A
DonPablo DonPablo skrev:
nänä okej kör på det, alla är saliga i sin tro, jag har hellre R32 som läcker än propan i alla fall!
det är väl därför alla vp tillverkare med R32 förbjuder skarvar inomhus
 
Med tanke på frigjorda HF och flour-fosgen i bränngaserna med R32 (eller ännu värre med HFO-gaserna som HFO1234yf i bilar) när det stryker över heta ytor och vid brand så föredrar jag lätt alternativet med propan...

läs på vad flourväte kan göra med kroppen - både akut och långsiktigt så inser man att detta är något som man skall undvika att ha att göra med så mycket det går.

Nu skall inte en VP/kylmaskin vara konstruerad för att läcka på samma sätt som en gasolspis eller en gasol-grill är med avsiktligt förbränning, så det förväntas inte att maskinen skulle vara tom plötsligt en dag och luften runt om full av gas, utan är det en läcka så är det oftast en pysläcka över månader och års tidsperiod och då är halterna inte höga och ev. brandrisk och speciellt i en miljö som inte har öppna reläer eller annat med öppen låga, är enbart på akademisk nivå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Öppna kran på en R32 och håll en tändare framför, lågan slocknar, gör samma med r290 och du har en eldkastare!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Försökte när R32 kom få eld på den för att kolla då det var strul med åkerier i början på grund av brandfaran men helt omöjligt att få fjutt på inomhus i ett större rum eller utomhus
electroluxaren skrev:
det är väl därför alla vp tillverkare med R32 förbjuder skarvar inomhus
Nja, du har skarv inomhus på golvmodellerna.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Öppna kran på en R32 och håll en tändare framför, lågan slocknar, gör samma med r290 och du har en eldkastare!
För att propan ska brinna måste koncentrationen vara mellan 2 och 10 %. Är det mer eller mindre så brinner det inte.
 
Jag har flänsade kopplingar inomhus till min Mitsubishi Ecodan med R32 som fyllning. 😉
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Försökte när R32 kom få eld på den för att kolla då det var strul med åkerier i början på grund av brandfaran men helt omöjligt att få fjutt på inomhus i ett större rum eller utomhus

Nja, du har skarv inomhus på golvmodellerna.
kanske inte tillverkaren tycker att det är lika farligt på golvmodeller?
 
electroluxaren skrev:
kanske inte tillverkaren tycker att det är lika farligt på golvmodeller?
Vill minnas att det var tvärtom och därför golvmodellen med R32 släpptes sist.
Men länge sedan så inte säkert jag minns rätt att det var anledningen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Att skarv inomhus på R32-maskiner skulle vara förbjudet får vi nog be den gode electroluxaren om källa på. Finns flertalet tillverkare med golvstående innedelar samt takkassetter.
 
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Det framgår inte om det verkligen var en gasexplosion eller att gastanken brast.
Som den här kompressortanken:
 
A
M MangeRR skrev:
Att skarv inomhus på R32-maskiner skulle vara förbjudet får vi nog be den gode electroluxaren om källa på. Finns flertalet tillverkare med golvstående innedelar samt takkassetter.
vi kan smalna av det till väggmodellerna som är vanligast
 
D Dilato skrev:
Det framgår inte om det verkligen var en gasexplosion eller att gastanken brast.
Som den här kompressortanken:
[media]
förmodligen för att tanken brast av försvagning av spänningskorrosion vid svetssömmen i botten - men det var väldigt tunn plåt tycker jag - inte mycket tjockare än en engångs campingasolflaska typ...

Hade det varit en diesel-tändning av oljedimma från kompressorn så hade plåten förmodligen snarare varit omlindad kompressordelen då trycket hade varit mycket högre... det verkar inte vara speciellt mycket olja avsatt på ytorna i tanken heller och av den anledningen tror jag inte att det är någon oljedimme-explosion.

jag har sett på bild hur en syrgas-detonation i en truck/lastbils-AC ser ut - dvs. man provtryckte med syrgas istället för syrefri kvävgas - då var även alla kopparrören inklusive serpetinslingan i koppar i kondensor (en gammal rörkondensor) utfläkta och vända ut och in hela vägen i en detonationsprocess långt över ljudhastigheten i rören - tro jag har bilderna sparar men ingen jag har återanvänt i någon forum pga. oklar copyright
 
X xxargs skrev:
- dvs. man provtryckte med syrgas istället för syrefri kvävgas -
Hur såg den historien ut, hur (f-n) kom man dithän att man provtryckte med syrgas??
 
Amerikanare , redneck and shit happen - typ ;-)
 
  • Haha
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
.
Jag undrade inte över kompressortanken utan "gasexplosionen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.