verkar det bli.
 
  • Gilla
MrJozk och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.