4 854 läst · 48 svar
5k läst
48 svar
Behöver fylla R407C
Med tanke på frigjorda HF och flour-fosgen i bränngaserna med R32 (eller ännu värre med HFO-gaserna som HFO1234yf i bilar) när det stryker över heta ytor och vid brand så föredrar jag lätt alternativet med propan...
läs på vad flourväte kan göra med kroppen - både akut och långsiktigt så inser man att detta är något som man skall undvika att ha att göra med så mycket det går.
Nu skall inte en VP/kylmaskin vara konstruerad för att läcka på samma sätt som en gasolspis eller en gasol-grill är med avsiktligt förbränning, så det förväntas inte att maskinen skulle vara tom plötsligt en dag och luften runt om full av gas, utan är det en läcka så är det oftast en pysläcka över månader och års tidsperiod och då är halterna inte höga och ev. brandrisk och speciellt i en miljö som inte har öppna reläer eller annat med öppen låga, är enbart på akademisk nivå.
läs på vad flourväte kan göra med kroppen - både akut och långsiktigt så inser man att detta är något som man skall undvika att ha att göra med så mycket det går.
Nu skall inte en VP/kylmaskin vara konstruerad för att läcka på samma sätt som en gasolspis eller en gasol-grill är med avsiktligt förbränning, så det förväntas inte att maskinen skulle vara tom plötsligt en dag och luften runt om full av gas, utan är det en läcka så är det oftast en pysläcka över månader och års tidsperiod och då är halterna inte höga och ev. brandrisk och speciellt i en miljö som inte har öppna reläer eller annat med öppen låga, är enbart på akademisk nivå.
Medlem
· stockholm
· 2 178 inlägg
Försökte när R32 kom få eld på den för att kolla då det var strul med åkerier i början på grund av brandfaran men helt omöjligt att få fjutt på inomhus i ett större rum eller utomhus
Nja, du har skarv inomhus på golvmodellerna.electroluxaren skrev:
kanske inte tillverkaren tycker att det är lika farligt på golvmodeller?C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 178 inlägg
förmodligen för att tanken brast av försvagning av spänningskorrosion vid svetssömmen i botten - men det var väldigt tunn plåt tycker jag - inte mycket tjockare än en engångs campingasolflaska typ...D Dilato skrev:
Hade det varit en diesel-tändning av oljedimma från kompressorn så hade plåten förmodligen snarare varit omlindad kompressordelen då trycket hade varit mycket högre... det verkar inte vara speciellt mycket olja avsatt på ytorna i tanken heller och av den anledningen tror jag inte att det är någon oljedimme-explosion.
jag har sett på bild hur en syrgas-detonation i en truck/lastbils-AC ser ut - dvs. man provtryckte med syrgas istället för syrefri kvävgas - då var även alla kopparrören inklusive serpetinslingan i koppar i kondensor (en gammal rörkondensor) utfläkta och vända ut och in hela vägen i en detonationsprocess långt över ljudhastigheten i rören - tro jag har bilderna sparar men ingen jag har återanvänt i någon forum pga. oklar copyright