Hej,

Köpte ett el-aggregat och en ljusslinga för bastu på K-Rauta och beställde installation via Hemfixarna. Fixaren monterade transformatorn till ljusslingan på typ 170 cm höjd, men så såg jag på monteringsanvisningen att den får sitta max 50 cm ovan golv.

Har skickat frågan till Hemfixarna men inte fått något svar än (inte så konstigt med julhelgen).

Men, jag som är ivrig att fortsätta bygga bastun undrar nu om jag vågar fortsätta panela eller om det blir problem med transformatorns placering när bastun är klar. Nån el-kunnig som kan ge råd?
 
  • Ett trångt utrymme med träbrädor, kartonger och inslagen konst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktion med teckningar som visar IPX4 elektrisk utrustning position max 500 mm från vattenkällan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för montering av LED-belysningsmoduler med tekniska specifikationer och illustrativa installationssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om nu tillverkaren sagt att trafon/driftdonet ska sitta max 50 cm över golvet inne i bastun så beror det på att den inte klarar värmen om den sitter högre. På 170 cm lär det blir för varmt, om den nu sitter inne i bastun. Gör Om Gör Rätt. Sitter den utanför i vanlig rumsvärme torde det vara ok.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tillverkarens anvisningar gäller.
Är det inne i bastun så är det helt fel.

Nästa fundering:
Får hemfixarna göra elarbeten?



Skärmbild av tjänsten Kollaelföretaget.se med sökresultat noll träffar för 'Hemfixarna'. Instruktioner för nya sökningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HSP skrev:
Tillverkarens anvisningar gäller.
Är det inne i bastun så är det helt fel.

Nästa fundering:
Får hemfixarna göra elarbeten?



[bild]
Det får man ju hoppas eftersom att de monterade aggregatet också, men kan vara värt att dubbelkolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.