F
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag kan svara utifrån egen erfarenhet att batterierna på trådlösa håller jäkligt länge på många modeller. 3-4 år. Köper du riktig byggfolie (0.2mm) och lägger dubbelt där du kommer krypa de få gångerna så är det inga problem. Farsan snålade och köpte Biltemas (0.1mm) och den går i sönder för varje sten. Jag använder Oregon Scientific trådlös med 3 sensorer. Är mycket nöjd. 7st låter lite mycket?
Som jag ser det bör man ju ändå krypa ner och iaf inspektera det 1-2 gånger om året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Som jag ser det bör man ju ändå krypa ner och iaf inspektera det 1-2 gånger om året
Ja, helst 3-4 ggr per år
 
C
Kollar man på Modbus eller M-Bus finns det hur mycket prylar som helst.
Dock inte alltid till konsumenvänliga priser...
Hur skall mätvärdena tas om hand? Några särskilda krav där?

Sen tänker jag att mätning av luftfuktigheten kan vara svårtolkat i sammanhanget. Har du någon konkret plan för hur mätvärdena skall tolkas? Som du själv är inne på kanske det inte heller är meningsfullt med någon kontinuerlig övervakning, utan du vill validera att konstruktionen fungera tillfredsställande och gör den det finns ju ingen anledning att övervaka den så länge inte någon parameter ändras. Är nog också inne på att en återkommande manuell inspektion är mer värdefull.
 
C cpalm skrev:
Kollar man på Modbus eller M-Bus finns det hur mycket prylar som helst.
Dock inte alltid till konsumenvänliga priser...
Hur skall mätvärdena tas om hand? Några särskilda krav där?

Sen tänker jag att mätning av luftfuktigheten kan vara svårtolkat i sammanhanget. Har du någon konkret plan för hur mätvärdena skall tolkas? Som du själv är inne på kanske det inte heller är meningsfullt med någon kontinuerlig övervakning, utan du vill validera att konstruktionen fungera tillfredsställande och gör den det finns ju ingen anledning att övervaka den så länge inte någon parameter ändras. Är nog också inne på att en återkommande manuell inspektion är mer värdefull.
Tack för svaret "cpalm", om du menar hur jag skall övervaka värdena så har jag tidigare tittat på en helt fristående lösning typ TMA Func Thermo eller en smarthem lösning, men det har varit trådlösa produkter. Syftet med sensorerna är i första skedet att utvärdera eventuell åtgärd och på sikt att påvisa större förändringar i miljön. Jag förstår din poäng med Manuella inspektioner men jag tycker att observationerna kan vara lite svårtolkade.

Har sett några M-Bus varianter och de är som du nämner i en helt annan prisklass, kanske bör satsa på ett trådlöst alternativ och genomföra eventuella batteribyten i samband med den manuella inspektionen.
 
C
P petlin90 skrev:
Jag förstår din poäng med Manuella inspektioner men jag tycker att observationerna kan vara lite svårtolkade.
Jag tror som sagt att du kommer att uppleva mätningar av luftfuktigheten som minst lika svårtolkade. I synnerhet om du bara tittar på ögonblicksvärden.

Du kanske tänker dig en "komplett" lösning med någon typ av display i ena änden? Annars måste du ju också välja en teknik som är kompatibel med den utrustning som skall samla in mätvärdena tänker jag.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Jag tror som sagt att du kommer att uppleva mätningar av luftfuktigheten som minst lika svårtolkade. I synnerhet om du bara tittar på ögonblicksvärden.

Du kanske tänker dig en "komplett" lösning med någon typ av display i ena änden? Annars måste du ju också välja en teknik som är kompatibel med den utrustning som skall samla in mätvärdena tänker jag.
Jag körer Homeassistent. Då kan jag läsa ut alla värden enkelt på en graf osv.

Sensorn kostar 150kr. Sen behöver man ju köra en zigbee gw och nån server för HA. Men det gjorde jag redan för annan hemautomatisering. Conbee stickan kostade 400kr och sen har jag en begagnad NUC för 1200kr som server. Fungerar ypperligt.
 
  • Graf över luftfuktighet över tid märkt "Aqara temp 1", visar ökning under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
Jag tror som sagt att du kommer att uppleva mätningar av luftfuktigheten som minst lika svårtolkade. I synnerhet om du bara tittar på ögonblicksvärden.

Du kanske tänker dig en "komplett" lösning med någon typ av display i ena änden? Annars måste du ju också välja en teknik som är kompatibel med den utrustning som skall samla in mätvärdena tänker jag.
Jag tänker mig en utrustning där jag kan logga över tid. I första steget för att kartlägga temp och relativ fuktighet över tid sen kommer jag nog (beroende på värden) att lägga krypgrundsisolering och plast. Om inte dessa åtgärder hjälper så kompletteras åtgärderna med avfuktare. Smarthem lösning känns lite lockande då den erbjuder bra urval av sensorer (trådlösa!), tyvärr så har jag ingen sådan teknik idag vilket gör startsträckan betydligt längre.
 
F Fideliox skrev:
Jag körer Homeassistent. Då kan jag läsa ut alla värden enkelt på en graf osv.

Sensorn kostar 150kr. Sen behöver man ju köra en zigbee gw och nån server för HA. Men det gjorde jag redan för annan hemautomatisering. Conbee stickan kostade 400kr och sen har jag en begagnad NUC för 1200kr som server. Fungerar ypperligt.
Tack för svaret "Fideliox", är riktigt sugen på en Smarthem lösning och har läst lite om Aqara sensorn. Tyvärr så har jag ingen utrustning för den typen av lösning i dag och där har man verkligen möjligheten att "grotta ned sig" rejält.
 
P petlin90 skrev:
Jag tänker mig en utrustning där jag kan logga över tid.
Mina små Xiaomi sensorer som kostar från ~70 kronor från Aliexpress
https://www.amazon.se/Xiaomi-Monitor-Sensor-Temperatur-Luftfuktighet/dp/B08C7KVDJW
har inbyggd historik.

App visar historisk data över temperatur och luftfuktighet över sex månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom kan numera även integreras i Home Assistant (jag har inte provat själv hela vägen men min PC med inbyggd Blutooth ser alla enheter och kan koppla upp mot dom).

Batteritid (en CR2032 knappcell) upp till ett år, jag byter ungefär var 6:e månad.
Man kan driva dom från USB med en adapter:
https://www.aliexpress.com/item/1005006151771823.html?spm=a2g0o.detail.1000023.15.36dcUEPsUEPsKz
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Mina små Xiaomi sensorer som kostar från ~70 kronor från Aliexpress
[länk]
har inbyggd historik.

[bild]
Dom kan numera även integreras i Home Assistant (jag har inte provat själv hela vägen men min PC med inbyggd Blutooth ser alla enheter och kan koppla upp mot dom).
[media][media]
Batteritid (en CR2032 knappcell) upp till ett år, jag byter ungefär var 6:e månad.
Man kan driva dom från USB med en adapter:
[länk]
Snyggt. Finns det nätdrivna med zigbee tro?
 
F Fideliox skrev:
Snyggt. Finns det nätdrivna med zigbee tro?
Allt som drivs med batterier kan också drivas med batterieliminator.
Den här:
https://www.temu.com/se/smart-zigbe...lsammans-med-gatewayen-g-601099530253569.html
använder samma batteri som mina Xiaomi och kan därför drivas med samma batterieliminator jag visade ovan.

Drivs dom med AA eller AAA finns det massor med batterieliminatorer att välja på, exempelvis:
https://www.slojd-detaljer.se/produkter/skapa-dekorera/belysning/batterieliminator-3861
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Allt som drivs med batterier kan också drivas med batterieliminator.
Den här:
[länk]
använder samma batteri som mina Xiaomi och kan därför drivas med samma batterieliminator jag visade ovan.

Drivs dom med AA eller AAA finns det massor med batterieliminatorer att välja på, exempelvis:
[länk]
Såg väldigt jank ut 🤣
 
F Fideliox skrev:
Såg väldigt jank ut 🤣
Jovisst, men det är ju inte raketforskning vi pratar om.😆
 
F
D Dilato skrev:
Jovisst, men det är ju inte raketforskning vi pratar om.😆
[media]
Är batteriet "fake" eller riktigt?
 
F Fideliox skrev:
Är batteriet "fake" eller riktigt?
"Batteriet" är en adapter som passar i hållaren, det är som det står i beskrivningen ett "dummy battery".

Vi får se hur det ser ut i verkligheten, jag har just beställt 5 st med "delivery by Jan 05-Jan 09."
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.