Sen nån vecka tillbaks så fylls ca 10% av min skärm i nerkant av en gul "banner" med texten...

You are seeing this message because ad or script blocking software is interfering with this page.
Disable any ad or script blocking software, then reload this page.

Har inte sidans ägare bättre koll på reglerna kring GDPR tro? Kanske bara nått otroligt klantigt misstag av någon som inte förstår bättre?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Har inte sidans ägare bättre koll på reglerna kring GDPR tro? Kanske bara nått otroligt klantigt misstag av någon som inte förstår bättre?
Vad har det med GDPR att göra?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N
K Kasken skrev:
Sen nån vecka tillbaks så fylls ca 10% av min skärm i nerkant av en gul "banner" med texten...

You are seeing this message because ad or script blocking software is interfering with this page.
Disable any ad or script blocking software, then reload this page.

Har inte sidans ägare bättre koll på reglerna kring GDPR tro? Kanske bara nått otroligt klantigt misstag av någon som inte förstår bättre?
Den remsan får jag också när jag använder Edge men inte om jag använder Chrome.
Har något med "script" att göra och jag har ingen aning om hur jag får bort det.
Annonsblockerare kör jag både i Edge och Chrome.
Skall testa och se hur det ser ut i Firefox och DuckDuckGo när jag loggar in i datorn nästa gång.
 
namnbyte
Att de inte får svar tillbaka (eller hur de nu har valt att hantera det) från sin reklamsnutt/skript att det laddats på klientens enhet har inget med GDPR att göra. Det inskränker faktiskt inget alls och således helt okej för dom att göra.
 
  • Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Att de inte får svar tillbaka (eller hur de nu har valt att hantera det) från sin reklamsnutt/skript att det laddats på klientens enhet har inget med GDPR att göra. Det inskränker faktiskt inget alls och således helt okej för dom att göra.
Det hänger ju på vilken metod sidan använder för att detektera.....
 
namnbyte
K Kasken skrev:
Det hänger ju på vilken metod sidan använder för att detektera.....
Såklart, sitter inte vid datorn nu och kan kolla exakt vad som skickas fram och tillbaka, men vill gissa på att det ser ut ungefär som;

Scriptet som laddar in reklamen verifierar om reklam-hosten är nåbar och är den det så laddas/visas reklamen.
Är hosten däremot blockerad av t.ex. adblock eller dylikt visas denna placeholder istället vilken saknar yttre beroenden och därmed är en failsafe fallback.

Frågan är nog snarare som det även i framtiden kommer vara okej att blockera(/manipulera) sidor på sådant sätt som att blockera element (likt exempelvis reklam). Just i fallet reklam kan det resultera i bortfallen inkomst från sidan det blockeras på, eller i andra ord du betalar att få se sidan genom att låta deras affärspartners reklam visas på din enhet. Byggahus i vårt fall får betalt per reklamvisning, när de tillåts visas
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
namnbyte namnbyte skrev:
Såklart, sitter inte vid datorn nu och kan kolla exakt vad som skickas fram och tillbaka, men vill gissa på att det ser ut ungefär som;

Scriptet som laddar in reklamen verifierar om reklam-hosten är nåbar och är den det så laddas/visas reklamen.
Är hosten däremot blockerad av t.ex. adblock eller dylikt visas denna placeholder istället vilken saknar yttre beroenden och därmed är en failsafe fallback.
Hur kommer det sig då att det fungerar i Chrome trots att jag har Adblocker installerad där men inte i Edge som jag skrev i mitt tidigare inlägg? Adblock borde väl innebära samma sak oavsett webläsare?
 
namnbyte
N Nalleman64 skrev:
Hur kommer det sig då att det fungerar i Chrome trots att jag har Adblocker installerad där men inte i Edge som jag skrev i mitt tidigare inlägg? Adblock borde väl innebära samma sak oavsett webläsare?
Kan bara gissa hur de gjort, aldrig sett källkoden för adblock och aldrig använt Edge heller för den delen. Men inom programmering är det inte alltid svart/vitt, tex kan det tillåtas att upprätta en anslutning (sidan tror att hosten är nåbar) men när data ska hämtas därigenom blockeras det (dvs ingen reklam visas, ingen "varning" visas pga anslutningen lyckades)

Men det är bara en killgissning i detta typfallet, hur det skulle kunna hänga samman och ge ditt resultat
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Har nu kollat och det är enbart i Edge den finns.
I Chrome, Firefox och DuckDuckGo ser allt ut som vanligt.
Uppenbarligen har någon ändring gjorts i Edge som gör att bannern dyker upp och lägger sig längst ner i bilden och täcker bla. "Skickaknappen".
Detta gäller när jag kör Egde i den stationära datorn. I mobilen funkar Edge utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.