Tiden känns mycket men hur långt är det att åka?
En timme dit och en timme tillbaks är två timmar per dag, gånger ~700 gånger 3-4 dagar plus moms, 2*700*4*1,25=sjutusen spänn redan där...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
Är en hel del jobb det där
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Med tanke på allt arbete du räknade upp i början, så tycker jag att det är helt rimligt. Det tycks ju vara mycket mer än vad som syns på bilderna?
Tyvärr är det dock så att särskilt elektrikers och rörmokares arbeten har en förmåga att kosta mycket pengar. Det är också branscher som är svåra att få insyn i, när det gäller material.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har du kollat att positionen för vattenmätaren är ok? I mitt län skulle det där inte godkännas.
 
  • Gilla
Henke1993
  • Laddar…
A AndreasRöström skrev:
Hej och god fortsättning!

Ställer frågan till er om detta är rimligt.
Gäller ny stuga.

VVS-killen har varit och dragit nya rör i ett badrum på ca 8 kvm.
Kopplat in toa,dusch kommod, beredare, diskmaskin, köksho samt avloppet under huset. Allt var förberett dvs ditsatt för att underlätta så mycket som möjligt.
Jobbet är bra gjort men tycker kostnaden för detta är väl dyrt.

Se bifogade bilder.


Hur många arbetstimmar beräknas detta ta?
Kopplingsmaterial?

Vad tror ni kostnaden på detta ligger på?

Med vänlig hälsning, Andreas
Tycker synd om dig. Det va det sjukaste jag varit med om. Allt detta bör vara gjort på några timmar.
Vi gjorde en liknande resa men då drog VVS gubben allt med eget material och vi pröjsade 14tkr.
Ni har blivit otroligt lurade.
 
P Pappa1986 skrev:
Tycker synd om dig. Det va det sjukaste jag varit med om. Allt detta bör vara gjort på några timmar.
Vi gjorde en liknande resa men då drog VVS gubben allt med eget material och vi pröjsade 14tkr.
Ni har blivit otroligt lurade.
Nja, historien har en del att förtälja. Det är defintitivt inte gjort på ett par timmar, speciellt inte om stugan ligger långt ute i obygden. Men det är såklart svårt att säga exakt utan att ha varit på plats.
Är det ett komplett badrum och kök inklusive inkoppling av VVB samt dragning av rör för både vatten och avlopp så låter det inte helt orimligt
 
  • Gilla
Cykelola och 2 till
  • Laddar…
Jag hade först tänkt 3 dar, 24 timmar men tolkade det som att "förberett" innebar att blandare, VVB, VM-konsol, diskho med blandare, avloppsrören mm satt på plats, men får intrycket av att så nog inte var fallet? Så det är lite svårt att veta vad "förberett" innebär? Dessutom förefaller det som att en icke-försumbar del av tiden har varit att ta sig till platsen där arbetet skulle utföras.

Det verkar inte heller handla om ett badrum på 8 m2 utan allt vatten och avlopp i någon form av stuga?

VM-konsolen och värmekabeln går det att kolla pris på och då får jag intrycket att påslaget är max 20 % mot "bästa pris på nätet" (priserna i listan är lika med eller högre än ink-moms-priser som jag hittade vid en snabb sökning) vilket troligtvis är mindre än 20 % för rörisen, dvs alldeles utmärkt. 19 000 + moms för kopplingsmaterial gör att det känns som att det nog ingick det mesta av materialet och inte var så mycket förberett?

Så det går nog inte att säga varken bu eller bä utan att veta vad som egentligen gjordes - annat än att resultatet är mycket snyggt.
 
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
R
N nb. skrev:
Jag hade först tänkt 3 dar, 24 timmar men tolkade det som att "förberett" innebar att blandare, VVB, VM-konsol, diskho med blandare, avloppsrören mm satt på plats, men får intrycket av att så nog inte var fallet? Så det är lite svårt att veta vad "förberett" innebär? Dessutom förefaller det som att en icke-försumbar del av tiden har varit att ta sig till platsen där arbetet skulle utföras.

VM-konsolen och värmekabeln går det att kolla pris på och då får jag intrycket att påslaget är max 20 % mot "bästa pris på nätet" (priserna i listan är lika med eller högre än ink-moms-priser som jag hittade vid en snabb sökning) vilket troligtvis är mindre än 20 % för rörisen, dvs alldeles utmärkt. 19 000 + moms för kopplingsmaterial gör att det känns som att det nog ingick det mesta av materialet och inte var så mycket förberett?

Så det går nog inte att säga varken bu eller bä utan att veta vad som egentligen gjordes - annat än att resultatet är mycket snyggt.
Vilken värmekabel? enligt fakturan så har det kopplats ett T-rör för förberedelse för värmekabel vilket man ser under vattenmätarkonsollen..
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
R
N nb. skrev:
På fakturan står "Altech frostskyddskabel 15 m 1769:-"
[länk] och på nätet dyker den upp för 1715 kr - 2800 kr ink moms.
Sorry missade det😉 men då var priset ingett o klaga på..
 
N nb. skrev:
Jag hade först tänkt 3 dar, 24 timmar men tolkade det som att "förberett" innebar att blandare, VVB, VM-konsol, diskho med blandare, avloppsrören mm satt på plats, men får intrycket av att så nog inte var fallet? Så det är lite svårt att veta vad "förberett" innebär? Dessutom förefaller det som att en icke-försumbar del av tiden har varit att ta sig till platsen där arbetet skulle utföras.

Det verkar inte heller handla om ett badrum på 8 m2 utan allt vatten och avlopp i någon form av stuga?

VM-konsolen och värmekabeln går det att kolla pris på och då får jag intrycket att påslaget är max 20 % mot "bästa pris på nätet" (priserna i listan är lika med eller högre än ink-moms-priser som jag hittade vid en snabb sökning) vilket troligtvis är mindre än 20 % för rörisen, dvs alldeles utmärkt. 19 000 + moms för kopplingsmaterial gör att det känns som att det nog ingick det mesta av materialet och inte var så mycket förberett?

Så det går nog inte att säga varken bu eller bä utan att veta vad som egentligen gjordes - annat än att resultatet är mycket snyggt.
Håller med, beror på vad som ingår i dessa 19k+moms, är det VVB och blandare med så kanske det är mer rimligt.

Jag undrar fortfarande var värmekabeln är installerad, eller om den ligger sidan om.

Vattenmätarkonsolen slår mig som dyr, ute i handeln går en komplett med ventiler på 1300kr. Denna verkar vara utan ventiler för 1700+moms.

Men det vore bra med ett förtydligande av TS.

Edit: Ser också lite udda ut att man bryter ut, VMkonsol, värmekabel och avloppdelen på fakturan. Men inte VVB och blandare om rörisen kom med det. 🤔
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tycker synd om dig. Det va det sjukaste jag varit med om. Allt detta bör vara gjort på några timmar.
Vi gjorde en liknande resa men då drog VVS gubben allt med eget material och vi pröjsade 14tkr.
Ni har blivit otroligt lurade.
Det här är inget 14000 kronors uppdrag. Min högst begränsade erfarenhet av rörmokare är att de är de absolut dyraste hantverkarna. 10000 per arbetsdag har det kostat mig. Plus lite extra för dyrare installationsmaterial. Rena rama guldet de jobbar med. Men sen är det den vanliga fallgropen man som vanlig dödlig inte tänker på, man lär få betala för körtid till och från deras hem och bor de långt bort så blir det en bra peng
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant låter åtminstone materialpriserna saftiga. 19+moms för allt inomhus, exkl vattenmätarkonsolen. Är det något mer än rör och kopplingar som denne stått för?

Du har fått betala för en värmekabel som jag undrar var den är installerad.

Arbetet har jag svårare att bedöma, spontant känns det i överkant, men det beror ju på om det har handlat om lång körning osv.
Nej, bara rör och kopplingar, resterande har vi stått för.
Värmekabeln är ok, den ska ner i slangen för att förhindra frysning.
 
S surfarn skrev:
Det här är inget 14000 kronors uppdrag. Min högst begränsade erfarenhet av rörmokare är att de är de absolut dyraste hantverkarna. 10000 per arbetsdag har det kostat mig. Plus lite extra för dyrare installationsmaterial. Rena rama guldet de jobbar med. Men sen är det den vanliga fallgropen man som vanlig dödlig inte tänker på, man lär få betala för körtid till och från deras hem och bor de långt bort så blir det en bra peng
Så kan det absolut kännas. Det är även lätt att tro att snickare och elektriker tjänar storkovan. Men jag kan garantera dig att det inte är några yrken som man blir rik på. Det krävs många anställda, ett mycket gott rykte, massor med jobb etc.
Det nästan alla glömmer, är att man förutom den vanliga skatten, måste man betala företagsskatt. Sen måste man betala arbetsgivaragifter. Som om inte detta var nog, så får företaget inte heller behålla momsen.
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
Magnus som utförde arbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.