Har ett gammalt torp där vi rivit ut ett skåp som stod för nära vedspisen. Golvet är troligtvis slipat och lackat med skåpet på plats.

Nu undrar jag om man kan slipa och lacka bara en del av golvet och få ett acceptabelt utseende?

Kök med trägolv och en delvis demonterad bänk intill en gammaldags vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J junkie skrev:
Har ett gammalt torp där vi rivit ut ett skåp som stod för nära vedspisen. Golvet är troligtvis slipat och lackat med skåpet på plats.

Nu undrar jag om man kan slipa och lacka bara en del av golvet och få ett acceptabelt utseende?

[bild]
Det går säkert för en väldigt bra restaruatör/målare att få till samma nyans så att det iaf på några meters håll inte är uppenbart att man gjort så.
Men vill man ha ett helt uniformt utseende så måste man nog slipa/lacka allt...
 
Tanken var att försöka göra det själv, kanske genom att slipa hela brädornas längd.

Fattar att det inte kommer se exakt lika ut men jag tänker att det åtminstone kommer se bättre ut än det gör nu?
 
J junkie skrev:
Tanken var att försöka göra det själv, kanske genom att slipa hela brädornas längd.

Fattar att det inte kommer se exakt lika ut men jag tänker att det åtminstone kommer se bättre ut än det gör nu?
"Bättre än nu" är ju subjektivt.
Du får slipa ned och sen köpa pigment och laborera med lcknyanser tills det blir bra, glöm inte att det ofta blir mörkare när det torkar dock
 
Om man bara slipar ner och lackar (dvs. utan att använda pigmentering) kommer det bli väldigt ljust då?
Den här orange-aktiga färgen som golvet har, kommer den med tiden eller?

Skulle vara kul att höra om någon annan provat att slipa bara en del av ett golv och hur resultatet blev.
 
Düsseldorff
J junkie skrev:
Om man bara slipar ner och lackar (dvs. utan att använda pigmentering) kommer det bli väldigt ljust då?
Den här orange-aktiga färgen som golvet har, kommer den med tiden eller?
Ja och ja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det har gulnat av UV-strålningen, så slipar och lackar du blir det ljusare dessvärre.
 
Ok, tack för svar.

Jag får nog ta dit en professionell golvslipare då. Det är inte ett så stort rum och lär bli bra mycket bättre än om jag försöker göra det själv.
 
  • Gilla
chrd och 1 till
  • Laddar…
J junkie skrev:
Om man bara slipar ner och lackar (dvs. utan att använda pigmentering) kommer det bli väldigt ljust då?
Den här orange-aktiga färgen som golvet har, kommer den med tiden eller?

Skulle vara kul att höra om någon annan provat att slipa bara en del av ett golv och hur resultatet blev.
Du får nog forska lite vilken lack som finns på golvet. Modern vattenbaserad lack är ofta blekare än vad du har. Kanske du kan lägga på båtlack för att få samma nyans.
 
J J Vos skrev:
Du får nog forska lite vilken lack som finns på golvet. Modern vattenbaserad lack är ofta blekare än vad du har. Kanske du kan lägga på båtlack för att få samma nyans.
Tack! Jag ska rådfråga någon golvslipare om vad som blir bäst. Vardagsrummet som ligger intill har samma nyans på golvet så även om man slipar hela golvet så vill jag ha det relativt lika iallafall.
 
Gör rent ordentligt där du ska lacka. Pigment(lasyr) kan du prova på annan furupinne tills du får enacceptabel nyans. Lacka provbiten. Blev det bra? Om inte, så blanda lasyr annorlunda.
Om du går till en riktig färgbutik hjälper de dig med lasyr/lasyrer som passar med den lack du köper. Gulnad furu är ju inte så ovanligt som mahogny eller ebenholts här i gamla Svedala, så den kunskapen har de.
 
Jag tror att vanlig fernissa kommer att ge en väldigt lik nyans.
 
H Helena_Gavle skrev:
Gör rent ordentligt där du ska lacka. Pigment(lasyr) kan du prova på annan furupinne tills du får enacceptabel nyans. Lacka provbiten. Blev det bra? Om inte, så blanda lasyr annorlunda.
Om du går till en riktig färgbutik hjälper de dig med lasyr/lasyrer som passar med den lack du köper. Gulnad furu är ju inte så ovanligt som mahogny eller ebenholts här i gamla Svedala, så den kunskapen har de.
Tack för tipset! Tillsvidare har vi ”löst” problemet genom att lägga en trasmatta där. 😂
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
J junkie skrev:
Tack för tipset! Tillsvidare har vi ”löst” problemet genom att lägga en trasmatta där. 😂
Ja, för den ytan kanske du inte behöver skaffa vävstol!😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.