Helt plötsligt gick det inte att få igen luckan på spisen. Någon slags spärr stoppar cirka 10-15 cm från helt stängd....Tog loss luckan men båda gångjärnen stannar och går absolut inte att trycka in hur man än lirkar och försöker. Luckan har känts lite glappig en tid men nu är det stopp. Försökte också komma år gångjärnen nerifrån genom att lossa plåten mot lådan under ugnen men kan inte känna något som lossnat eller så
 
  • Kökskniv kilad i en ugnslucka för att hålla den stängd eller öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en Electrolux-produktetikett med teknisk information och modellnummer på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är inte samma modell min är äldre!
 
Det är ju praktiskt med detta eftersom det finns ett gångjärn på andra sidan som man kan titta på och jämföra med. Ser det exakt likadant ut på andra sidan? Om du rör det fram och tillbaka, känns det likadant på båda sidor?

Det du har skickat bild på är en klassiker när det gäller reservdelar vad jag förstår (är inte expert).

Jag har i vart fall själv bytt ett sådant.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju praktiskt med detta eftersom det finns ett gångjärn på andra sidan som man kan titta på och jämföra med. Ser det exakt likadant ut på andra sidan? Om du rör det fram och tillbaka, känns det likadant på båda sidor?

Det du har skickat bild på är en klassiker när det gäller reservdelar vad jag förstår (är inte expert).

Jag har i vart fall själv bytt ett sådant.
Ja de är samma på båda sidor både vad gäller utseende och brist på funktion för tillfället......Hur gjorde du vid bytet? Tog bort spisens sida?
 
Vadå båda sidorna går plötsligt inte in? Vad är sannolikheten att exakt samma fel uppstår exakt samtidigt i två separata mekanismer? Låter skumt!

Jag behövde inte montera isär ugnen om jag minns rätt, det är ganska länge sen jag gjorde det. Men jag beställde från deras hemsida, minns inte vilket märke det var. Har för mig det kostade typ 200 spänn. Det var ganska självförklarande hur man bytte.

Det finns andra här på byggahus som är mycket duktigare än jag på detta och som du kommer få bättre svar av. @electroluxaren t.ex.
 
Det är mycket skumt att båda gångjärnen havererat samtidigt. Jag skruvade av luckan för att kunna känna på dem separat....Det ena går möjligen lite längre in
 
H HenkeAls skrev:
Det är mycket skumt att båda gångjärnen havererat samtidigt. Jag skruvade av luckan för att kunna känna på dem separat....Det ena går möjligen lite längre in
Går dom ut lika långt också? Känslan är samma? Kolla också på luckan du skruvade bort så fästena ser likadana ut. I mitt fall var det en del av gångjärnet som sprack.
 
Ja de är fjäderbelastade och tröja att dra ner i ändläget när inte luckan är på plats och hjälper till. Men de går lika långt och känns lika......
 
Det kanske inte är dom som är orsaken då? Sitter ju ofta nån spärr nånstans, det är inte den som fastnat?
 
A
H HenkeAls skrev:
Helt plötsligt gick det inte att få igen luckan på spisen. Någon slags spärr stoppar cirka 10-15 cm från helt stängd....Tog loss luckan men båda gångjärnen stannar och går absolut inte att trycka in hur man än lirkar och försöker. Luckan har känts lite glappig en tid men nu är det stopp. Försökte också komma år gångjärnen nerifrån genom att lossa plåten mot lådan under ugnen men kan inte känna något som lossnat eller så
tapparna i ggj blir slitna, då blir det så här
ggj till just din modell har utgått, vilket de gjort till många motala tillverkade spisar
fysiskt kan ggj för polen byggda spisarna passa men ofta är fjädern helt fel så man får inte full funktion.
finns olika att välja på electrolux hemsida.
Åtkomsten sker uppifrån på motala spisarna övriga går att fiska ut dessa bakåt när bakstycket är borta
 
Tack för tipset. Ska kolla på detta i morgon och se om jag får loss gångjärnen och kan ersätta dom på något vis. Känns ju trist att kassera en välfungerande svensktillverkad spis för något mekaniskt fel......
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
H HenkeAls skrev:
Tack för tipset. Ska kolla på detta i morgon och se om jag får loss gångjärnen och kan ersätta dom på något vis. Känns ju trist att kassera en välfungerande svensktillverkad spis för något mekaniskt fel......
men tyvärr alldeles för vanligt
 
Tack för god hjälp! Kunde plocka loss gångjärnen uppifrån efter att lyft hällen och konstatera att den U formade fjäderbelastade regeln på grund av stort glapp i axeln gått på fel sida om gångjärnets led....Bytte ut sprinten mot M8 bult med låsmutter. Fick slipa ner bulthuvudet till 1/3 för att det inte skulle ta emot i fjädern. Smorde också upp alla leder där många av dem tyvärr var ganska glappa. Egentligen skulle man ta isär spisen med jämna mellanrum för att smörja gångjärnen! Men nu så går ugnsluckan att stänga som den ska och en svensktillverkad Motalaspis kan leva vidare! Inbyggd ugn i kök med träskåpsluckor, rostfria reglage och kakelvägg ovanför arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mekaniskt objekt, del av pistol, fjädrar, metalldelar, träunderlag, demonterat skick, komplex konstruktion, säkerhetsmekanismer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av metallplåtklippare med nitade gångjärn och handtag, använda och slitna, på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Här var väl felet?
 
  • Närbild av mekanisk del med tydlig skada ringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.