Hej,

Vi har nyligen bytt tak och såg att firman hade löst en del så här (se bilder) istället för att använda sig av plåt som vid andra skarvar. Vad beror det på? Vi tycker det ser lite hemmasnickrat ut men är inte så insatta. Vet någon något mer?
 
  • Taksäkerhetsutrustning på takpannor nära en altan eller veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor på ett hus, skador synliga, rännor, bostad i bakgrunden, grå himmel, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor med isbildning, trätrall, husfasad och vit stupränna. Nedsläpp för vatten syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Okunskap är nog främsta anledningen. Kommer inte vara tätt över tid, om det ens är tätt nu.
 
  • Gilla
TechChad och 6 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Okunskap är nog främsta anledningen. Kommer inte vara tätt över tid, om det ens är tätt nu.
Men vad obehagligt. Då får man ju be dom komma tillbaka. Ska det vara plåt istället?
 
K
Vad i hela friden är det? Tejp som de sprayat svart? Knappast en bra lösning och absolut inte fackmannamässigt
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det behövs en plåtslagare för att få ihop det där bra.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Mest för att få en så estetiskt tilltalande lösning som möjligt, skulle jag tro.

Skämt, åsido. De hade väl glömt att man kan såga, och tänkte att man nog kan slå bort en bit med hammaren. Tyvärr gick det som det brukar gå, och pannan gick i 20 bitar. Så de blandade lite lera och trälim för att kunna limma ihop det. Kanske håller det till nästa regnväder, då leran runnit bort.
Ärligt talat tror jag knappt att jag sett något värre. Jag skulle ha tagit dit en besiktningsman för att kolla resten av taket. Om de bara kan komma på tanken att göra något sådant, så är inte deras kunskap på topp, milt uttryckt.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Mest för att få en så estetiskt tilltalande lösning som möjligt, skulle jag tro.

Skämt, åsido. De hade väl glömt att man kan såga, och tänkte att man nog kan slå bort en bit med hammaren. Tyvärr gick det som det brukar gå, och pannan gick i 20 bitar. Så de blandade lite lera och trälim för att kunna limma ihop det. Kanske håller det till nästa regnväder, då leran runnit bort.
Ärligt talat tror jag knappt att jag sett något värre. Jag skulle ha tagit dit en besiktningsman för att kolla resten av taket. Om de bara kan komma på tanken att göra något sådant, så är inte deras kunskap på topp, milt uttryckt.
Nu blir jag ju livrädd.
Det verkar vara någon form av tätningstejp. Det är pannor och plåt undertill vad vi kan se. Får väl kalla vit dom igen. Vad ska det vara istället? Plåt?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
E EPP skrev:
Nu blir jag ju livrädd.
Det verkar vara någon form av tätningstejp. Det är pannor och plåt undertill vad vi kan se. Får väl kalla vit dom igen. Vad ska det vara istället? Plåt?
Förr användes blyplåt men det görs inte längre.. om man vill ha det snyggt o bra så behövs en plåtslagare…
 
  • Gilla
EPP och 2 till
  • Laddar…
Så här såg det ut innan takbytet på samma ställe.
 
  • Husfasad med fönster, altandörr, grillöverdrag, tak, och smartphone gränssnittsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju fortfarande plåt, oftast plisserad, som har användningsområdet man hade gamla blyplåten till dvs att täcka genom att försiktigt knacka slätt över underlaget. Sådan finns ju i de flesta färger.

Det du har där ser ju i princip tillfälligt ut så man blir ju fundersam på om det är en snabblösning som sedan glömts bort.
 
  • Gilla
EPP och 2 till
  • Laddar…
E EPP skrev:
Nu blir jag ju livrädd.
Det verkar vara någon form av tätningstejp. Det är pannor och plåt undertill vad vi kan se. Får väl kalla vit dom igen. Vad ska det vara istället? Plåt?
Förlåt, det är inte meningen att skrämma dig. Jag överdrev lite grand, därför att det var så taffligt gjort. Jag skulle gissa att det är någon butyltejp eller liknande. Den kan användas för att täta allt möjligt. Men inte där den är synlig, som i det här fallet. Men sen ser det ut som om det vore en 3-åring som tejpat. Den är ju inte slät, samt att den är öppen upptill så vatten rinner ner. Förhoppningsvis är undertaket okej, och då är det ingen fara. Men jag skulle som sagt kontrollera den saken.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Förr användes blyplåt men det görs inte längre.. om man vill ha det snyggt o bra så behövs en plåtslagare…
Det finns fortfarande.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Klåpare!
 
A AG A skrev:
Förlåt, det är inte meningen att skrämma dig. Jag överdrev lite grand, därför att det var så taffligt gjort. Jag skulle gissa att det är någon butyltejp eller liknande. Den kan användas för att täta allt möjligt. Men inte där den är synlig, som i det här fallet. Men sen ser det ut som om det vore en 3-åring som tejpat. Den är ju inte slät, samt att den är öppen upptill så vatten rinner ner. Förhoppningsvis är undertaket okej, och då är det ingen fara. Men jag skulle som sagt kontrollera den saken.
Nu har vi varit och klättrat lite där uppe. Det verkar vara torrt och fint undertill iallafall men det är ett rent helsicke att försöka lossa på tejpen. Verkae också vara någon typ av plåt och sedan takpannor hela vägen undertill så vi förstår inte alls vad som ska ha tätats så här pass. Han får komma tillbaka efter nyår och se över taket. Tack för råd!
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju pga plåten i nederkant. Man kan ju forma den plåten så den går under pannan i raden över istället. Då behövs inte den där tätningen. En quickfix är ju att ta ett ark med tätning man brukar använda vid huvar och dyl och dra den under pannraden över, sen i ett stycke ner över plåten.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.