Allt började i Juli förra året, då en säljare knacka på och presentera deras nya moderna larm. De räknade på det och priset skulle bli ungefär det samma som vår 10 år gamla Verisure installation. Jag hade två krav, Yale Doorman kompatibelt och Apple Homekit stöd. De sa att Yale skulle komma senast tredje kvartalet och Homekit hade de stöd för lovade säljaren efter att ha pratat med sin chef.

Några veckor sedan så installera de larmet på prov och Homekit stödet som jag var lovad var så klart ren lögn och efter jag hade ifrågasatt det så erkände de att de hade fel på hemsidan och vad de hade sagt till mig. Det var Siri shortcuts. Det fungerar dock okej via en tredjepartslösning (Homebridge)

De sa då också att Yale stödet skulle komma snart. Vi var rätt nöjda med de nya funktionerna, tredjeparts lösningen kunde jag accepterar med utan Yale stöd så var låset inget för oss.

Så jag valde att avbryta testperioden när vi märkte hur beroende vi var av Yale. Här borde historien tagit slut, men dum som jag var så insåg jag att Garda har ett smart lås som de stödjer (Id Lock) och började jaga deras säljare för att se om det gick till få till något mer Id Lock istället för Yale. Efter ett antal samtal och maila så fick jag tag på en säljare som gjorde ett förslag på det låset.

När jag väl fick hem låset och installera det så visade det sig att Gardas implementation var ofullständig och de hade väldigt lite stöd för vad låset klarar av. Så det blev att åter kontakta säljaren och han lovade att återkomma med vad som gick att göra och inte. Veckorna gick och jag fick tjata och tjata på svar tills han tillslut sa att det inte gick att göra något.

Så då stod vi där med ett system som vi inte kan använda, som vi har varit missnöjda med från början och ett avtal som enligt han inte gick att bryta, så jag frågade honom vad gör vi nu?

Hans förslag var då ekonomisk kompensation för allt strul och att berätta att Yale modulen med största sannolik kommer att lanserar innan 2021 är slut. Så om jag kunde vänta två månader till och få ekonomisk kompensation så skulle vi vara överens.

Han kunde dock inte lova skriftligt att låset skulle komma 2021, men de var så nära lansering så det skulle inte vara några problem.

I början av 2022 så skrev jag och fråga när kommer modulen, svaret från Garda var, väldigt snart, och att det vara bara något avtal kvar att skriva under för dem. Så jag väntade en månad till innan jag frågade igen om Yale modulen var på väg, svaret jag fick var nu "Yale har ännu inte släppts och vi kan inte ge något datum när detta kommer att ske. Det bör komma under 2022". På grund av detta så ringde jag upp dem och fick bekräftat att det hade inte alls hade gått som planerat med leveransen, de var inställda på december 2021, men nu 1.5 månad senare så kan de inte garantera ens 2022.

Så här står jag med ett larm för 40 000 kr som vi inte kan koppla in och använda på grund av att Garda har ändrat leveransdatum om och om igen.
 
  • Gilla
DaaM
  • Laddar…
Trist närt det inte blir som tänkt och det medför massa utgifter.
En lärdom är väl att försöka se genom säljsnack och kolla extra noga flera gånger att de speciella funktioner och krav man har verkligen uppfylls.
Se till att få utlovade funktionerna specificerade på ett papper.

Ett litet företag som garda sitter helt i händerna på Apple och Yale när det gäller att få ihop en lösning.
Just Yale har väl redan en integration mot ett konkurrerande larmföretag (Verisure) där det sannolikt finns avtal som reglerar hur låset kan säljas och integreras mot andra system.
 
Jo helt klart borde jag ha sett till att få kravet på papper. Men hamnade lite i rävsaxen där de från början verkligen var positiva till att funktionen kommer väldigt snart, så jag var dum nog att inte kräva det skriftligt. När jag väl hade signat avtalet så kom de med ett nytt troligt datum, men då var de väldigt tydliga med att de inte ville skriva ett datum på ett papper.

Från början så lät det som att de bara skulle utveckla koden klart, senare lät det som att de håller på signa klart alla avtal med ASSA/Yale och nu sist så pratade dem istället om att det är leverantören av hårdvaran som finns över hela värden som ska signat det avtalet. Så från och med i veckan så var det helt plötsligt inte det lilla svenska bolaget Garda utan ett multinationellt bolag och då kunde det ta över ett år.

Men helt klart, jag har dragit väldigt mycket lärdom av detta, men framförallt hoppas jag att andra läser detta så inte de också blir lurade av Garda.
 
  • Gilla
DaaM
  • Laddar…
Chr3
Hur gick det med Garda/Yale Doorman?
 
Chr3 Chr3 skrev:
Hur gick det med Garda/Yale Doorman?
De har äntligen fått igång det typ. I mitten av oktober så installera de allt här. Men om man jämför med Verisures implementation så är Gardas långt efter.

Som det ser ut idag så kan vi bara larma av med låset, det går inte att larma på. Autolåsning tar minst 10 sekunder mot Verisure direkt låsning. Det går inte att få några varningar om låset inte blir låst korrekt och vi har alltid ett fel ligger i Garda appen som säger att låset inte övervakas korrekt. Sonen har också kommit in med fel kod en gång när låset gick att öppna men det larmades inte av då. Så det är många olika problem som vi inte alls är nöjda med, och vi är så nära att byta tillbaka till Verisure efter att ha haft Garda i 2.5 månader. Allt beroende på deras dåliga implementation av Yale.

Tänkte kontakta dem i början av 2024 och se om de har några uppdateringar till låset, annars har jag ett Garda system för 30k att sälja :(
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.