Hej,

Håller på att bestämma mig för val av köksfläkt i en köksrenovering. Bor i lägenhet och det ska såklart vara en kolfilterfläkt.

Tidigare har jag haft en kolfilterfläkt med en lådliknande "skorsten" bakom vilken man har kunnat gömma både uttag och sladd till fläkten.

Franke har en serie som heter "Smart Deco" som är väldigt fina. Denna modell har dock inte skorstensmodul som kan täcka ett eluttag och själva sladden löper ur ett hål på kåpans ovansida. Därtill har kåpan inget installationsutrymme på baksidan. Se bifogad ritning.

Produktbroschyren innehåller ingen information huruvida man bör placera uttaget. Hur hade ni gjort?

Jag tänker att man skulle kunna placera uttaget så tight som möjligt ovanför själva fläktkåpan (kåpan är rätt hög och djup på ovansidan, vilket kommer dölja uttag och sladden något). Tror ni att det kan bli problem med att kontakten hamnar för nära frånluften (fukt etc)?

Ritning och tre perspektiv av en Franke "Smart Deco" köksfläkt utan skorstensmodul, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
det står ju att elsladden skall vara minst 1m så....
 
Ringde en återförsäljare som sa att ritningens måttsättning ämnar visa att tillhörande sladd är 1000mm. Är också tveksam till om detta stämmer. Franke har ingen support för privatpersoner så man får inget svar där heller.

Att tvingas till att ha en meterslång kabel synlig ovanför en i annars fint formgiven kåpa känns lite trist. Något bristfällig design.
 
J j_enny skrev:
Enligt Franke så kan man placera eluttaget inne i fläktskåpet. Då är det bara sladden som ska igenom baksidan på fläkten. Jag köper och testar det.

[länk]
hej Jenny, hur gick det för dig att montera fläkten? Vi beställde precis en men måste säga till elektriker var han ska sätta uttaget…

Med vänlig hälsning,
Jon
 
J Jongran skrev:
hej Jenny, hur gick det för dig att montera fläkten? Vi beställde precis en men måste säga till elektriker var han ska sätta uttaget…

Med vänlig hälsning,
Jon
Hej Jon, hur löste det sig för er med installationen? Vi har haft elektriker hos oss som fällt in el och förberett för köksfläkt, dvs så att uttaget döljs av fläkten, så är osäker på om vi kan köpa denna fläkt.

Mvh Sara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.