Hej!

Har varit befriad från TV i 3,5 år sedan vi köpte och renoverade hus. Men nu vill fru och barn ha TV innan julafton. Antennen och parabolen slängde jag när vi la om taket så tanken var att ta digitaltev via bredbandet.

Nu till problemet. Hjälp mej, jag faller snart i bitar. Detta har hänt... Har köpt 100 kabel på kjell och Co samt ett antal kontakter och två specialverktyg, (Det billiga gick sönder. samma dag jag började.)

Fick nytt modem från telia och digitalbox. TVn ska vara på ovan våningen, modemet finns på nedervåningen. Därmed har jag dragit två kabel mellan ovan och nedervåningen och sedan ute på kallvinden genom ett flexrör som jag redan dragit för en tänkt el installation som aldrig blev av. När jag väl fick ett bra verktyg så gick det lätt sätta på kontakterna. Längden ca 35 meter.

Jag får inte digitaltv att gå igång.

Har kollat att allt är rätt kopplat och provat alla möjliga saker angående detta.

Tänkte att jag dragit hårt i nätverkskablen när jag drog den i väggen. Så jag gjorde en kabel som jag lät ligga i trappan. Likadant.

Flyttade ner tv och använde en dyr gjuten guldkabel (2 meter) då funkar skiten.

Gjorde en kort kabel själv funkar inte. Kopplar jag in datorn och använder den tiill routern istället får datorn ip adress men har ofta svårt att hitta router

Vad gör jag för fel? HATADATA!

Hjälp! Rädda mitt äktenskap! :)

mvh plexi
 
ursäkta om jag småler lite när jag läser detta, men jag tror du kan ta det för jag känner att du skriver med glimten i ögat.
Jag har inte så värst mycket att tillföra heller, mer än att det skall gå att dra en Cat5 kabel i 90 meter innan den börjar tappa signal.
Jag tror att felet kan vara att du tjackat kabel på Kjells butik? Alternativt är det något med kontakteringen, korsad vs rak kabel.
 
jag håller med föregående att du ska kolla en extra gång hur du har monterat ihop kabeln. Drog en lång nätverkskabel hemma hos föräldrarna och det funkade inte från början. datorn kände av routern men ändå så funkade inte internet.
Jag jämförde då noga med en fabriksbyggd kabel som funkade och det visade sig att jag hade lagt trådarna i fel ordning. Kommer inte ihåg nu på rak arm om den skule vara rak eller korsad. Den funkade iallafall när jag vände på ordningen. Det var iallafal ett sabla pillergöra att pressa ihop de där kopplingarna.
 
Tack för alla svaren!

Problem med att testa sladden är att de olika ändarna ligger på olika våningar 30 meter ifrån.

Snälla förklara detta med trådarna igen. Kollade på KJ sida och försök göra som det står där men detta med korsning? Ska det inte vara samma tråd som länkar till samma splint på de olika kontakterna. Detta kan vara en förklaring. Jag är lite mer analog av mej som vissa kanske förstor av mitt nick. Löda gamla Marshall förstörkare är mer min grej. .)

Någon som har bättre kopplingschema och förklaring på hur korsningen ska ske?

mvh plexi
 
pleximaster skrev:
Tack för alla svaren!
Problem med att testa sladden är att de olika ändarna ligger på olika våningar 30 meter ifrån.
mvh plexi
Jo men det är det som är poängen med kabeltestaren jag länkade till. Du plockar isär den i två delar, sätter ena delen i ena änden av sladden, så knallar du bort till andra änden och testar därifrån. Kanonbra.

Anvisning på Kjells sida är helt tydlig. Det är bara att fixa till kablarna precis som det visas på bilden. Observera att de inte ligger som man kanske skulle tro, dvs den färgade/vita är inte alltid bredvid motsvarande enfärgade.

Om det inte uttryckligen står någonting annat i manualerna till dina modem och boxar, så ska du använda en "rak" kabel, dvs den ska vara likadan i båda ändar. De korsade används bara i undantagsfall.
 
Kjells kabel är av helt ok kvalitet, men om du köpt deras billigaste 100m kabel på rulle så är den för fast installation, dvs den har solida ledare istället flertrådiga.
Detta innebär två problem, dels passar troligvis inte kjells kontakter för pressning - dom är troligvis gjorda för patchkabel, dvs mjuk kabel med flertrådiga ledare (men det står inget om detta på deras sida).
Om du ska sätta kontakter på denna kabel måste du ha sådana som är gjorda för solid ledare, tex 42-686-52 på http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019536.htm dom är trots detta lite bökiga att pressa och man kan få försöka en eller tre gånger innan det blir kontakt.

Nackdelen är att efter några år när du flyttat digitalboxen ett antal gånger kommer ledarna inuti kabeln att gå sönder och du blir utan bild.

Rätt sätt att lösa det på är att montera ett uttag i varje ända av kabeln http://www.kjell.com/content/templa...8604&path=38400000,57000000,60400000,62000000 eller http://www.kjell.com/content/templa...8600&path=38400000,57000000,60400000,62100000

Från uttagen kopplar du sedan en patchkabel typ sådan du fick med boxen.
 
Rädda julfriden. Åk till Kjell&Co och köp en färdig kabel, 35m för 229:-. Bra för blodtrycket också! :D
 
Tack igen för alla svar Ni har hjälpt mej! Äktenskapet är räddat! Huset ska inte säljas och vi har bild och kanaler till förbannelse. Vi får till och med in TV Åre vad vi nu ska med den kanalen i Skåne?

Ni hjälpte mej identifiera problemet, jag är färgbild!... om än konsekvent. Hur nu Digital TV kan märka skillnad på isoleringens färgen vit/blå eller vit/grön har jag dock ännu inte löst! Men det funkar.

TV möget är inkopplat och jag är familjens självklare hjälte till och med Kalle Anka har lovat att komma på besök på julafton.

Får väl ringa Kiruna också och anmäla TV.... :)

mvh plexi
 
Det är bara att hoppas att Telia har en bra dag på julafton då.... Själv har vi hängslen och livrem med televerket och vanlig antenn, fast sannolikheten för ett strömavbrott lär nog vara större.
Peppar peppar så har Telia skött sig bra det senaste halvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.